۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۷
کیوسک داران جراید تهران همچنان منتظر ابطال دستور افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره بها
گزارش «بازار» از دردسر امسال کیوسکداران

کیوسک داران جراید تهران همچنان منتظر ابطال دستور افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره بها

یکی از دکه داران جراید تهران گفت: کیوسک داران جراید همچنان منتظر ابطال دستورالعمل افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره بهای خود توسط هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایت هستند.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: با ابلاغ افزایش اجاره بهاء ۴۰۰ درصدی کیوسک داران جراید توسط شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران اعتراض دکه داران، اتحادیه کیوسک داران جراید تهران، موضوع را به هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایت شوراهای اسلامی وزارت کشور ارجاع کرد تا نسبت به ابطال این دستورالعمل اقدام شود.

یکی از دکه داران با سابقه جراید تهران در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: افزایش ۴۰۰ درصدی و ۴ برابری اجاره‌ بهاء برای دکه داران جراید مشکلات زیادی را به وجود آورده و کسب و کار آنها را تحت تأثیر قرار داده است.

«صفرعلی بهشتی» افزود: برای افزایش اجاره بهاء شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران باید موضوع را با اتحادیه جراید تهران هماهنگی می کرد، زیرا دکه داران نظرشان این است که هرگونه افزایش اجاره بها باید متناسب با نرخ تورم باشد.

افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره بها دکه داران را در تنگنا قرار داده است
وی اظهارداشت: افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره بهاء توسط این شرکت با توجه به اینکه دکه داران مالیات، عوارض و سایر هزینه های خدمات دولتی را نیز باید پرداخت کنند در تنگنا قرار داده است.

این دکه دار تاکید کرد: مگه دکه داران چقدر درآمد دارند فروش اکثریت کیوسک های تهران به علت شیوع بیماری کرونا ۵۰ درصد کاهش یافته و کیوسک داران از پس پرداخت این اجاره بهاء برنمی‌آیند.

بهشتی گفت: دکه داران با سود ۱۵ درصد مطبوعات خود را عرضه می‌کنند و در این شرایط هر گونه افزایش اجاره بها خارج از نرخ تورم به نظر ما بسیار نامعقول است.

وی بیان کرد: با شیوع بیماری کرونا دکه داران واقعا متضرر شده‌اند زیرا هم اکنون برای خرید مطبوعات خریداران کمتری به دکه داران مراجعه کنند و بیشتر مشتریان ما از طریق فضای مجازی مطالب نشریات و روزنامه ها را دنبال می‌کنند.

در طول روز ۵۰ نفر هم برای خرید روزنامه و نشریات به  ما مراجعه نمی کنند
این دکه دار با سابقه تهران یادآورشد: قبل از شیوع بیماری کرونا اگر روزانه به طور متوسط ۳۰۰ نفر به دکه ما مراجعه می‌کرد هم اکنون کمتر از ۵۰ نفر در روز برای خرید جراید و تنقلات به کیوسک ها مراجعه می‌کنند.

وی گفت: در یان شرایط ما فقط می‌خواهیم چراغ کسب و کار خود را روشن نگه داریم ولی درآمد ما بسیار کم شده است وحتی برخی از دکه داران به علت کسادی کسب و کار دکه های خود را تعطیل کرده اند.

بهشتی یادآورشد: همه دکه داران جراید در تهران دارای پروانه کسب و کار از اتحادیه مربوطه هستند و حق کسب و پیشه نیز برای دکه داران محفوظ است، اما شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران این حق را برای ما قبول ندارد، زیرا که  پرداخت این میزان اجاره بها برای دکه داران واقعا مقدور نیست.

برخی از دکه های جراید در تهران بیش از ۸۰ سال سابقه دارد
وی گفت: دکه داران دارای سابقه زیادی در زمینه عرضه جراید در کشور دارند قبلا پیاده و یا با دوچرخه روزنامه ها را توزیع می شد، اما هم اکنون برخی از کیوسک های جراید در شهر تهران بیش از ۸۰ سال سابقه فعالیت دارند.

یکی دیگر از کیوسک داران روزنامه فروشی نیز در مرکز شهر تهران به خبرنگار بازار گفت: وقتی که می خواستند کیوسک ها در شهر تهران متحدالشکل شود در قرارداد آنها بسیار مسائل توسط شرکت ساماندهی به کیوسک داران تحمیل شد در حالی که هرگونه اقدام برای دکه داران باید قبلاً با هماهنگی اتحادیه مربوطه انجام شود.

کیوسک داران با پول  خود دکه ها را خریداری کرده اند
«علی اسدی پور» با بیان اینکه اتحادیه جراید کشور سابقه بسیار طولانی در عرضه روزنامه و نشریات در کشور دارد، افزود: ما این کیوسک ها را با پول خود خریداری کردیم و مبنای افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره بها به نظر ما برای سال ۹۹ منطقی نیست و همکاران ما استطاعت پرداخت ۴ برابری اجاره‌بهاء را ندارند.

وی گفت: در سال‌های گذشته هرگونه افزایش اجاره‌ بهاء توسط شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران زیاده خواهی بود و هم اکنون کیوسک های نشریات در تهران بر اساس درجه بندی یک، دو و سه اجاره بهای خود را به این شرکت پرداخت می‌کنند اسدی پور بیان کرد: این در حالی است که بسیاری از کیوسک ها حتی در مرکز شهر تهران فروش کمتری دارند و به نظر باید در درجه بندی کیوسک ها نیز تجدید نظر شود.

برخی از دکه داران جراید از ساعت ۴ صبح تا ۲۲ شب کار می کنند
وی با بیان اینکه روزهای پنجشنبه و جمعه فروش ما بسیار اندک  می شود، گفت: در دوران کرونا فروش دکه داران بسیار کاهش یافته در حالی که از ساعت ۴ بامداد تا ۲۲ شب در دکه حضور دارند تا بتوانند هزینه های زندگی خود را تامین کنند.

اسدی پور اظهارداشت: هنوز هم ما منتظر ابطال این مصوبه شورای اسلامی تهران توسط هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراهای اسلامی وزارت کشور هستیم تا اجاره بهای ما بر اساس نرخ تورم سالانه که بانک مرکزی هر سال اعلام می کند تعیین شود و هر سه سال یکبار عملی شود.

به گفته وی، این در حالی است که شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران به حق و حقوق دکه داران توجه ای ندارد و حتی کیوسک را جزو اموال خود می داند در حالی که این کیوسک ها با پول خود دکه داران خریداری شده است.

اتحادیه کیوسک داران جراید تهران با بیش از یک هزار و ۵۰۰ عضو در اعتراض به این تصمیم وارد این مساله شده است تا مانع افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره بهاء دکه داران یاد شده شود.

سابقه فعالیت برخی از دکه داران و کیوسک داران در تهران بیش از ۷۰ تا ۸۰ سال است و جا دارد در این شرایط بد اقتصادی به خواسته های این قشر زحمتکش توجه شود.

پیشتر در این خصوص رئیس اتحادیه کیوسک داران جراید تهران در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: کیوسک داران در تهران خواستار ابطال دستورالعمل افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره بهای کیوسک های یاد شده توسط هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایت شوراهای اسلامی وزارت کشور شدند.

«بهروز جلالی» با اشاره به مشکلات عدیده کیوسک داران در تهران افزود: شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با مصوبه شورای اسلامی اجاره بهای کیوسک ها ۴۰۰ درصد اواخر سال گذشته  افزایش داده، اما و کسب و کار و فروش کیوسک های مطبوعاتی در سطح شهر تهران ۵۰ درصد کاهش یافته است.

شهرداری تهران سالانه درآمدهای هنگفتی از محل تابلوهای تبلیغاتی در بالای دکه ها در تهران دارد
این در حالی است که شهرداری تهران سالانه درآمدهای هنگفتی از محل تابلوهای تبلیغاتی در بالای دکه ها در تهران دارد و از این بخش درآمدزایی بیشتری نصیب شهرداری تهران می شود.

نباید از این موضوع غافل شد که بخش خصوصی از جمله اصناف به دلیل اعمال برخی ممنوعیت های صنفی در ایام کرونایی نیازمند حمایت بخش دولتی و شهرداری ها در زمینه تعیین میزان اجاره بهاء، بیمه، مالیات، عوارض شهرداری وغیره هستند.

در مجموع با احتساب دکه های گل فروشی و دکه های فروش مطبوعاتی بیش از ۱۶۵۰ کیوسک های موجود در معابر تهران در ۳ گروه درجه بندی شده است که طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران اجاره‌ بهای کیوسک های درجه سه که قبلا ۱۰۰ هزار تومان بود، به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

همچنین اجاره بهای کیوسک های درجه ۲ که قبلا ۲۰۰ هزار تومان بود به  ۸۰۰ هزار تومان و کیوسک های درجه یک که قبلا اجاره بهای آنها ۳۰۰ هزار تومان بود به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

با توجه به افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره بهای کیوسکداران جراید تهرانی همچنان منتظر ابطال دستورالعمل افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره بهای خود توسط هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایت شوراهای اسلامی وزارت کشورهستند.

کد خبر: ۹۲٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha