۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
وقتی یک تبصره از بودجه به کمک توسعه می‌آید| کلنگ زنی پتروشیمی نهاوند در سال جاری
بازار گزارش می‌دهد؛

وقتی یک تبصره از بودجه به کمک توسعه می‌آید| کلنگ زنی پتروشیمی نهاوند در سال جاری

همدان - استفاده از تبصره ۵۶ قانون بودجه بهره برداری از پروژه های عظیم شهرستان نهاوند را سرعت بخشیده تا آنجا که امسال شاهد کلنگ زنی پروژه پتروشیمی نهاوند خواهیم بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: در مطالعات برنامه آمایش استان همدان ۱۳۹۰-۹۵ و در نظام تقسیم کار استانی در حوزه های تخصصی صنعت و معدن، کشاورزی و صنایع کشاورزی و خدمات و صنایع دستی تخصص هایی از قبیل توجه به مصالح ساختمانی، فناوری های جدید، صنعت ساختمان، معدن و فرآوری، صنایع تبدیلی و تکمیلی، خدمات گردشگری، توجه به نقره کوبی، گلیم بافی و مواردی از این دست برای شهرستان نهاوند پیش بینی شده است.

طبق بررسی ها شهرستان نهاوند به سبب برخورداری از منابع آبی غنی و خاک حاصلخیز (۴۳۰ میلیون مترمکعب آب موجود قابل استحصال و ۱۰۹.۳ میلیون مترمکعب حجم روان آب سطحی) و برخورداری از مراتع غنی و مناسب (۱۰۰ هزار هکتار) مطرح است کمااینکه همین امتیازات موجب شده ۱۲ درصد کل دام های استان و ۲۳ درصد کل شیر تولیدی استان متعلق به این شهرستان باشد.

از سویی دیگر وجود سراب ها، چشمه سارهای متعدد و غیره عامل مهمی در رونق شیلات در این شهرستان شده ضمن اینکه وجود زیستگاه های نسبتاً مناسب و بکر، قرارگرفتن در مسیر بزرگراه های آسیایی و جاده ابریشم، وجود آب و هوای نسبتاً سالم، توسعه شهرک های صنعتی، نزدیکی به بازارهای تازه و جذاب ایجاد شده در کشور عراق و مواردی از این دست، موجب می شود تا این شهرستان بتواند به لحاظ اقتصادی، گردشگری و صنعتی در زمره شهرستان های دارای پتانسیل های مناسب در استان همدان مطرح باشد.

اما به راستی این روزها که چندماهی از سال را با شعار «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» گذرانده ایم، این شهرستان چه استفاده ای از موقعیت های خود داشته و برنامه های اصلی برای رسیدن آن به توسعه کدام هستند؟ آیا در این مسیر، بودجه ۱۴۰۰ برای این شهرستان مناسب و پیش برنده خواهد بود یا خیر؟

وقتی یک تبصره از بودجه به کمک توسعه می‌آید/ کلنگ زنی پتروشیمی نهاوند در سال جاری

در این زمینه پای صحبت های علیرضا شهبازی؛  نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نشستیم که در ادامه آن را می خوانید:

بهره برداری از سد گرین نهاوند تا سه سال آینده
علیرضا شهبازی در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح کرد: بنا داریم از طریق تبصره ۵۶ قانون بودجه و نیز از طریق سیستم بانکی با تعهدی که سازمان برنامه و بودجه می دهد تسهیلات بانکی بگیریم و از این طریق چندین طرح از جمله سد گرین نهاوند را ظرف مدت دو تا سه سال آینده به بهره برداری برسانیم.

بودجه ارائه شده سال ۱۴۰۰ همچنان محدودیت ها و مشکلات مختص به خود و تحریم ها را به دنبال دارد

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بودجه ارائه شده سال ۱۴۰۰ همچنان محدودیت ها و مشکلات مختص به خود، مخصوصاً تحریم ها را به دنبال دارد، عنوان کرد: ولی باهمه این اوصاف، اقداماتی در راستای بهره برداری از پروژه های بزرگ در سطح  شهرستان نهاوند در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه در تلاشیم تا پروژه سد گرین نهاوند را از طریق تبصره ۵۶ قانون بودجه و نیز تسهیلاتی که بانک کشاورزی، تجارت و صادرات در اختیار ما قرارداده است، طی مدت مذکور به مرحله بهره برداری برسانیم، افزود: در این رابطه نیز قسط اول تسهیلات بانکی پرداخت شده و امیدواریم قسط های بعدی نیز به همین منوال مرتب پرداخت شود تا بتوانیم ظرف مدت دو تا سه سال آینده پروژه عمرانی سدگرین نهاوند را به اتمام برسانیم.

راه اندازی جاده چهار خط نهاوند_کرمانشاه در دستور کار قرار گرفت
شهبازی در ادامه گفتگو  از بهره برداری جاده نهاوند _کرمانشاه خبر داد و یادآور شد: بنا داریم تا این طرح، از طریق تسهیلاتی که بانک سپه در اختیار ما قرار می دهد؛ راه اندازی و احداث شود.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی  از مناسب سازی نهارهای شهرستان نهاوند سخن گفت و افزود: این روند با استفاده از اعطای تسهیلات بانک کشاورزی در پیش گرفته شده و امیدواریم با اخذ تسهیلات بانکی بتوانیم پروژه های در دست اقدام را نهایی کنیم.

امیدواریم پروژه های در دست اقدام به بهبود وضعیت اقتصادی مردم کمک کند

شهبازی مطرح کرد: امیدواریم پروژه های در دست اقدام که به آن ها اشاره شد، بتواند به وضعیت اقتصادی مردم کمک کند.

وقتی یک تبصره از بودجه به کمک توسعه می‌آید/ کلنگ زنی پتروشیمی نهاوند در سال جاری

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» عنوان کرد: بر همین اساس و پیرو منویات مقام معظم رهبری، مهم ترین اولویتی که مجلس شورای در سال ۱۴۰۰ مدنظر قرار داده تحقق اهداف مجلس انقلابی است که در این راستا قدم های مثبتی برداشته شده است.

مهم ترین مشکل مردم مشکل اقتصادی است
شهبازی با بیان اینکه مهم ترین مسئله که مورد توجه است؛ بحث تولید و اشتغال به خصوص اشتغال جوان ها و نیروهای تحصیل کرده جامعه است، یادآور شد: مهم ترین مشکل مردم در واقع، مشکل اقتصادی است که در این رابطه مقام معظم رهبری بارها تاکید فرمودند که به مسائل حاشیه ای پرداخته نشود و مهم ترین دغدغه مردم یعنی مشکل اقتصاد و معیشت آن ها در نظر گرفته شود، که امید است در برنامه های آتی  سال ۱۴۰۰ بیشتر به این مسائل پرداخته شود.  

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه ما در حوزه انتخابیه خود به دنبال این هستیم که اخذ مجوز و راه اندازی واحد تولیدی برای تولیدکنندگان به سهولت انجام پذیرد، افزود: در این رابطه سال گذشته اقدامات مثبتی در خصوص واحدهای تولیدی و صنعتی در بخش خصوصی انجام گرفت.

 کلنگ زنی پتروشیمی نهاوند در سال جاری
شهبازی در این زمینه اضافه کرد: در همین راستا امسال برآن هستیم تا با کمک مدیران شهرستانی و مسئولین استانی شاهد کلنگ زنی مجتمع پتروشیمی نهاوند باشیم که این اقدامات می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی مردم کمک  کند.

مدیران و مسئولین شهرستان کمک کنند تا خواسته های به حق تولیدکنندگان برآورده شود

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در پایان این گفتگو با بیان اینکه ما توقع داریم که مدیران و مسئولین شهرستان کمک کنند تا خواسته های به حق تولیدکنندگان برآورده شود، اضافه کرد: بخش تولید باید پیرو منویات مقام معظم رهبری پشتیبانی شود و موانعی که بر سر راه تولید قرار دارد؛ برداشته شود تا با همدلی، وفاق و وحدت بین مسئولین و مدیران عملکرد مثبتی در راستای خدمت به مردم صورت پذیرد.

وقتی یک تبصره از بودجه به کمک توسعه می‌آید/ کلنگ زنی پتروشیمی نهاوند در سال جاری

به راستی شهرستان نهاوند با پتانسیل های متنوع و ظرفیت های بسیاری که در دل خود دارد، این روزها نیازمند اعتباراتی درخور است تا با همت مسئولین مربوطه بتوان شاهد به ثمر رسیدن این طرح ها، اشتغالزایی و البته توسعه این استان بود.

یکی از این پروژه ها، پروژه سد گرین نهاوند است که با اجرای این طرح، کمبود آب شرب و صنعت شهرستان نهاوند تا افق ۱۴۵۰ تامین خواهد شد.

یکی دیگر از پروژه هایی که می تواند گام های این شهرستان به سمت گردشگری پایدار را محکم تر کند، تکمیل زیرساخت های فارسبان، اجرای طرح گردشگری در سراب های نهاوند، اتمام و البته معرفی مناسب معبد لائودیسه است که در کنار توجه به آن نیاز است تا به بحث های صنایع دستی این شهرستان توجه بیشتری شود.

امید است در طرح های بودجه ای سال ۱۴۰۰ به این موارد توجه و اولویت های اقدامات در مسیر توسعه و رفع مشکلات مردم نهاوند باشد

از اصلی ترین اقدامات اولویت دار و محرک توسعه این شهرستان می توان به مواردی چون انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از خروج آب های سطحی شهرستان، ایجاد کشت و صنعت های بزرگ مقیاس در شهرستان، توسعه منطقه گردشگری گیان و گاماسیاب و تپه ابوذر به عنوان قطب طبیعت گردشگردی، ارتقای راه های شهرستان به ویزه محور نهاوند- کنگاور و نهاوند- بروجرد، احداث سد گرین، چهار خطه شدن محور نهاوند- کنگاور و نهاوند- آورزمان، توسعه و ساماندهی سراب های گردشگری شهرستان، توسعه و تکمیل مزارع آبزی پروری، ایجاد بازارچه های فروش محصولات کشاورزی و خانگی، توسعه صنایع مشتقات سیمان با وجود کارخانه سیمان با فناوری جدید اشاره کرد که امید است در طرح های بودجه ای سال ۱۴۰۰ و با توجه به موارد مطروحه به اولویت ها و اقدامات موثر در مسیر توسعه و رفع مشکلات مردم نهاوند توجه ویژه ای شود.

کد خبر: ۹۲٬۱۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha