۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
یک هفته با صنایع بورسی

یک هفته با صنایع بورسی

بورس، معاملات دومین هفته خرداد ماه را با رشد ۳.۵ درصدی پشت سر گذاشت و بیشترین رشد هفتگی نماگر اصلی تالار شیشه ای در ۱۰ هفته اخیر رقم خورد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، نگاهی به عملکرد ۳۸ صنعت فعال بورسی نشان از رشد ۱۷ گروه در مقابل افت میانگین قیمت‌ها در ۲۱ صنعت بورسی دارد. شرایطی که سبب شد تا میزان افت نماگر هم‌وزن بورس تهران که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد به ۰.۳ درصد محدود شود.

در هفته‌ای که گذشت صنعت سایر معادن با تک نماد «کماسه» رشد بیش از ۲۰ درصدی را ثبت کرد. نماد معاملاتی شرکت تامین ماسه ریخته گری در ۴ روز پایانی هفته گذشته با صف خرید همراه شد و به واسطه معاملات قابل قبول و پرکردن حجم مبنا توانست قیمت پایانی را نیز با اخرین دادوستدهای خود همراه کند. این شرکت روز دوشنبه با ارسال اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال از صدور مجوز برای افزایش سرمایه ۷۳۹ درصدی خبر داد. به این ترتیب قرار است سرمایه «کماسه» از ۲۲۰ میلیارد ریال فعلی به حدود یک هزار و ۸۴۷ میلیارد ریال افزایش پیدا کند که بخش عمده از آن از محل مازاد تجدید ارزیابی و بخشی نیز از محل سودانباشته تامین خواهد شد.

دومین گروهی که در صدر صنایع مثبت بورس در هفته ای که گذشت خوش درخشید نیز تک سهم بود. به این ترتیب صنعت استخراج نفت و گاز با تک نماد «حفاری» هفته گذشته رشد ۱۴.۱ درصدی را تجربه کرد. در ادامه نوبت به بزرگان کالایی رسید. به این ترتیب فرآورده‌های نفتی ۱۰.۷، فلزات اساسی ۵.۷، کانه‌های فلزی ۵.۷، محصولات شیمیایی ۵.۱ درصد رشد شاخص صنعت را ثبت و رتبه‌های سوم تا ششم جدول بازدهی صنایع بورسی در هفته منتهی به ۱۲ خردادماه را از آن خود کردند.

در آنسوی بازار صنعت محصولات چرمی که تنها «وملی» را در خود جای داده، افت ۱۶.۵ درصدی را تجربه کرد. نماد گروه صنعتی ملی که مدت‌هاست با صف فروش دست و پنجه نرم می‌کنند در پایان هفته گذشته تا حدودی متعادل شد و از مازاد عرضه نجات یافت. محصولات کاغذی نیز در هفته مورد بررسی با کاهش ۱۱.۹ درصدی میانگین قیمت سه سهم زیرمجموعه خود مواجه شد.

هفته گذشته ارزش معاملات خرد سهام اندکی بهبود یافت و حتی در یک روز به ۵ هزار میلیارد تومان در مجموع بورس و فرابورس نیز رسید. در میان صنایع بورسی نیز پالایشی‌ها با مجموع دادوستد ۲۰۹۰ میلیارد تومان رتبه نخست را به خود اختصاص دادند و پس از آن نوبت به سه گروه فلزات اساسی، خودرو و بانک رسید تا به ترتیب شاهد معامله ۲۰۲۰، ۱۴۳۲ و ۱۴۲۰ میلیارد تومانی باشند و از این منظر رتبه‌های دوم تا چهارم را در اختیار بگیرند.

کد خبر: ۹۲٬۲۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha