۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
آمادگی گمرک و راهداری برای رفع مشکلات مرزهای بازرگان و باشماق

آمادگی گمرک و راهداری برای رفع مشکلات مرزهای بازرگان و باشماق

مسئولان گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، برای رفع مشکلات مرزی بازرگان و باشماق اعلام آمادگی کردند.

به گزارش بازار، مسئولان گمرک و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طی نشستی که با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شد، بر لزوم تقویت زیرساخت‌ها و تأمین امکانات لازم در مرزهای زمینی کشور به ویژه مرزهای بازرگان و باشماق تأکید و آمادگی خود را برای رفع مشکلات موجود اعلام کردند.

در این نشست که با حضور معاون حقوقی و نظارت گمرک، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی این سازمان، نماینده مردم شریف مریوان در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل دفاتر ترانزیت و فناوری اطلاعات و ارتباطات و معاون دفتر صادرات گمرک ایران، ناظر گمرکات استان آذربایجان غربی،

مدیرکل گمرک بازرگان و مدیرکل گمرک باشماق در محل ستاد مرکزی گمرک ایران برگزار شد، در ابتدا نقدی بر لزوم، هماهنگی همکاری گمرک و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جهت رفع مشکلات نیز تأکید کردند. ضمناً بر ضرورت رعایت قوانین و مقررات و نیز توسعه زیرساخت‌ها در مرز و تسریع و تسهیل مبادلات مرزی در عین حال اعمال کنترل‌های غیرمزاحم تأکید کردند.

طالبی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تأکید بر لزوم تغییر نگاه مسئولان به مرز گفت: برای ایجاد سرعت در تردد کامیون‌های حامل کالا در مرزها باید به طور جدی در پی رفع نواقص باشیم. در حال حاضر ازدحام کامیون‌ها در مرزها از جمله مرز بازرگان به عنوان مهمترین مرز زمینی کشور زیاد است و این امر بر وضعیت تجارت کشورمان با سایر کشورها تأثیر منفی می‌گذارد.

هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز گفت: در شرایطی که کشور نیاز به صادرات دارد، همه ما وظیفه داریم تسهیلات و امکانات لازم را برای تسریع و تسهیل صادرات ایجاد نماییم و در عین حال مشکلات موجود را برطرف کنیم.

بر پایه این گزارش، در ادامه ابراهیم نقدی معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران نیز با تأکید بر لزوم کاهش ایستگاه‌ها در مسیر تردد کامیون‌های حامل کالا گفت: باید شرایطی را ایجاد کنیم که دیگر در مرز کامیونی برای انجام تشریفات گمرکی معطل نشود و برخی کنترل‌های غیراصلی برخی مراجع نیز از جمله کنترل باک سوخت کامیون‌ها به خارج پایانه منتقل شود.

نقدی ضمن اعلام آمادگی گمرک ایران برای همکاری با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: باید با توسعه زیر ساخت‌ها و ساماندهی مبادی از ایجاد هزینه‌های اضافی برای صادرات وترانزیت در مرزها جلوگیری شود و نقل و انتقال کالا را برای فعالان تجاری به ویژه بخش خصوصی ایمن و آسان کنیم و ضمن رعایت دقت سرعت را نیز مد نظر قرار دهیم و در راستای تحقق این امر، ما آماده هر نوع همکاری هستیم.

این گزارش حاکی است، خانم قاسمی‌پور، نماینده مردم مریوان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تأکید بر اینکه نگاه ما در مورد موضوع مرزها باید یک نگاه ملی باشد، به موقعیت برتر مرز باشماق اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مشکلات در این مرز نبود یک مدیریت واحد است و به عقیده من گمرک باید به گونه‌ای عمل کند که سایر دستگاه‌های مستقر در مرز از آن تبعیت کنند.

وی شناسایی و احصای مشکلات در مرز باشماق را مهم خواند و افزود: هدف ما این است که مشکلات فعالان تجاری در این مرز را برطرف و زمینه را برای افزایش تبادلات تجاری با توجه به رقابت شدید کشورهای دیگر در این منطقه فراهم نماییم.
براساس این گزارش، هایده باقری‌پور مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران نیز در این نشست درخصوص تبادل اطلاعات با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پیش‌نیازهای آن مطالبی بیان کرد.

کد خبر: ۹۲٬۱۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha