۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
دولت باید راه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باز کند
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی:

دولت باید راه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باز کند

مهرعلیزاده، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من دکترای مهندسی اقتصاد دارم. روشی به عنوان الگوی حکمرانی اقتصاد اجتماعی که الان در کشورهای اروپایی به ویژه آلمان در حال اجرا است را تدوین کرده ام.

به گزارش بازار، محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای فرار مالیاتی چیست؟ گفت: از دو سال پیش برنامه مدونی را تهیه کرده‌ام. برنامه‌های اجرایی و نظری بنده و راهکارهایی که برای حل مشکلات کشور دارم را امشب در سایت خود بارگذاری خواهیم کرد

وی افزود: به هر دلیل از جمله شائبه مهندسی انتخابات با حذف تعدادی از افراد صالح مواجه هستیم تا جایی که از کنار فرمایش مقام معظم رهبری در مورد جبران جفا عبور می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید دید این امر چگونه از طرف طراحان وضع موجود انجام می‌شود.

مهرعلیزاده تصریح کرد: با وجود ظرفیت‌های فراوان ایران مشکلات فراوانی دارد مشکلاتی که رخنه در جان و مال مردم کرده است امروز مردم روزگار سختی می‌گذرانند. ۵۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند، ۷ میلیون سرپرست خانوار درآمد ثابتی ندارند و نیازمند کمک معیشتی هستند.

وی خطاب به رئیسی، گفت: آقای رئیسی شما حاضرید خانواده خود را در جاده چالوس به دست راننده مومن و متعهدی بدهید که گواهینامه ندارد؟ شما فقط شش کلاس سواد کلاسیک دارید. البته من به سواد حوزوی شما احترام می‌گذارم ولی با این سواد نمی‌توان اقتصاد را اداره کرد.

محسن مهرعلیزاده گفت: آقای رئیسی شما سید هستید. ما برای جد بزرگوار شما احترام قائلیم. شما در پاسخ به سئوال مجری، راه حل هایی برای رفع موانع تولید ارائه دادید، چقدر با تولید آشنایی دارید؟ مردم مشکل دارند. ۴۲ سال از انقلاب گذشته، مردم مشکل تولید و صادرات دارند. ۷۰ درصد ظرفیت های تولید معطل است.

وی گفت: شما می توانید یک سئوال اقتصادی مطرح و بدون کمک مشاورانتان پاسخ دهید؟ هر سفر شما ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد و در آخر هر سفر مصاحبه ای در کارخانه ای که بانک توقیف کرده می‌کنید که این کارخانه با تصمیم دادستان باز شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: هزاران کارخانه با تصمیم دادستان بسته شده است. یک نفر از خارج از کشور این کار را هم نکرده است. اسرائیل و آمریکا هم نقشی نداشته اند. قاضی شما کارخانه را بسته است.

وی خطاب به رئیسی گفت: قوه قضائیه را اداره کنید. اگر دلتان برای اقتصاد سوخته، قوه قضائیه‌ای که به شیوه قجری اداره می‌شود را اداره و اصلاح کنید.

مهرعلیزاده تصریح کرد: می گویند رئیسی سندرم پست بی قرار دارد. از دادستانی به آستان قدس، از آنجا برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری  و بعد به ریاست قوه قضائیه و مجددا برای نامزدی ریاست جمهوری وارد شده است. چه تضمینی هست که ریاست جمهوری را نیز به سودای مقام بالاتری رها نکنید؟

وی با تاکید بر اینکه محل مبارزه با فساد دستگاه قضا است گفت: ما انشا نمی نویسیم. با منطق و اصول صحبت می کنیم. من مهندس اقتصاد هستم. مدیریت اقتصاد و مالی خوانده ام.

مهرعلیزاده گفت: یکی از مشکلات ۴۲ ساله کشور ما این است که هیچ وقت یک مدل توسعه در کشور نداشتیم. هر دولت و وزیری که روی کار آمده حسب عقیده خود کاری انجام داده یکی به نئوکلاسیک و دیگری به سوسیالیست.

وی افزود: من دکترای مهندسی اقتصاد دارم. روشی به عنوان الگوی حکمرانی اقتصاد اجتماعی که الان در کشورهای اروپایی به ویژه آلمان در حال اجرا است را تدوین کرده ام. آلمان با حدود ۸۰ میلیون جمعیت دارای هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار درآمد است در حالی که درآمدهای ما علیرغم فروش نفت حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار است.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: الگویی که بنده طراحی کردم با توجه به شرایط ایران بومی شده است. مانع زدایی، تسهیل صادرات، معافیت مالیاتی برای تولید اصل این مسئله هستند. افزایش تولید، درآمد سرانه و جلوگیری از فرار مالیاتی از رئوس برنامه های من هستند.

مهرعلیزاده گفت: من مهندسی مکانیک خواندم، و از کف کارخانه کار کردم. هلدینگ داری کردم. کیش را از صفر ساختم. استان خراسان بزرگ را مدیریت کردم. دکترای مهندسی مالی را در هلند خواندم و مدل دولت زندگی را طراحی کردم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص توسعه صنعت کشور، گفت: در انجام طرح های بزرگ اقتصادی، اینکه دولت بخواهد سرمایه گذاری کند یا مردم، نیاز به پول و سرمایه دارد که این سرمایه نیز یا باید از داخل یا از خارج تأمین شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در داخل کشور که وضعیت بودجه مشخص است و ما کسری بودجه داریم و امسال نیز از ۱۲۸۰ میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۰، خود مجلس می گوید ۳۵۰ هزار میلیارد تومان و کارشناسان می گویند ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بودجه در مسیر جاری و عملا کمتر از ۱۰ درصد در عرصه سرمایه گذاری هزینه می شود.

دولت باید راه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باز کند
مهرعلیزاده گفت: اصولا دولت نباید سرمایه گذاری کند، بلکه باید مسیر را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی آماده کند و برای اینکه پول بتواند وارد کشور شود، باید راه های خاصی را باز کنیم.

وی تصریح کرد: اولین بحث، سرمایه گذاری است. یعنی سرمایه گذار اطمینان کند که مزاحمی ندارد وگرنه سرمایه فرّار است، یک اصطلاحی داریم که می گویند وقتی شما سنگ را به قصد یک گنجشک پرتاب می کنید، همه گنجشک های روی درخت فرار می کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، روان بودن بروکراسی را یکی دیگر از شروط توسعه سرمایه گذاری دانست و گفت: مهمتر از همه اینها نداشتن تنش در سطح بین المللی، منطقه و رفاقت و همزیستی مسالمت آمیز با آنها است. ما در منطقه ای قرار داریم که خوشبختانه از لحاظ دانش، فناوری و سطح علمی از بسیاری از این کشورها بالاتر هستیم. پس می توانیم یک بازار ۵۰۰ میلیون نفر در منطقه را مورد هدف قرار دهیم.

مهرعلیزاده تصریح کرد: من از آقای رئیسی عذرخواهی می کنم اما در مورد همین شورای حفاظت از حقوق بیت المال باید بگویم، من استاندار اصفهان بودم و مسئول ستاد تسهیل رفع موانع تولید، در جلسات مختلف به بررسی مشکلات تولیدکنندگان می پرداختیم و بر اساس چارچوب و قوانین پیش می رفتیم اما یک نفر از این روند خوشش نمی آمد و با یک یادداشت به قوه قضائیه مبنی براینکه حقوق بیت المال حفظ نشده است، کار برای یک یا دو سال متوقف می شد.

مهرعلیزاده در پاسخ به سوالی در خصوص «تغییر کاربری و تخریب محیط زیست و برنامه عملیاتی او برای برگرداندن این موضوع به ریل طبیعی خود» گفت: تغییر کاربری یا برای ایجاد صنایع یا احداث ساختمان ها و مراکز مسکونی است که با توجه به اینکه هر کدام از آنها در جای متفاوتی تصمیم گیری می شوند باید تصمیمات مشخص آن بخش را در نظر بگیریم.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر محیط زیست ما بسیار در خطر است و یکی از دلایل عمده آن این است که با تشکیل شوراهای اسلامی در مراکز روستاها و معین نبودن دقیق اختیارات آنها در مقایسه با اختیار سایر ارگان ها در ارتباط با زمین دارند و ارتباط آنها با شهرداری ها منجر به این شده است که اعمال نفوذ هایی در منطقه شود و این تغییر کاربری ها فراتر از آنچه قانون اجازه می‌دهد صورت بگیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: معمولا نظامی که ما در بودجه نویسی و تدوین بودجه داریم علی قاعده نگاهی آینده نگرانه و عمیق در طراحی وجود دارد اما در عمل که در مجلس مورد بررسی قرار می گیرد منطقه گرایی و نگاه ویژه نمایندگان به حوزه مدیریتی خود منجر می شود که در ایجاد صنایع و توسعه های دیگر در مناطق خود فشارهایی بیاورند و اینها عمدتا متاسفانه تصمیمات مخرب محیط زیست می گیرند.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: به نظر من یکی از راه های اساسی تقویت محیط‌زیست است و این است که بگذاریم نهادهای عمومی ناظر بر محیط زیست بر آن نظارت کنند. آنچه ما به آن انتقاد داریم و از آن ناراحت هستیم این است که تحت عنوان محیط زیستی ها برای عده ای مشکل ایجاد کردند.

وی افزود: معاون جوانی در محیط‌زیست کار کرد و بعدها مشخص شد مشکلی نبوده و اسم جاسوس روی آن گذاشتند. حضور آقای کاوه مدنی در نگاه به محیط زیست و نگاه به آینده مغتنم بود. ما در شرایط فعلی اگر به این مسائل کم توجهی کنیم با بحران شکست محیط زیست مواجه خواهیم بود.

کد خبر: ۹۲٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha