۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
حمایت از صنعت انیمیشن اندک است| آماده رقابت با تولیدات ملی هستیم
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

حمایت از صنعت انیمیشن اندک است| آماده رقابت با تولیدات ملی هستیم

گرگان- صنعت انیمیشن علی رغم درآمدهای بسیاری که دارد اما مورد حمایت قرار نگرفته و هنرمندان استان گلستان که توانمندی بالایی دارند با اتکا به توان خود آماده رقابت با تولیدات ملی شده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: صنعت انیمیشن یکی از صنایع فرهنگی و پردرآمد دنیا شناخته می‌شود و شرکت‌های بزرگ دنیا در حال رقابت با یکدیگرند. علی رغم هواداران بسیار این صنعت در رده‌های مختلف جامعه اما در کشور ما جای خوبی باز نکرده است. با بروز شبکه‌های اجتماعی سطح جدیدی از انیمیشن در این فضا جای خود را گشوده و رقابت‌های تبلیغاتی و فرهنگی را در این بخش متفاوت کرده است.

یکی از چهره‌هایی که در استان گلستان وارد این عرصه شده، «سید مهدی حسینی» است. او متولد ۱۳۷۱ و دانش آموخته رشته مهندسی کامپیوتر است. حسینی هم‌اکنون بنیانگذار اولین و تنها استودیو انیمیشن در استان گلستان است و یکسالی است که به صورت حرفه‌ای در قالب یک استارتاپ با نام استودیو انیمیشن «رنگو» در حال فعالیت است.

با او گفتگو کردیم تا هم از فعالیت‌های او بیشتر آشنا شویم و هم از مشکلات این بخش بدانیم.

* رشته شما مهندسی کامپیوتر است ولی چه شد وارد حوزه انیمیشن شدید؟
هم به انیمیشن علاقه داشتم هم کامپیوتر و به واسطه دانشگاه به این سمت کشیده شدم و کم کم آن را پیگیری کردم. البته از دوران هنرستان علاقه داشتم اما جایی آموزش ندیده بودم و در کنار دانشگاه گرافیک را با آموزش‌هایی که خودم دنبال می‌کردم تجره کردم؛ الان هم بیشتر انیمیشن کار می‌کنم.

در مدت تحصیل از منابع آموزشی اینترنتی و مطالعه شخصی دانشم را در حوزه گرافیک، انیمیشن و مبانی گرافیک افزایش دادم. البته بیشتر ذوق و علاقه شخصی بود که من را به این سمت هدایت کرد.

* فعالیت رسمی‌ات در بخش انیمیشن از چه سالی بود؟
از سال ۹۱ وارد حوزه انیمیشن شدم و الان نزدیک به یک دهه است که فعالیت می‌کنم. استودیو را هم یک سالی هست که راه‌اندازی کرده‌ایم.

* چه شد که «رنگو» را برای استویو انتخاب کردید؟
در انتخاب اسم دنبال عبارتی بودم که هم معرف منطقه باشد هم به فعالیت ما مرتبط شود که در بررسی‌ها به اسم جنگل رنگو برخوردیم و چون نمونه آن انیمیشن خارجی با این نام هم وجود داشت همین نام انتخاب شد.

حمایت از صنعت انیمیشن اندک است| آماده رقابت با تولیدات ملی هستیم

* از تجربیات خود طی مدتی که استودیو را راه‌اندازی کردی بگو
در یک سال گذشته پستی و بلندی‌های زیادی داشتیم. نیروی انیمیشن در استان خیلی کم داریم. چند ماه ابتدای کار مشغول آموزش نیروها بودم و سپس با رابطه توانستیم از آشناها پروژه بگیریم که یکسالی را سپری کردیم. البته هم سال خوبی بود و هم اذیت شدیم اما در حال برنامه‌ریزی برای تولید سری اختصاصی خودمان هستیم.

ما اولین نفر بودیم و باید تلاش می‌کردیم جاده صاف کن باشیم. اگر کسی قبل از ما انجام می‌داد می‌شد راحت تر ورود کرد اما باید جایگاه پویانمایی را فرهنگ‌سازی می‌کردیم تا در تبلیغات و کسب و کارها از آن استفاده کنند. از دستگاه‌هایی مثل صدا و سیما انتظار حمایت بود که خیلی سخت کار می‌کند و البته چند کار کوچیک و محدود با بعضی دستگاه‌ها انجام دادیم.

از دستگاه‌هایی مثل صدا و سیما انتظار حمایت بود که خیلی سخت کار می‌کند و البته چند کار کوچیک و محدود با بعضی دستگاه‌ها انجام دادیم

* برنامه‌ای برای توسعه فعالیت در خارج از استان دارید؟
شروع فعالیت ما در استان است اما بعد از کسب تجربه و اعتبار در استان، در نظر داریم ورود جدی‌تر به خارج از استان داشته باشیم. در همین یک سال گذشته هم کار خارج از استان داشتیم اما تمرکز ما منطقه‌ای بود. اول باید تیم را قوی‌تر می‌کردیم و این که اول در استان شناخته شویم.

* فرایند طراحی و اجرای یک ویدئو به چه صورت است و چند نفر فعالیت دارید؟
ابتدا سناریو نوشته می‌شود و سپس بستگی به دو یا سه بُعدی بودن انیمیشن کاراکتر طراحی می‌شود. سپس فضا و آیتم‌ها طراحی و در نرم‌افزار انیمیت می‌شود. ساخت یک انیمیشن یک دقیقه‌ای به عوامل مختلف بستگی دارد اما به طور میانگین حدود هفت روز وقت می‌گیرد. سناریونویسی با خودم هستم و با طراح، انیماتور، صداگذار و بخش موسیقی جمعا ۶ نفر هستیم.

* طرفداران تولیدات پویانمایی در فضای مجازی زیاده شده اند. در این بخش قصد ورود ندارید؟
در فضای مجازی بخصوص اینستاگرام به دلیل کمیک و ساده بودن طرف‌داران بسیاری کسب کرده اما تولیدات سطح پایین آن بیشتر دنبال کننده دارد. برخی روی محتوا خوب کار کرده اند و بازخورد خوبی داشته اند اما از نظر ما محتوای این سناریوها کمی با ساختار شکنی به ابتذال کشیده شده است.

دیرین دیرین یکی از کارهای قوی با حفظ خط قرمزها است که انتقادات خوبی هم دارد ولی تعداد فالورهای آن بسیار کمتر از انیمیشن‌های کم کیفیت است و این به دلیل الفاظ استفاده شده در برخی تولیدات است که ذاعقه مخاطب را تحت تاثیر قرار داده است. ما در حال برنامه‌ریزی برای تولیدات در این حوزه هستیم و تلاش می‌کنیم علاوه بر آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی انتقاد را هم بگنجانیم و طنز مفید ولی منتقدانه داشته باشیم.

حمایت از صنعت انیمیشن اندک است| آماده رقابت با تولیدات ملی هستیم

* یعنی قرار است محتوای اختصاصی و دنباله دار تولید کنید؟
بله به صورت استارتاپی در حال طراحی و تولید یک برنامه فرهنگی، آموزشی و انتقادی هستیم. در برنامه جدید از لهجه مازندرانی استفاده می‌کنیم و یک کاراکتر اصلی داریم که به موضوعات روز پرداخته می‌شود.

* حمایت‌های استان از شما در چه حد بود؟
حمایت‌ها از ما صفر درصد بوده است. سراغ چند دستگاه رفتیم که جواب سر بالا گرفتیم و به همین دلیل سراغ بقیه نرفتیم. در کار جدید هم استارتاپی است و با توان خودمان انجام می‌شود.

حمایت‌ها از ما صفر درصد بوده است. سراغ چند دستگاه رفتیم که جواب سر بالا گرفتیم و به همین دلیل سراغ بقیه نرفتیم

اولین دغدغه ما مباحث مالی است زیرا تجهیزات ماگران قیمت است و برای یک استودیو باید چند صد میلیون وسیله تهیه کرد. در استان هم آموزش خوب نداریم تا کسی که بخواهد فعالیت کند آموزش ببیند. دانشگاه‌های استان هم چنین رشته‌ای ندارند و باید به استان‌های دور رفت که هزینه زیادی دارد. نیروی انیمیت هم کم داریم و از نظر نیروی انسانی محدودیت داریم.

* آیا فعالیت خود را قابل رقابت با سایر استان‌ها می‌بینید؟
هنوز از نظر توانایی به حد مطلوب و راضی‌کننده نرسیدیم ولی تولیدات ما تاکنون قابل رقابت با ساخته‌هایی است که در پایتخت و در سطح ملی تولیده شده‌اند.

* جایگاه صنعت انیمیشن در تجارت دنیا چقدر هست؟
انیمیشن یکی از صنایع پولساز دنیاست. کشورهایی مثل آمریکا، چین، هند و... از جمله کشورهایی هستند که درآمدشان از انیمیشن چند برابر درآمد ایران از نفت هست. در حال حاضر کمپانی های بزرگی مشغول فعالیت در صنعت انیمیشن هستند که باعث ایجاد یک چرخه مالی در مقیاس جهانی شدند. به این صورت که انیماتورهای مختلفی رو در سراسر جهان شناسایی می‌کنند و پروژه ها رو با اونها به اشتراک می‌گذارند.

* جایگاه ایران به چه صورت است؟
صنعت انیمیشن در کشور ما با گذشت چندین سال هنوز هم نوپا هست و جای کار بسیار دارد. از لحاظ مالی در کشور ما انیمیشن مظلوم واقع شده و هنوز جایگاه اصلی خود رو پیدا نکرده است. مخصوصا در شهرستان ها که متاسفانه خیلی اوضاع مالی انیمیشن خوب نیست. با توجه به اینکه تولید این بخش هزینه های زیادی دراد، در شهرستان‌ها کمتر کسی سمت آن می رود و همین امر باعث شده که استعداد های فراوانی دیده یا شکوفا نشوند.

* حمایت از انیمیشن چقدر به رشد این صنعت کمک می کند؟
با توجه به فرهنگ غنی کشور ما می توانیم با تولید انیمیشن‌های متنوع و زیاد، هم ایجاد اشتغال کنیم و هم فرهنگمان را به مردمان کشورهای دیگر معرفی کنیم. تولیدات ایران در سطح خاورمیانه قابل رقابت است و امکان این هست که با کشورهای منطقه رقابت کنیم. با توجه به اینکه از لحاظ فرهنگی هم اشتراکاتی داریم، می توانیم با تولیدات خوب بازار کشورهای دیگر را هم هدف بگیریم.

کمپانی‌های بزرگ سال های زیادی سرمایه گذاری کرده اند و همچنان هم درحال رشد هستند و ما برای رسیدن به جایگاه مطلوب در منطقه باید تلاش زیادی کنیم و هر چقدر دیرتر وارد این عرصه شویم رشد ما سختتر خواهد بود اما باید یادآور شوم که استعدادهای ما چیزی کمتر از نیروهای کمپانی های بزرگ نیستند.

حتی به نظر من استان گلستان ظرفیت این را دارد که یکی از قطب های تولید انیمیشن ایران شود. با توجه به شعار امسال، اگر پشتیبانی صورت بگیرد و موانع تولید برطرف شود، می توانیم شاهد این مهم باشیم.

کد خبر: ۹۲٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha