۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
یارانه دهک‌های پایین را ۵ برابر می‌کنم
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

یارانه دهک‌های پایین را ۵ برابر می‌کنم

مهرعلیزاده، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یارانه پنج دهک پایین جامعه را پنج برابر می‌کنم.

به گزارش بازار، مهر علیزاده با اشاره به اینکه اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه‌ها باعث بی اثر شدن این قانون شد گفت: قرار بود بخشی از یارانه به صورت یارانه نقدی به مردم داده شود که کمک معیشتی برای مردم باشد و در کنار آن قرار بود بخشی هم به صنایع داده شود تا جبرانی برای هزینه‌های افزایش قیمت نهاده‌ها و انرژی باشد و بخش دیگری هم برای توسعه زیر بناها پرداخته شود، اما متاسفانه فقط یک بخش از آن یعنی یارانه‌های نقدی اجرا شد.

وی افزود: با توجه به گذشت ۱۱ سال از قانون و ثابت ماندن رقم یارانه‌های نقدی متاسفانه امروز یارانه‌های نقدی تنها تبدیل به منتی شده که سر مردم فقیر و مردم نیازمند گذاشته می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر با دلار محاسبه کنیم، یارانه نقدی اوایل یازده دلار بود، اما امروز این رقم به ۲ و ۲ دهم دلار کاهش یافته است و من در نظر دارم یارانه پنج دهک پایین جامعه را پنج برابر کنم.

مهرعلیزاده افزود: ارزش دارایی شرکتهای دولتی ۱۰ هزار میلیارد تومان است که سودشان به مردم نمی رسد.
 
قانون هدفمندی یارانه ها کامل اجرا نشد
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: متاسفانه قانون هدفمندی یارانه ها به صورت کامل اجرا نشد.

محسن مهرعلیزاده با تسلیت وفات امام خمینی ره و شهدا ۱۵ خرداد گفت : قرار بود بخشی از یارانه به نقدی به مردم برای کمک معیشت، بخش برای جبران افزایش قیمت نهاده ها و انرژی به صنایع و بخشی دیگر هم برای توسعه زیر بناها و حمل و نقل داده شود، اما متاسفانه فقط بخش یارانه های نفتی اجرا شد که آن هم با توجه به گذشت ۱۱ سال از اجرای آن و ثابت مانده آن متاسفانه فقط منتی بر سر مردم فقیر و نیازمند شده است.

مهرعلیزاده با بیان اینکه یارانه ها وقتی تصویب شد تقریباً ۱۱ دلار ارزش داشت ولی الان تقریباً دو دهم دلار ارزش دارد، افزود: آن زمان با مبلغ یارانه های می‌شد ۴ وعده غذای تامین کرد ولی الان شاید یک وعده غذا هم نمی توان تامین کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سوال ها باید اینگونه باشد که برای توسعه اشتغال و کار، توسعه درآمد پایدار خانواده‌ها، برای اشتغال جوانان چه باید کرد که بتوانیم تولید را افزایش بدهیم و همه مولد باشد و لازم نباشه چشم مان به پایان ماه برای دریافت یارانه باشد.

وی افزود: مردم ایران خیلی بلند مرتبه بهتر از این هستند که ما بخواهیم دلشان را به این یارانه ها خوش بکنیم اما متاسفانه این روزها کاندیداها مطرح می‌کند و بعدها وعده های برابر شدن یارانه ها و حتی یک میلیون تومان می دهند.

وی با تاکید براینکه نباید فرهنگ نیازمند نگه داشتن مردم به دولت را همچنان حفظ کنیم، گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی در حال حاضر ناگزیر هستیم پرداخت یارانه‌ها را ادامه دهیم و من برای ۵ دهک پایین جامعه یارانه ها را ۵ برابر، اما یارانه سه دهک اول جامعه را بر اساس قانون حذف میکنم.

مهر علیزاده ادامه داد: براساس برنامه ریزی به خانواد های ۴ یا ۵ نفره حداقل یک میلیون تومان یارانه پرداخت می شود تا کمی از مشکلات معیشتی آنها را کاهش دهد.

وی همچنین افزود: این یارانه ۴۵ هزار تومانی از خانواده های با درآمد بالا نمی تواند مشکلی را حل کند، اما از طرفی دیگر برخی خانواده‌ها نیازمند همین اندک یارانه ۴۵ هزار تومان هستند.

وی با اعلام اینکه ما ۷ میلیون سرپرست خانوار فاقد شغل و درآمد ثابت داریم، افزود: این درکشوری است که ارزش شرکت های دولتی ان ده هزار هزار ملیارد تومان است و این سرمایه مال مردم است و اگر این شرکت ها فقط ده درصد سود کنند باید هزار، هزار میلیارد تومان باید سود باید در اختیار مردم قرار بگیرد در حالیکه این ها یا زیان ده است یا به بودجه کشور و مردم پرداخت نمی شود که ظلم به مردم است.

علیزاده افزود: کل یارانه ای که الان به مردم برداخت می شود ۴۲ هزار میلیارد تومان در سال است که با براساس محاسباتی که من کردم برای افزایش ۵ برابری به ۱۶۰ یا ۱۷۰ هزار میلیارد تومان می رسد که با پیش بینی های انجام شده رغم نخواهد بود.

وی همچنین با اعلام اینکه برخی هموطنان در استان های محرومی مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان و خراسان جنوبی با همین یارانه‌ای ۴۵ هزار تومانی زندگی می‌کنند، گفت: من خودم را مسئول می دانم با پرداخت یک میلیون تومان بخشی از نیاز آنها را حل کنم.

مهر علیزاده همچنین از تشکیل پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان خبر داد و گفت: یارانه ها به کمک این پایگاه از یک سیستم هوشمند پرداخت خواهد شد که بدانیم چه افرادی نیازمندند. وی ادامه داد با کمک این پایگاه می توانیم در صورت لزوم یارانه ها تا زمان رسیدن به درآمد پایدار کم یا زاید کنیم.

مهرعلیزاده: ۷۰ درصد مالیات‌دهندگان باید حدود ۳۵ درصد مالیات کشور را بپردازند درحالیکه به زور ۶۰ تا ۷۰ درصد مالیات کشور از این قشر از جمله کارمندان اخذ می‌شود

مهرعلیزاده گفت : نداشتن یک نظام مالیاتی صحیح باعث فرارهای مالیاتی سنگین شده است.
 
مهرعلیزاده ناعادلانه بودن، فرارمالیاتی و نبود سامانه های هوشمند دریافت مالیات را عمده مشکل نظام مالیاتی دانست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هم اکنون که وضعیت کسب و کار خراب است و بسیاری از صنایع از کار افتاده اند و گفته می شود که بین ۵۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت های تولیدی ما کار نمی‌کند اصرار بر گرفتن مالیات از این واحدها یک اصرار بیهوده است گفت: به دلیل اینکه ما فرارهای مالیاتی سنگین داریم سعی داریم کمبود درآمدهای مالیاتی را با گرفتن مالیات از کسب و کارهای خورد و کارمندان جبران کنیم.

وی افزود: دریک نظام مالیات درست باید از فعالیت‌های نامولد مالیات بیشتری بگیریم و فعالیت‌هایی که مولدند و ایجاد اشتغال می‌کنند از تشویق‌های مالیاتی برخوردار شوند. مهرعلیزاده با بیان اینکه هم اکنون ۷۰ درصد مالیات کشور را حقوق‌بگیران و کاسبی های کوچک پرداخت می کنند گفت: این درحالیست که در بخش های سنگین عملاً مالیات دریافت نمی‌شود و یا کمتر دریافت می شود.

وی مسئله فرار مالیاتی را نتیجه نبود یک سامانه صحیح و یک سیستم صحیح متصل به دستگاه هایی نظیر گمرک، بانک و تولید دانست و افزود: امسال در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ درامدهای مالیاتی را حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته اند واین تقریباً ۳۵ درصد کل بودجه می شود در حالیکه در کشورهایی که بروی تولید کار می‌کنند ۹۷ تا ۹۸ درصد بودجه خود را با درآمدهای مالیاتی تامین می کنند.

وی افزود: طبق محاسباتی که ما انجام داده ایم اگر مانع از فرار مالیاتی شویم، می توانیم بیش از ۷۰ درصد کسب وکارهای کوچک را تا چند سال معاف از مالیات کرد و این مسئله تاثیر چندانی بردرآمدهای مالیاتی ندارد.

مهرعلیزاده با تاکید براینکه باید کسب وکارهای کوچک و متوسط و حقوق بیگران عملا ۳۰ تا ۳۵ درصد درامدهای مالیاتی را محقق کنند گفت: اما امروز حدود ۶۰ و ۷۰ درصد درامدهای مالیات دولت از طریق گرفتن مالیات از این بخش ها تامین می شود درحالیکه اگر جلو فرارمالیاتی را بگیریم می توان بسیاری از این کسب وکارها و حقوق بگیران را معاف از مالیات کرد.

وی درباره تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی هم گفت: این مسئله ریشه رانت بود و ما با حدف این ارزباید رانت حاصل این مسئله را ازبین ببریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه من به ارز ۲ نرخی اعتقاد ندارم گفت : تخصیص ارزز ۴۲۰۰ تومانی حتی تولیدکنندگان سالم مرا هم به سمت رانت خواری و ودلالی سوق داد و باعث شد تا عده ای کار تولید و کارخانه را تعطیل کنند و به

دنبال دلالی بروند. بنابراین تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی عملا به یک سیاست ضد تولید تبدیل شد.

وی با بیان اینکه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی با هدف پایین نگه داشتن قیمت کالاهای اساسی تخصیص داده شد گفت : اما عملا این سیاست جواب نداد و مردم کالا را با قیمت ارز آزاد خریداری کردند.

مهرعلیزاده افزود: یکی از موانع اصلی تولید ارز ۴۲۰۰ تومانی است.
 
مهر علیزاده به قیمت گوشت اشاره کرد و افزود: قیمت هرکیلو گوشت دربازار جهانی ۳ یورو است یعنی حدود ۹۰ هزازرتومان اما عملا امروز مردم گوشت را با قیمت ۱۲۰ هزارتومان می خرند یعنی گران تر از قمیت جهانی و این درحالیست که ما برسر مردم منت می گذاریم که قیمت نهادهای تولید گوشت را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: من معتقدم باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم و افزایش قیمت ها را با پرداخت یارانه ریالی و کنترل قیمت ها جبران کنیم.

وی درباره کنترل قیمت ها هم گفت : قیمت ها را می‌توان ۱۰۰% کنترل کرد به شرط انکه کنترل قیمت ها را از دست دولت خارج کنیم و اصناف و نهادهای اقتصادی عمومی کار کنترل قیمت ها و نظارت برآنها را انجام دهند.

مهر علیزاده در پاسخ به این پرسش که در دولت شما نرخ تورم و ارز چگونه خواهد بود گفت: روال در دولت من به گونه‌ای خواهد بود که با نظم و انضباط اقتصادی این امور به سامان می‌رسد. یعنی در ۳ تا ۴ ماه اول، نرخ تورم و قیمت‌ها تثبیت می‌شود.

محسن مهرعلیزاده درباره قانون خصوصی‌سازی هم گفت : مشکل این قانون در عدم اجرای صحیح آن بودو علت انحراف این قانون از مسیر اصلی خود هم اعمال برخی قدرت ها و اعمال نفوذ ها و ورود برخی نهادها و حتی نهادهای نظامی به این مسئله بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۷۰ تا ۸۰ درد اقتصاد ایران در اختیار مجموعه خصولتی است گفت: تا زمانی که یک نظام صحیح و دقیق تجربه شده علمی و اقتصادی را حاکم نکنیم و همه به آن اعتقاد نداشته باشیم مطمئناً به یک نتیجه خوبی نخواهیم رسید.

مهر علیزاده افزود: مشکل خصوصی سازی، صحیح اجرا نشدن قانون بود. یک سری قدرت‌ها در داخل اقتصاد کشور فشار وارد کردند و مسیر خصوصی‌سازی را به انحراف کشاندند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت من دولت زندگی و دولت سوم اصلاحات است.

محسن مهرعلیزاده با اعلام اینکه نرخ ارز در دولت اقای خاتمی طی ۸ سال از ۵۰۰ تومان حداکثر به ۸۱۰ تومان رسید، گفت: این ارقام در دولت بعدی سه برابر و دولت بعد آن هم حدود ۳ و نیم برابر شد.
وی با اشاره به برخی شاخص های اقتصادی دولت آقای خاتمی افزود: اگر ما به نظامندی کارها، رشد اقتصادی، و انظباط مالی دقت کنیم، و شفافیت ایجاد کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

مهر علیزاده افزود: اگر روال بگونه ای باشد که نظم و انظباط مالی و اقتصادی حاکم شود، نرخ دلار و تورم در چند ماهه اول دولت من تثبیت خواهد شد و کم کم با افزایش تولید، صادرات، تسهیلات ارزان قیمت و مالیات، نرخ ارز و تورم کاهش خواهدیافت.

مهرعلیزاده گفت : نباید اجازه دهیم عده ای برای حداکثر کردن منافع خود به اقتصاد ضربه بزنند.
 
بورس بازار امن برای هدایت نقدینگی به سمت تولید
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بورس یک بازار بسیار امن برای سرمایه گذاری و یک محمل بسیار خوب برای جذب وهدایت نقدینگی به سمت تولید است.

محسن مهرعلیزاده درباره برنامه های دولت خود برای بازار سرمایه افزود: من عملیاتی فکر می کنم و عمل گرا هستم.
وی ادامه داد: بورس یک بازار بسیار امن برای سرمایه گذاری و یک محمل بسیار خوب برای جذب وهدایت نقدینگی به سمت تولید است.

مهرعلیزاده افزود: یکی از روش هایی که در جامعه می تواند از تورم جلوگیری کند؛ بورس است.

وی گفت: در جاهایی که مداخله دولت باشد و همچنین نهادها و ارگان های غیرمسئول وارد اقتصاد شوند برای این که منافع خود را بالا ببرند به اقتصاد ضربه وارد می کنند.
این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما بایستی ظرفیت حداکثری تولید، کار و اشتغال را هدف قرار دهیم.

مهر علیزاده گفت: در سال گذشته و طی یک ماه با تشویق مردم نسبت به خرید سهام؛ سهامداران عمده و شرکت های بزرگ عرضه شده با سه و چهار برابر شدن سهام خودشان و فروش آن؛ چندین برابر ارزش سهام خودشان را پول گرفتند که این مداخله قدرت های صاحب پول و نفوذ است که بر اقتصاد چنبره انداختند و بورس را هم خراب کردند که دولت بالأخره ناچار شد از صندوق توسعه ملی مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار برای جبران خسارت دیدگان دریافت کنند.

وی افزود: مداخله دولت در بورس فقط در زمان شکست بازار باید اتفاق بیفتد.

مهرعلیزاده گفت: شکست بازار اتفاق افتاده و دولت الآن خسارت را از جیب مردم می پردازد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: راهکار من این است که به هیچ وجه اجازه ندهند که در وهله اول دستگاه های بزرگ نظامی، غیرنظامی، ارگان ها و نهادها فعالیت اقتصادی کنند چون قدرت دارند و بایستی یک خصوصی سازی دقیق اتفاق بیفتد.

مهرعلیزاده با طرح این سؤال که چرا این تعداد کارخانه تعطیل شده است؟ گفت: این کارخانه ها بر اثر برخی بی ملاحظگی های مالی، بانکی و پولی تعطیل شده اند.

وی درباره برنامه دولت خود برای مبارزه با فساد اقتصادی افزود: برای مبارزه با فساد در ابتدا باید رانت ها و فرصت های رانتی را از بین ببریم و باید با مردم شفاف و روشن صحبت کنیم.

مهرعلیزاده ادامه داد: ما یک بروکراسی قجری در کشور داریم که یک عده را خودی و عده دیگر را غیرخودی می دانیم و اطلاعات در یک رده ای فقط رد و بدل می شود که خود رانت اطلاعات یکی از بدترین رانت هاست.

وی گفت: باید یک سازمان شفافیت اطلاعات درست کنیم که وظیفه آن این است که در تمام سیستم ها اطلاعات را استخراج کند، چون کار اقتصادی است؛ بنابراین باید شفافیت داشته باشد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این که به امور امنیتی و اسرار نظامی کاری نداریم، افزود: سازمان شفافیت اطلاعات اقتصادی مکلف است در یک شبکه ای این اطلاعات اقتصادی را در اختیار مردم قرار دهد.

مهرعلیزاده گفت: این موارد اگر در یک سامانه ملی با رویکرد افشای اطلاعات کلان اقتصادی در دسترس عموم قرار گیرد؛ شفافیت در خود دولت هم انجام می شود و مردم بهترین ناظرند.

وی افزود: ما برای مجوزها از نظر بروکراسی باید کار را ساده کنیم؛ ۱۷ دستگاه برای ایجاد یک کارخانه باید مجوز دهند، متأسفانه امضای طلایی می تواند در هر مقطعی ارزش داشته باشد؛ ما یکصد طرح را به صورت آزمایشی مطالعه کردیم و در سایت قرار دادیم و مجوز را تنها با یک کلیک میسر کردیم و طرح آن هم آماده است.

مهرعلیزاده درباره برنامه دولت خود برای تأمین مسکن بخصوص اقشار فقیر گفت: ما برای این کار تسهیلات و ساخت مسکن ارزان در اختیار مردم قرار می دهیم.
مسکن مهر؛ طرح بدی نبود فقط کافی بود برخی از اشکالات این طرح را برطرف کنیم

وی افزود: مسکن مهر؛ طرح بدی نبود فقط کافی بود برخی از اشکالات این طرح را برطرف کنیم و مسکن ارزان بسازیم؛ البته این طرح موقت است و در درازمدت با اتکا به بخش خصوصی برای این که بتوانند زیر نظر دولت مسکن ارزان بسازند می تواند وضع بهتر از این باشد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر پول و نقدینگی را از بخش مسکن برداریم و به تولید بفرستیم بار قیمت زمین بر قیمت آپارتمان تحمیل نمی شود.

کد خبر: ۹۲٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha