۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
 کرونا شانس ترامپ را برای پیروزی به شدت کاهش داده است
مشاور وزارت دفاع آمریکا در گفتگو با بازار:

کرونا شانس ترامپ را برای پیروزی به شدت کاهش داده است

پروفسور «رابرت جرویس» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا معتقد است شیوع ویروس کرونا در آمریکا می تواند در عدم پیروزی دونالد ترامپ مؤثر باشد.

بازار: بازار نفت در حال حاضر کاهش قیمت بی سابقه ای را تجربه می کند. یک دلیل این موضوع کاهش تقاضا در نتیجه شیوع ویروس کرونا در اقتصادهای بزرگ جهانی از جمله چین است.

از سوی دیگر تولیدکنندگان نفتی در رقابت با یکدیگر از تولید خود نکاسته اند تا عرضه همچنان بالا باشد تا قیمت نفت به قیمتهای بی سابقه ای برسد که در میان مدت و بلندمدت می تواند به تولیدکنندگان نفتی صدمات جدی وارد کند.

در این میان دو تولیدکننده بزرگ نفت یعنی روسیه و عربستان در یک جنگ نفتی به سر می برند. بعد از عدم توافق این دو کشور برای کاهش تولید، عربستان در اقدامی تلافی جویانه باعث شد تا قیمتهای نفت به پایین ترین قیمت در دهه های اخیر برسد.

اما برخی کارشناسان نیز معتقد هستند به رغم اینکه اعلام شده روسیه و عربستان در حال جنگ نفتی با یکدیگر هستند ولی آنها در واقع در هماهنگی با یکدیگر در حال جنگ نفتی با آمریکا هستند. بر اساس تحلیلهای ارائه شده این دو قطب انرژی برای بیرون کردن امریکا از بازار تولید نفت دنیا این هماهنگی را انجام داده اند.

در خصوص آثار این کاهش قیمت بر صنعت انرژی آمریکا، فارین پالیسی با اشاره به این مطلب که این جنگ قیمتی می تواند زمینه را برای کمتر شدن قیمت نفت از مرز ۳۰ دلار هم فراهم کند نوشت: «شرایط عجیبی است. سازمانهای جهانی قیمت آتی نفت را کمتر از ۳۰ دلار و حتی در کف ۲۰ دلار می بینند و شرکتهای بزرگ نفتی از ادامه فعالیت در بازار باز مانده اند. سرمایه گذاریها در امریکا متوقف شده است و اقتصادی که دولت ترامپ به آن می بالید وارد دوره بحرانی شده است. بحرانی که به دلیل سیاستهای نادرست ترامپ در عرصه جهانی و نا توانی  دولت او برای حفظ روابط خوب خارجی با دیگر کشورها ایجاد شده است.»

بنیانگذار مکتب رئالیسم تدافعی در روابط بین الملل:اقدام عربستان جنگ نفتی با آمریکا و نوعی هماهنگی با روسیه نیست بلکه نوعی رقابت نفتی با روسیه است.

اما پروفسور «رابرت جرویس»  استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا و رئیس سابق انجمن علوم سیاسی آمریکا در گفتگو با بازار اقدام عربستان را جنگ نفتی با آمریکا نمی داند.

وی افزود: تصور من این نیست که اقدام عربستان نوعی هماهنگی با روسیه باشد.

جنگ نفتی عربستان با امریکا نیست

بنیانگذار مکتب رئالیسم تدافعی در روابط بین الملل تأکید کرد: اقدام عربستان را باید در رقابت نفتی با روسیه دانست.

وی تصریح کرد: پس از آنکه روسها با سعودی ها در خصوص کاهش تولید نفت توافق نکردند، ریاض نیز برای آنکه آنها را تنبیه کند تولید نفت خود را افزایش داد.

جرویس که مشورتهایی هم به وزارت دفاع آمریکا می دهد در ادامه یادآور شد: بعد از آنکه روسیه حاضر نشد تولید نفت خود را کاهش دهد عربستان با افزایش تولید در تلاش است تا روسها به کاهش تولید روی آورند.

وی افزود: بنابراین این اقدام را نباید تقابل عربستان با صنعت نفت شیل ایالات متحده آمریکا ارزیابی کرد.

جرویس در خصوص تأثیر شیوع ویروس کرونا در آمریکا بر آینده سیاسی دونالد ترامپ نیز گفت: تأثیر ویروس کرونا بر آینده سیاسی ترامپ بسیار زیاد خواهد بود. در نتیجه آثار اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در آمریکا شانس دونالد ترامپ برای انتخاب مجدد در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا را به شدت کاهش داده است.

وی افزود: در حال حاضر اعتبار ترامپ در خارج از پایگاه خود کم شده است. مگر اینکه عملکرد او در خصوص این ویروس چنان باشد تا مردم دوباره به او اطمینان کنند و او را برگزینند.

استاد دانشگاه کلمبیا در پایان گفت: اگر ترامپ بتواند شکوفایی اقتصادی که برگ برنده اوست را دوباره به دست آورد می تواند اعتماد مردم را به خود جلب کند. در غیر این صورت شکست او در انتخابات بسیار محتمل است.

کد خبر: ۹٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha