۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴
منطقه ویژه اقتصادی قوچان نیاز به زیر ساخت دارد؛ ایجاد اشتغال اولویت مدیران
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

منطقه ویژه اقتصادی قوچان نیاز به زیر ساخت دارد؛ ایجاد اشتغال اولویت مدیران

قوچان- رونق صنعت و تولید در سالی که مزین به نامگذاری موانع زدایی و حمایت از تولید کننده است یکی از پیش نیاز های ایجاد اشتغال است که نیاز به برنامه ریزی برای حل مشکلات تولید کنندگان دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: به دلیل تمرکز واحدهای صنعتی در مرکز استان و دسترسی صاحبان صنایع به مدیران لذا مشکلات این واحد های صنعتی نیز همواره بیش از سایر واحد ها مورد توجه مسئولان قرار می گیرد و لذا بسیاری از تولید کنندگان در شهرستان ها همواره توقع دارند تا مسئولان با سفر به سایر شهرستان ها مشکلات آن را از نزدیک بازدید و مورد توجه قرار دهند.

سفرهای استانی در این راستا موجب می شود تا تولید کنندگان شهرستانی که خود را دور از مرکز می بینند فرصتی برای ارایه مشکلات پیدا کنند در همین راستا طی سفری که معاون استاندار خراسان رضوی به شهرستان قوچان داشت فرصتی دست یافت تا با وی در خصوص اهداف سفر های شهرستانی و برنامه های حمایتی از صنایع در سال جدید به بحث و گفت و گو بنشینیم.

در همین راستا با مرتضی اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در شهرستان قوچان به گفت‌وگو نشستیم.

* سفرهای استانی با چه هدفی انجام می شود؟
عمده سفرهای استاندار به شهرستان‌های خراسان رضوی با تاکید بر اجرا و تحقق برنامه اشتغال در این شهرستان هاست و لذا باید این موضوع مدنظر بانک ها و دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

در این سفر طی بازدید میدانی که از واحدهای تولیدی شهرستان داشتیم تعداد ۲۶ مصوبه جهت رفع مشکلات واحدهای تولید و صنعتی شهرستان قوچان به تصویب رسید.

به غیر از فعالیت‌هایی که در ستاد تسهیل رفع موانع تولید دنبال می شود، قبل از سفر البته جلسه ای در همین رابطه و با محور شهرستان قوچان در استانداری داشتیم که واحدهای دارای مشکل شناسایی شدند.

منطقه آزاد قوچان نیاز به زیر ساخت دارد؛ ایجاد اشتغال اولویت مدیران

گفتنی است در این راستا  بالغ بر  ۳۰ واحدتولیدی مشکلاتی اعم از استمهال، اعطای وام جدید، مالیات و مشکلات جزئی با تامین اجتماعی داشتند که پیگیری و کمک به آن ها در دستور کار قرار گرفت.

از این رو در خصوص صدور مجوز و اقدامات زیر بنایی در کارگروه تسهیل با حضور مدیران اقتصادی  به صورت ویدئو کنفرانس با فرماندار شهرستان برگزار کردیم تا تصمیمات خوبی برای شهرستان اتخاذ و پیگیری شود .

همان طور که عرض شد طی بازدید میدانی که از شهرک های صنعتی و کارخانجات قوچان انجام پذیرفت  ۲۶ مصوبه داشتیم که ۸ مورد آن مصوبه عمومی شهرستان بود و ۲۰ مصوبه موردی بود که مربوط به ستاد تسهیل بوده است.

باید اذعان کرد در این بازدید ها مدیران کل صمت، شهرک های صنعتی و نماینده بانک ها نیز حضور داشتند لذا مشکلات تولید کنندگان با حضور این مسئولان بررسی و برای حل در دستور کار قرار گرفت.

* پیگیری و حل مشکلات واحدهای تولیدی چقدر زمان می برد؟
ما به طور ویژه و مستمر مشکلات مالی و سایر حمایت ها را تا حصول نتیجه در دفتر معاونت اقتصادی استانداری پیگیری و دنبال می کنیم.

در همین راستا هر پروژه اقتصادی که مشکل مالی دارد حال متقاضی سرمایه گذار داخلی و یا خارجی باشد در همین جا اعلام آمادگی می کنیم که کمتر از سه هفته مشکل را تا حصول نتیجه برطرف می سازیم.

واقعیت اینست که تمامی مسئولان چه در استان و چه در شهرستان پیگیر مسائل اقتصادی هستند ولی به علت تامین مالی و کاهش منابع بانک ها لذا برخی مشکلات از جمله ضمانت واحدها با مشکلاتی همراه است که ممکن است برخی اوقات زمان رسیدن تا نتیجه را به عقب بیندازد.

* مصوبات این سفر چگونه و در چه زمانی به سرانجام خواهد رسید؟
این مصوبات به شرطی نتیجه خواهد داد که هر دو طرف هم واحد اقتصادی و هم مدیران دستگاه های استانی مصوبات را رعایت کنند لذا ما نیز به عنوان پشتیبان در گروه معاونت اقتصادی استان و فرمانداری به صورت هفتگی تا حصول نتیجه پیگیرموضوع  خواهیم بود .

* منطقه ویژه اقتصادی قوچان به کجا رسید؟
مشکل خاصی در خصوص این موضوع نداریم زیرا دولت و مجلس آن را مصوب کرده است ولی در هر حال یک بحث مهم در مناطق ویژه اقتصادی آن این است که بر اساس پتانسیل ها و مزیت های شهرستان استفاده شود که این را حتما دوستان شهرستان باید کمک کنند چون این طرح توجیه اقتصادی بالایی دارد .

در خصوص ایجاد مناطق ویژه اقتصادی یکی از مهمترین مسائلی که باید به آن توجه داشت مدیریت قوی برای ساماندهی است که پیشنهاد ما ورود بخش خصوصی با توانایی فنی، مالی و مدیریتی قابل توجه است.

ما هم در خصوص جانمایی زمین، کارگروه امور زیربنایی در حوزه عمرانی مساعدت لازم را می کنیم تا ایجاد این مناطق ویژه تسریع پیدا نماید و مردم شهرستان و حتی استان خراسان رضوی از برکات این مناطق بهره مند شوند .

* چگونه می توان در قوچان صنعت را توسعه داد؟
ما همواره از سرمایه گذاران در استان استقبال و هم چنین دعوت می کنیم و در کارگروه اقتصادی به همراه فرماندار شهرستان برای کمک و حل مشکلات احتمالی اعلام آمادگی می کنیم.

منطقه آزاد قوچان نیاز به زیر ساخت دارد؛ ایجاد اشتغال اولویت مدیران

واقعیت اینست که یک قسمت طرح های مشارکتی هستند که خود واحد هم نیاز است تا برای سرمایه گذاری داخلی وارد میدان شود ولذا معتقدم برای توسعه و رشد و شکوفایی تولید باید بخش خصوصی با توجه به پتانسیل های نهفته ای که در این شهرستان داریم وارد عمل شود و ما نیز تمامی حمایت های لازم را در این راستا از سرمایه گذاران و بخش خصوصی خواهیم داشت.

* برای قوچان چه تعهداتی در اشتغال دارید؟
یک تعهد شغلی مربوط به دستگاه اقتصادی داریم که هرسال طی برنامه های خاص میزان شهرستان را تعیین می کنیم که بتوان تعهدات آن را اجرا کرد.

البته یک برنامه دیگر اشتغال شهرستان پیش نیاز تامین مالی است بطوریکه تسهیلات ویژه ای مثل بحث های بوم گردی، صندوق کارآفرینی امید، در حوزه شهرستان جدا از سهمیه های سال های قبل اختصاص پیدا کرده است بطوریکه حتی آماده هستیم بیشتر از این ظرفیت مازاد هم پرداخت کنیم.

در این راستا یکسری وام هایی نیز مثل تبصره ۱۸، سامانه کارا و جهش تولید هم دارد که اگر تقاضا داده شود این تسهیلات نیز اعطا و سبب اشتغالزایی باشیم .

کد خبر: ۹۲٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha