۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۶
رشد منابع ارزی با حذف ممنوعیت واردات ارز| وضع مالیات بر روی طلا و ارز  وارداتی اشتباه بود
«بازار» گزارش می دهد؛

رشد منابع ارزی با حذف ممنوعیت واردات ارز| وضع مالیات بر روی طلا و ارز وارداتی اشتباه بود

کارشناسان اقتصادی و بازار معتقدند؛ سیاست بانک مرکری در محدود کردن ورود ارز به کشور و وضع مالیات بر روی واردات طلا از اساس اشتباه بوده و با تسهیل و رفع ممنوعیت واردات بازار این کالاها رونق می گیرد.

 اسدالله خسروی؛ بازار: بانک مرکزی طی چند سال اخیر با اهدافی خاص مانع از واردات ارز به صورت اسکناس به کشور بود و از طرفی با ایجاد مالیات بر روی واردات طلا و ارز نمی خواست چنین کالاهایی از طریق مسافران به ایران وارد شوند. این اقدام بانک مرکزی که بارها مورد انتقاد کارشناسان بود اما همچنان ادامه داشت و شخص عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی بر اجرای چنین سیاستی پافشاری می کرد.

اما در شرایطی که هئیت دولت اخیرا حکم ریاست کلی بانک مرکزی را از همتی گرفته است، بنابراین با تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی دولت علاوه بر رفع محدودیت ورود ارز مسافران به کشور، معافیت مالیاتی واردات طلا و ارز نیز تا پایان ۱۴۰۰برداشته شد.

واردات ارز و فلزات گرانبها از حقوق و عوارض و مالیات معاف شدند
 در تصمیم گیری این شورا واردات ارز و فلزات گرانبها از تمامی حقوق و عوارض و مالیات معاف شد. از طرفی ورود ارز به‌صورت اسکناس بدون محدویت و همچنین طلا، نقره و پلاتین به‌صورت خام از حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال 1400 معاف می باشد. در بخشنامه شورای عالی هماهنگی اقتصاد آمده است: "ورود ارز به‌صورت اسکناس به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مقررات مبارزه با پولشویی، توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است همچنین واردات فلزات گرانبها، به‌صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف است."

ورود ارز به کشور در شرایطی که منابع ارزی به دلیل تحریم ها و کاهش فروش نفت محدود شده است به سود کشور بوده و سیاست بانک مرکزی در ایجاد محدودیت در این زمینه اقدامی نادرست بوده است

طبق نظر کارشناسان اقتصادی و بازار ورود ارز به کشور در شرایطی که منابع ارزی به دلیل تحریم ها و کاهش فروش نفت محدود شده است به سود کشور بوده و سیاست بانک مرکزی در ایجاد محدودیت در این زمینه اقدامی نادرست بوده است. از طرفی نیر وضع مالیات بر روی واردات طلا و ارز موجب می شد که فعالان اقتصادی در این بخش عایده چندانی برای خود و کشور نداشته باشند.

پایان محدودیت واردات ارز و طلا به کشور
سیاست بانک مرکزی در محدود کردن واردات این کالاها در حالی بود که هر مسافر می‌توانست فقط تا سقف ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها وارد و نیز تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزهای از مرزهای هوایی، تا سقف ۲۰۰۰ یورو یا معادل به سایر ارز از طریق مرزهای زمینی، ریلی و دریایی خارج کند. همچنین، در صورت ورود بیش از سقف تعیین شده ارز اسکناسی، مسافر باید در مبادی ورودی نسبت به اظهار ارز همراه خود (به صورت کتبی یا شفاهی) به گمرک ایران اقدام و اطلاعات مورد نیاز را به صورت سیستمی از طریق درگاه گمرک ثبت می کرد. 

جعفر قادری، اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری « بازار» درباره تبعات رفع محدودیت ورود ارز به کشور و برداشته شدن معافیت مالیاتی واردات ارز و طلا تا پایان ۱۴۰۰ گفت: سیاست بانک مرکزی در ایجاد محدودیت برای واردات ارز و طلا به کشور سیاستی کاملا اشتباهی بود که  بانک مرکزی در چند سال اخیر در پیش گرفت و معلوم نبود چرا باید از ورود ارز و طلا به کشور ممانعت شود در حالی که نیاز به منابع ارز به شدت احساس می شود.

با وجودی که باید وارد کنندگان ارزدر شرایط حساس کمبود منابع ارزی را تشویق و موانع سد راه صادرات طلا برای ارزآوری و رونق بازار و کسب وکارها در این بخش مهار می شد اما معلوم نبود چرا بانک مرکزی مخالف واردات ارز به کشور و یا ایجاد محدودیت برای صادرات طلا بود

وی با بیان اینکه بارها به شخص رئیس کل بانک مرکزی در مورد حذف وضع مالیات بر روی واردات طلا و ارز تذکر داد شد اما او توجه ای به این موضوع نداشت، گفت: با وجودی که باید وارد کنندگان ارز در شرایط حساس کمبود منابع ارزی را تشویق و موانع سد راه صادرات طلا برای ارزآوری و رونق بازار و کسب وکارها در این بخش مهار می شد اما معلوم نبود چرا بانک مرکزی مخالف واردات ارز به کشور و یا ایجاد محدودیت برای صادرات طلا بود.

ورود ارز به کشور در شرایط کنونی به هر شکل ممکن به نفع اقتصاد کشور است
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ورود هر ارزی به صورت اسکناس به نفع کشور بوده و از طرفی واردات این کالا حتی در مقیاس کم هم تاثیر خود را بر بازار به جای می گذارد، چه بسا خیلی از تجار و فعالان اقتصادی در شرایطی که نقل و انتقالات ارزی از طریق سیستم بانکی به موجب تحریم ها میسر نیست اما از طریق مرزهای هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای می توانند ارز را  به کشور وارد کنند.

با افزایش میزان عرضه ارز به بازار بی تردید قیمت این کالا  مسیر نزول را در پیش خواهد گرفت و تهیه آن برای متقاضیان آسان می شود چرا که اکنون مشکل عرضه ارز باعث شده است تا قیمت این کالا در بازار با نوسان همراه شود

قادری افزود: با افزایش میزان عرضه ارز به بازار بی تردید قیمت این کالا در بازار مسیر نزول را در پیش خواهد گرفت و تهیه آن برای متقاضیان آسان می شود چرا که اکنون مشکل عرضه ارز باعث شده است تا قیمت این کالا در بازار با نوسان همراه شود.

این اقتصاددان ضمن مثبت خواندن تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر حذف عوارض گمرکی واردات طلا و ارز اضافه کرد: رفع محدودیت ورود ارز به کشور توسط مسافران و حذف عوارض و مالیات صادرات طلا کمک شایانی به تقویت بنیه ارزی کشور می کند و این موضوع باعث خواهد شد تا تغییرات قیمتی با عرضه ارز در بازار ایجاد شود.

رفع محدودیت واردات طلا و ارز رونق را به این بازارها خواهد آورد
همچنین رئیس اتحادیه طلا و جواهرات تهران در گقتگو با خبرگزاری «بازار» درباره تصمیم اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر معافیت مالیاتی واردات ارز و طلا تا پایان ۱۴۰۰ گفت: تصمیم، تصمیمی درست و به نفع اقتصاد کشور است چرا که هر آنچه هزینه های اضافی را از سر راه واردات بردارد رونق اشتغال و ارزآوری را به دنبال خواهد داشت. به طور مثال رفع محدودیت ها در واردات طلا و ارز موجب خواهد شد تا مصنوعات طلا ساخته شده ایرانی به کشورهای متقاضی صادر و در مقابل طلای خام وارد شود. وی چنین اقدامی را راهکاری مناسب برای رونق بخشی صنف طلا و جواهر کشور عنوان کرد و افزود: از طرفی حذف عوارض گمرکی کمک می کند تا بازاریابی برای فروش مصنوعات طلا در کشور رونق یابد و از این طریق ارز حاصل از فروش این کالا به کشور وارد شود.

افزایش منابع ارزی کشور از طریق فروش کالا در فراسوی مرزها با رفع موانع سد راه انجام می شود این موضوع تاثیر بسزایی بر به چرخش درآمدن چرخ تولید بخصوص در صنف طلا می شود و منابع ارزی کشور را تقویت می کند

محمد ولی خاطرنشان کرد: افزایش منابع ارزی کشور از طریق فروش کالا در فراسوی مرزها با رفع موانع سد راه انجام می شود این موضوع تاثیر بسزایی بر به چرخش درآمدن چرخ تولید بخصوص در صنف طلا می شود و منابع ارزی کشور را تقویت می کند.

 وی ادامه داد: قبلا عوارض گمرکی و وضع مالیات بر روی واردات طلا، صادرکنندگان این کالا را بی انگیزه کرده بود اما اکنون با رفع محدودیتهای صادرات و برداشته شدن عوارض و مالیات بی تردید بازار طلا و جواهر شکوفا خواهد شد.

احتمال افزایش قیمت انس جهانی در ماههای آینده
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به رشد تدریجی قیمت انس جهانی طلا اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود قیمت طلا به دلیل ضعف اقتصادی آمریکا و تورم جهانی در ماههای آینده روندی افزایشی به خود گیرد این موضوع منجر به افزایش سطح تقاضای جهانی برای خرید طلا می شود که تاثیر خود را بر روی افزایش قیمت این کالا در بازار به جای خواهد گذاشت.

کد خبر: ۹۲٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha