۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
برای محرومیت زدایی باید طرح و برنامه داشت| سهم مردم از انرژی را می‌دهیم
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی:

برای محرومیت زدایی باید طرح و برنامه داشت| سهم مردم از انرژی را می‌دهیم

جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای محرومیت زدایی، قبل از اینکه طرح‌های اقتصادی داشته باشیم، مهمترین بحث این است که این نگاه را داشته باشیم که آیا به محرومیت زدایی قائل هستید یا خیر؟

به گزارش بازار، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز(شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در صورت رای آوردن چه اقداماتی برای محرومیت زدایی انجام می‌دهید، گفت: شهادت امام صادق(ع) را تسلیت عرض می کنم و یاد شاگرد این مکتب را گرامی می دارم که حضرت امام(ره) به حقیقت، اسلام را در دوران معاصر احیا کرد و یکی از بحث های مهم حضرت امام(ره)، مححرومیت زدایی بود.

وی بیان کرد: برای محرومیت زدایی، قبل از اینکه طرح های اقتصادی داشته باشیم، مهمترین بحث این است که این نگاه را داشته باشیم که آیا به محرومیت زدایی قائل هستید یا خیر؟  

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:  یکی از مشکلاتی که در سالهای اخیر داشتیم این بود که در نگاه اقتصادی، مردم و محرومین در اولویت نبودند. یکی از بحث های مهم در اقتصاد این است که اگر ما صحبت از جمهوری اسلامی و جمهوریت که یادگار حضرت امام است، می کنیم، مردم را باید در اقتصاد هم مورد توجه قرار دهیم.

جلیلی ادامه داد: در زمان رای گیری حتی هلی کوپتر می بریم تا رای مردم اتخاذ شود اما آیا در روستاهای دور افتاده این کار را می کنیم که آن چیزی که حق مردم است در جنبه های اقتصادی هم به آنان برسد؟

وی افزود: اگر مااین نگاه را نداشته باشیم، به یک سری کارهای نمایشی روی می آوریم که این کارهای نمایشی، کار برای مردم نخواهد بود. برای محرومیت زدایی باید طرح و برنامه داشت اما قبل از طرح و برنامه، باید اراده داشت.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما چند طرح اساسی در این زمینه داریم که حتما باید انجام شود تا محرومیت به حداقل برسد. در وهله اول باید حق مردم را در عرصه های مختلف به ویژه در سهمی که از مصرف انرژی دارند، به آنان داده شود.

جلیلی افزود: ما در طرح «وان» یا واحد انرژی به دنبال آن هستیم که این حق به مردم داده شود. طرح دوم، طرح سبد غذایی است که در این طرح آحاد مردم باید در روز ۲ هزار و ۵۰۰کیلو کالری حداقل انرژی و غذاهای لازم به آنان برسد. برنامه ای در این زمینه تهیه شده است که این به خوبی توزیع شود. در اثر سیاست های عدم نگاه به محرومان متاسفانه شاهد هستیم که این سبد غذایی به مردم نمی رسد.

وی تاکید کرد: اگر ما صبحت از محرومیت زدایی می کنیم، فقط درباره برخورداری از حقوق اولیه نیست بلکه برای تفریح و سلامت مردم هم باید وجود داشته باشد و ما طرحی درباره موضوع سفر داریم و در آن آمده است که چگونه با همین امکانات و بودجه فعلی می توان مردم را از سفر برخوردار کرد تا تحکیم خانواده صورت گیرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای مردم یک سوال اساسی مطرح است، مبنی بر اینکه پاسخ مسائل اقتصادی مشخص است پس چرا کاری انجام نمی شود؟ برخی از دوستان هم می گویند پاسخ این سوالات را بلدند. به نظر بنده در همین جلسه برخی از موضوعات نشان داد که چرا این پاسخ ها دنبال نمی شود.

جلیلی گفت: یک راه این است که شما باید مساله و پاسخ آن را بدانید اما بحث دیگر هم این است که بعد از اینکه پاسخ را دانستید، واقعا آن را دنبال کنید و اراده این کار را هم داشته باشید.

وی تصریح کرد: برای مثال همتی گفت که مشکل ما به دلیل عدم تصویب FATF است و اگر شما مسائل اقتصادی را در این حد بدانید خُب همین مسائل پیش می آید. شما ۴۱ بند درباره FATF منعقد کردید و ۳۹ مورد آن را اجرا کردید و صرفا دو مورد آن باقی مانده است. علیرغم اینکه ۳۹ مورد آن را اجرا کردید اما FATF هنوز از شما نپذیرفته و گفته فقط ۱۶ مورد آن را پذیرفته است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: کشورهای دیگر در همین حد هم انجام نداده اند، بعد شما می گویید تمام مشکلات کشور این است که FATF انجام نشده است و می گویید من نمی توانم، حتما نمی توانید.

مرد اقتصادی باید در میدان اقتصاد باشد
جلیلی ادامه داد: عدم فهم صحیح از مساله حتما نمی تواند در فهم پاسخ آن به شما کمک کند.  از سوی دیگر شما رویکرد اشتباه دارید و معتقدم همتی جزیی از این رویکرد اشتباه است. یک رویکرد این است که می خواهد به جای کار واقعی کشور را با نمایش اداره کنید، در حالی که کشور با نمایش اداره نمی‌شود. اگر سوال می کنید مساله ابر بدهکاران بانکی چه شد آنان شروع به یکسری از حرف های «این فرمی» می کنند.   مرد اقتصادی ما باید در میدان اقتصاد باشد نه اینکه بیشتر در رسانه باشد.

وی افزود:  در سال ۹۱، ۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی وجود داشت و بنده در آن زمان مسئولیت داشتم و مدیران عامل بانک ها را دعوت کردم و همتی هم آن زمان مدیرعامل بانک سینا بود و در آن جلسه حضور داشت. تمام مسئولان قضایی و امنیتی را هم در آن جلسه دعوت کردیم و گفتیم باید چه کار کرد تا این معوقات را پس گرفت. چرا آقایان شکایت نکردند؟ همان موقع به این افراد گفتیم به ما بگویید مشکل چیست تا ما کمک کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در این ۸ سال اینگونه شده که خود همتی می گوید ۹۰ هزار میلیارد تومان  معوقه بانکی فقط دست ۱۱ نفر است و می گویند از قبل بوده است که باید بگویم پس شما چه کاره اید؟

جلیلی ادامه داد: یک نگاه این است که ما به زور کشور را اداره کنیم و صرفا دو مساله را حل کنیم و بگوییم FATF و فلان موضوع اتفاق نیفتاد و یک بهانه ای پیدا کنیم و خودمان را راحت کنیم، اما یک نگاه این است که می گوید کشور توانمندی های زیادی دارد و ظرفیت های خوبی دارد.

وی با بیان اینکه امروز جوانان و نخبگان بسیار زیادی داریم و نه تنها کشور را می توان اداره کرد بلکه می توان کشور را در ۴ سال آینده جهش داد، اظهار داشت: دوستان به صراحت می گویند نمی شود و باید بگویم خیر شما نمی توانید. خوب است مناظره برای همین است و عده ای می گویند نمی شود و عده ای می گویند می شوند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در سال ۹۴ و موقع توافق برجام بنده گفتم طبق این اسناد، تحریم ها رفع نمی شود اما روزنامه ها زدند که فلانی می گوید می شود و جلیلی می گوید نمی شود.

جلیلی گفت: اگر ما می‌خواهیم فقط در چهار سال آینده کشور اداره نشود، بلکه کشور هم جهش پیدا کند، باید برنامه جدی برای اقتصاد کشور داشته باشیم و به دنبال بهانه نگردیم. ما باید چند موضوع اصلی را مبنای کار خود قرار دهیم.

وی افزود: برای مثال درباره ارزش پول ملی مباحثی مطرح می‌شود که باید بگویم چه زمانی ارزش پول ملی ایجاد می‌شود؟ این اتفاق زمانی می‌افتد که شما جهش تولید داشته باشید و جهش تولید هم زمانی اتفاق می‌افتد که جهش صادرات داشته باشید و جهش صادرات هم مستلزم این است که تعاملات گسترده و سازنده با جهان داشته باشید و معطل دو، سه کشور نمانید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه یکی از نامزدها درباره تبادلات خارجی مباحثی را مطرح کرد، باید بگویم که یکی از سوالات ما این است ،شما که بلدید پس پاسخ دهید چرا صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات به افغانستان است؟! در همه این زمینه‌ها باید برنامه جدی داشته باشیم.

جلیلی افزود: زمانی که ما صحبت می‌کنیم از اینکه کشور نباید توزیع فقر داشته باشد و باید در کشور، تولید ثروت محقق شود برای این کار باید برنامه جدی در حوزه ارزآوری وجود داشته باشد. ارزآوری زمانی اتفاق می‌افتد که شما به همه دستگاه‌ها مأموریت دهید که برای ارزآوری کشور اقداماتی را انجام دهند. نباید روال به اینگونه باشد که فقط وزارت نفت، نفت را به فروش برساند و اگر این اتفاق نیفتد بانک مرکزی بگوید ندارد و بقیه دستگاه‌ها هم تعطیل شوند و بگویند که هر وقت FATF تصویب شد کار می‌کنیم.

وی تصریح کرد: همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ما باید کار کنند تا کشور ارزآوری داشته باشد. ما برای این مساله برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که چگونه می‌توان این کار را انجام داد تا همه دستگاه‌ها بتوانند وظایف خود در زمینه ارزآوری را محقق کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در ۴ بخش معدن، کشاورزی، نفت، گاز و برق بررسی کردیم که می‌توان بر چه مبناهایی درآمد ارزی کشور را جهش داد نه اینکه یک بهانه آورد و گفت که چون FATF به تصویب نرسید نتوانستیم کاری کنیم. اگر ظرفیت‌های کشور بسیج شود می‌توانید به اندازه درآمدهای نفتی کشور، درآمد داشته باشید.

جلیلی ادامه داد: نکته بعدی این است که باید برای رفع بیکاری برای دستگاه‌های مختلف مأموریت تعریف شود تا آنها بر اساس این برنامه‌ها اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند. همه دستگاه‌ها باید بتوانند شغل ایجاد کنند نه اینکه کارمند اضافه کنند.

وی گفت: ما این کار را هم بررسی کردیم و کاملاً قابل تحقق است. برای مثال بخش‌های پتروشیمی و پتروپالایشگاه ها را مورد بررسی قرار دادیم و میزان جهش در اشتغال از طریق این ظرفیت‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و کاملاً شدنی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما می‌توانیم برنامه‌هایی در زمینه‌های مختلف جهت جهش داشته باشیم. ممکن است در ۴ دقیقه نتوانیم همه مباحث درباره این موضوع را مطرح کنیم و بنده دعوت می‌کنم از آقای همتی بعد از این برنامه در شبکه تلوبیون مناظره کنیم.

جلیلی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های خود در حوزه بهره‌گیری از معادن کشور، اظهار داشت: ما ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی در کشور داریم که هر کدام می‌توانند پیشران اقتصاد کشور باشند. ما فرصت‌های زیادی در معدن، صنعت، کشاورزی و شیلات داریم که مانند واگن‌های یک قطار هستند اما هر کدام‌شان می‌توانند پیشران و لوکوموتیو باشند تا بقیه را راه بیاندازند.

وی بیان کرد: دولت باید برنامه ای داشته باشد تا بتواند با هریک از این ظرفیت‌ها کشور را اداره کند. معدن از ظرفیت‌های مهم کشور است و ما بررسی های دقیق داشتیم و در دولت سایه این موضوع را مورد ارزیابی قرار دادیم و در بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که از طریق معدن که یکی از مزیت‌های نسبی کشور است، می توان با اکتشاف و استخراج کاری کرد که معدن، ارزش افزوده در داخل کشور باشد.

مشکل ما این است که معادن و مواد معدنی ما خام فروشی می‌شود
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: معنای این حرف این است که ما نباید فقط خام‌فروشی معدن داشته باشیم. یکی از مشکلات اساسی در کشور این است که معادن و مواد معدنی ما خام فروشی می‌شود و هر چقدر برنامه برای ارزش افزوده بیشتر داشته باشیم، هم ارزآوری و هم اشتغالزایی کشور بیشتر می‌شود.

جلیلی ادامه داد: یکی از فرصت‌های کشور معدن است که شما می توانید از طریق استفاده از ظرفیت معدن می‌توانید موتور اقتصاد کشور را راه بیاندازید و حتی می توان با توجه به بخش معدن، یک بخش اساسی از هزینه‌های کشور را از این طریق تامین کرد.

وی تاکید کرد: عرض بنده این است که می‌شود این کار را کرد و اگر ما بگوییم نمی‌توانیم، به این معناست که عده‌ای نتوانستن خود را به کشور تسری می‌دهند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در بخش معدن شما می‌توانید جهش پیدا کنید نه اینکه حداکثر بگویید که مشکلات دو معدنکار را حل می کنید. اگر برنامه لازم در این زمینه وجود داشته باشد و ظرفیت‌ها شناسایی شود، می‌توان از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کرد.

جلیلی درباره راهکار رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی اظهار داشت: بنده در ۸ سال گذشته از بسیاری از شهرک های صنعتی بازدید داشتم و جلسات متعددی را در این زمینه برگزار کرده ام.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین عواملی که باعث شده از شهرک های صنعتی نتوانند کارهای خود را پیش ببرند، بحث تامین مالی است. سئوال اصلی این است که اگر روزانه ۲ هزار میلیارد تومان خلق پول بکنیم، پس چگونه کسانی که در کار تولید هستند، مهمترین مشکلشان تامین مالی است؟ این ۲ هزار میلیارد تومان خلق پول کجا می رود؟ به دست چه کسانی می رسد؟

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بحث ما این است که اگر قرار است به تولید بها داده شود، یکی از مشکلات، تامین مالی است و باید حل شود. همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که برای صادرات مطرح می‌شود، این است که شاهد عدم ثبات در مقررات تجاری هستیم. به این معنا که بخشنامه هایی که از سال ۹۷ تا ۹۹ صادر شده است در زمینه های مختلف چون فولاد، کاشی، سرامیک، شیشه، سیمان و پتروشیمی بسیار متعدد و بعضا با یکدیگر متعارض هستند.

جلیلی ادامه داد: این بخشنامه های متعارض باعث لطمه وارد شدن به تولید می‌شود. یکی از درخواست های متولیان شهرک های صنعتی این است که در تدوین بخشنامه از مشارکت آنان استفاده شود و حداقل حرفشان شنیده شود و سپس بخشنامه ارائه شود.

وی تصریح کرد: ماشین دولت برای این است که کارهای صنعتگران و شهرک های صنعتی رو به جلو حرکت کند نه اینکه هر یک از دستگاه‌ها بگویند که صنعتگران باید ده‌ها مجوز از بخش های مختلف بگیرند. ما با بسیاری از صنعتگران صحبت کردیم و آنان از این موضوع گله مند بودند که از جاه‌های مختلف مجوز دریافت کرده اند اما در نهایت یک بخش از جمله محیط زیست به آنان مجوز نداده است. باید این شرایط ساماندهی شود و از ظرفیت دولت الکترونیک به خوبی استفاده شود و به شکل هوشمند و پیشاپیش به صنعتگران گفته شود که آنان چه امکانات و اختیاراتی دارند.

کد خبر: ۹۲٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha