۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
تجربه ای نو برای عبور از خشکسالی؛ کشاورزان از کشت هیدروپونیک استقبال نکردند
گزارش بازار از خراسان جنوبی؛

تجربه ای نو برای عبور از خشکسالی؛ کشاورزان از کشت هیدروپونیک استقبال نکردند

بیرجند- خشکسالی در حالی مراتع خراسان جنوبی را به یغما برده و موجب کاهش ۶۰ درصدی علوفه شده است که روش‌هایی مانند کشت هیدروپونیک می تواند تجربه ای نو برای عبور از این بحران باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: مراتع از جمله ذخیره گاه‌های طبیعی مهم تولید علوفه و دامداری به شمار می‌روند که بارش یا عدم آن به مقدار کافی می‌تواند بر تراکم پوشش و بالطبع توان تولیدی آنها اثرگذار باشد. تا کنون در نتیجه وقوع خشکسالی‌های متعدد در خراسان جنوبی تولید علوفه مراتع بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته و پوشش گیاهی نیز تخریب شده است.

تولید علوفه به روش هیدروپونیک، یکی از انواع کشت جایگزین است که برای مشکل نبود علوفه خشبی، خشکسالی و گرانی علوفه می توان از این نوع استفاده کرد.

 علوفه ای که به صورت هیدروپونیک تولید می شود دارای رطوبت بسیار بالایی است و باید حداکثر ظرف دو روز مصرف شود اما مزایای مهمی دارد که نمی توان به راحتی از کنار آنها گذشت، از جمله این موارد می توان به صرفه جویی در مصرف آب و نیاز به آب کم برای کشت، کاهش مصرف سموم و آفت کش های مختلف و در نتیجه داشتن دامی سالم تر اشاره کرد، همچنین هزینه های کمتر و پایین تر که موجب داشتن سود بیشتر می شود.

افزایش تولید شیر
مهدی محمودآبادی تنها کسی است که در بیرجند کشت هیدروپونیک را انجام می دهد، در این باره به خبرنگار بازار گفت: ۷ سال است که در بخش دامداری فعالیت می کنم و حدود ۴ ماه است که به کشت هیدروپونیک روی آورده ام.

وی تصریح کرد: علوفه هیدروپونیک را جایگزین یونجه و جو و ذرت علوفه ای کرده ایم و ۷ روزه برداشت می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون یک تن و ۵۰۰ کیلو برداشت داریم و از هر یک کیلوگرم بذر کشت شده تا هفت برابر علوفه برداشت می‌شود.

به گفته وی این نوع علوفه را برای گاوهای شیری که مصرف کرده ایم، باعث افزایش تولید شیر شده است و تنها عیب آن در این است که چربی شیر را کاهش می دهد ولی شیر سالمی تولید می شود.

اولین و تنهاترین تولید کننده علوفه هیدروپونیک در استان عنوان کرد: برای گاو پرواری و گوسفندان نیز مصرف شده که آنان را دوقلوزا می کند و تخمک آنها را تقویت می کند و باعث پروار و چاق شدن آنها هم می شود.

این فعال بخش دامداری در زمینه سرمایه اولیه برای شروع کار نیز بیان کرد: در زمانی که شروع به راه اندازی این مجموعه کردیم حدود ۲۵۰ میلیون تومان هزینه داشت.

محمودآبادی اضافه کرد: ولی اکنون با توجه به افزایش هزینه اگر کسی تمایل به شروع کار داشته باشد حداقل باید ۴۵۰ میلیون تومان برای سالنی که من دارم هزینه کند.

تجربه ای نو برای عبور از خشکسالی؛ کشاورزان از کشت هیدروپونیک استقبال نکردند

بازگشت هزینه ها
وی تصریح کرد: دامداران باید بدانند هزینه ای که برای این کار انجام می دهند از آنجایی که دیگر نیاز به خرید علوفه جو، ذرت و یونجه ندارند باز می گردد.

فعال بخش دامداری خراسان جنوبی با اشاره به هزینه های بالای یونجه و ذخیره ساز سالانه ۲۰۰ میلون تومان ذرت علوفه ای که باید در یک ماه خریداری شود، گفت: با این اقدام و کاهش این موارد، هزینه های سرمایه گذاری برگشت داده می شود.

محمودآبادی با بیان اینکه در کشورهای خارجی نیز از این نوع کشت استفاده می شود، عنوان کرد: یک نمونه که پاسخ گرفته است مجموعه ما است و اگر خوب نبود دیگر ادامه نمی دادیم ولی نتیجه خیلی خوبی دریافت کرده ایم.

به گفته وی دامداران اگر می خواهند در این چرخه باقی بمانند باید از این نوع روش های جدید استفاده کنند.

این تولید کننده علوفه هیدروپونیک تاکید کرد: باید به دامداران در این زمینه آموزش هایی داده شود و من هم در صورتی که برنامه آموزشی گذاشته شود همکاری کامل را خواهم داشت.

جهاد کشاورزی باید همکاری کند
محمودآبادی با بیان اینکه در شروع کار همکاری از سوی جهاد کشاورزی نداشتیم، گفت: برای کشت این علوفه، به جو نیاز داریم و درخواست سهمیه در این زمینه را کردیم ولی به ما داده نشد.

به گفته وی در استان برای اولین بار ریسک این کار را قبول کردیم ولی سنگ اندازی هایی وجود داشت و حمایتی ندیدیم.

وی درخواست کرد: همه دامداران درگیر وام هستند و تنها حمایت مسئولان می تواند پرداخت تسهیلات و حمایت های مالی در زمینه راه اندازی چنین مجموعه هایی باشد، چرا که نه تنها دامداران به دلیل نبود آگاهی بلکه به دلیل هزینه های اولیه آن به این کار روی نمی آورند.

تجربه ای نو برای عبور از خشکسالی؛ کشاورزان از کشت هیدروپونیک استقبال نکردند

تولید علوفه هیدروپونیک در محل دامپروری
رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در این باره در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: علوفه هیدروپونیک خوب است به شرطی که واحدهای دامپروری خود سرمایه گذاری انجام دهند و در محل دام، این علوفه را تولید کنند.

محمدجواد غریبی افزود: همچنین مشکلی که وجود دارد در دیگر استان ها به خرید و فروش این علوفه روی آورده اند که درست نیست و باید به مصرف شخصی خود دامدار برسد چرا که به دلیل رطوبت بالای آن بعد از دو روز کپک می زند و باید سریع مصرف شود.

وی با بیان اینکه تولید این علوفه جدید است و احتمال اشتباه و نبود اطلاعات، باعث عدم استقبال دامداران شده است، گفت: جهادکشاورزی می تواند در این زمینه دوره های آموزشی برگزار کند.

به گفته وی اکنون دامداران به دلیل مشکل خشکسالی با مشکلات مختلفی روبه رو هستند و به دلیل نبود علوفه و گرانی علوفه ها، دامپروری دیگر برای آنها سودی ندارد.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی درخواست کرد: درگاه های حمایتی باید در این زمینه راه اندازی شوند تا دامداران تمایل داشته باشند به سمت تولید چنین کشت هایی بروند و با تسهیلات کم بهره می توان این کار را انجام داد چرا که در خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی ها نیاز به علوفه جایگزین است.

رایزنی با بسیج سازندگی برای تخصیص تسهیلات
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز  در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: بخش علمی در زمینه علوفه هیدروپونیک به رأی یکسانی نرسیده است.

محمدابراهیم ابراهیمی ادامه داد: بخشی درباره ارزش غذایی این علوفه آن را تأیید و برخی نیز رد می کنند و به یقیین کامل نرسیده اند.

تجربه ای نو برای عبور از خشکسالی؛ کشاورزان از کشت هیدروپونیک استقبال نکردند

وی با اشاره به اینکه علوفه هیدروپونیک خود مصرف است و توجیه اقتصادی در زمینه خرید و فروش ندارد، گفت: اما علوفه تازه در روند رشد دام می تواند تأثیرگذار باشد.

به گفته وی این نوع علوفه به دلیل اینکه بدون خاک و با رطوبت بالا کشت می شود سریع رشد می کند و برای به خصوص دام های تازه متولد شده که معده آنها آمادگی مصرف دیگر علوفه ها را ندارد بسیار مناسب است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه این طرح  ۱۰ تا ۱۵ سال است که مطرح شده است، اعلام کرد: به دلیل قیمت ها و نبود مشکل در علوفه، زیاد به این طرح توجهی نشده است.

ابراهیمی افزود: اما در سال دامی جاری به دلیل خشکسالی ها، افزایش قیمت علوفه و دیگر فاکتورهای دوباره به این طرح توجه شده است.

به گفته وی در سنوات گذشته مشکلات امسال را نداشته ایم و به همین دلیل در کشور باری دیگر مطرح و به آن تاکید شده است.

وی بیان کرد: اکنون اطلاع رسانی هایی در این زمینه انجام شده است و در این زمینه با بسیج سازندگی رایزنی داشته ایم که تسهیلاتی به دامداران متقاضی داده می شود.

با توجه به اینکه خشکسالی‌ها شرایطی را پدید آورده که در استان خراسان جنوبی با کمبود تولید علوفه برای دامداری‌ها روبرو شده ایم، همچنین با افزایش قیمت خوراک دام و مشکلات واردات علوفه به نظر می رسد ترویج کشت علوفه به روش هیدروپونیک یک استراتژی بهبود و مناسب برای سازگاری با خشکسالی است که می تواند نقش به سزایی در اکوسیستم مرتع به‌ویژه در شرایط بحران ایفا کند.

کد خبر: ۹۲٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha