۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۱
برای حل مشکلات برنامه دارم| ارتباطم با فقر چشیدنی است
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

برای حل مشکلات برنامه دارم| ارتباطم با فقر چشیدنی است

رئیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات برنامه دارد، گفت: در دولت من جوانان نقش آفرینی خواهند کرد.

به گزارش بازار، متن کامل گفتگوی برنامه بدون تعارف با این نامزد ریاست جمهوری به این شرح است:

با چهارمین قسمت از برنامه بدون تعارف با نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری در خدمت شما هستیم و براساس جدول قرعه کشی برنامه‌ها در این قسمت گفتگو می‌کنیم با حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدابراهیم رئیسی. ریاست جمهوری بار بسیار سنگینی است. چقدر آگاه و مطلع هستید از این موضوع؟
سه نکته اساسی داشت ورود من به این عرصه. نکته اول دعوت مردم بود. اقشار مختلف دعوت بسیار کردند برای حضور من و عدم اجابت این دعوت برای من بسیار سخت بود، نکته دوم دیدن وضع مردم بود، وضع مردم وضع خوبی نیست، این وضع حتماً باید تغییر کند، وضعیت گرانی، بیکاری، مسکن، نکته سوم این که فساد ریشه اش را باید در دستگاه اجرایی خشکاند. ساز و کارهایی که در دستگاه اجرایی است بسترهای فسادزا را باید اصلاح کرد بعد در آن دیگر پرونده بیرون نمی‌آید و الا هر روز باید تولید یک پرونده را شاهدش باشیم روی میز قاضی.

به نامزدهای محترم می‌گوییم بینی و بین الله برای همه مشکلات برنامه دارید؟
مشکلاتی که من در کشور شناسایی کردم و مسائل. برای همه آن‌ها برنامه داریم من با اندیشکده‌های مختلف مشورت کردم، با تجربیاتی که خودم داشتم، با کاری که این مدت من با شوراهای عالی در کشور که شرکت می‌کردم، شناختی که نسبت به موضوعات داشتم جلسات تخصصی برای همه این مسائل به ویژه آن مسائل عمده و کلیدی که امروز مشکلات کشور است برنامه وجود دارد.

چقدر آماده اید، فردا نمی‌گویید نگذاشتند کار کنیم، نشد، شرایط فرق کرده و از این حرف ها؟
خواهشاً هر کس می‌خواست کاندید ریاست جمهوری شود یک دور قانون اساسی را محض رضای خدا بخواند معلوم می‌شود رئیس جمهور چه وظایفی بر عهده دارد و چه اختیاراتی دارد رئیس جمهور اختیار کافی برای انجام وظیفه دارد، چه کسی گفته مانع نیست، موانع بسیاری ممکن است پیش رو باشد، اما هیچ مانعی را باید به رسمیت نشناخت، کار را جلو برد، داد مردم درآمده است، جوان‌ها بیکارند، لیسانس، فوق لیسانس بیش از ۴۰ درصد تحصیل کرده‌های ما در خانه نشسته اند، بیکارند، دادشان بلند شده از این قضیه. سفره مردم کوچک شده، قدرت خرید از مردم سلب شده، چطور می‌شود صبر کرد در این قضیه؟

چقدر از اوضاع مردم و سختی زندگیشان خبر دارید، یعنی لمس کرده باشید واقعاً؟
اولاً که من از کودکی خودم ارتباطم با فقر ارتباط شنیدنی نیست ارتباط چشیدنی است یک، دوم این که من در طول مدت مسئولیت رابطه ام با مردم رابطه بسیار صمیمانه بوده هیچ زمان من رابطه ام را با مردم قطع نکردم.

شما جای مردم بودید این روزها به وعده‌ها اعتماد می‌کردید؟
اگر وعده‌ها همراه بود با کارنامه آره، من تلاش می‌کنم که آن وعده‌ای که می‌دهم یا وعده ندهم یا اگر وعده می‌دهم حتماً عملیاتی و اجرایش بکنم.

چند درصد از مشکلات کشور را مربوط به تحریم می‌دانید؟
به نظرم می‌رسد درصد بالایی از این مشکلاتی که روزمره مردم با آن مواجه هستند هیچ ربطی به تحریم ندارد، مرغ و تخم مرغ و بسیاری از شرایطی که امروز مردم با آن مواجه هستند، مشکلاتی که ایجاد می‌شود این‌ها مسئله‌ای نیستند که ما این‌ها را از چشم تحریم ببینیم، مردم هم خوب فکر می‌کنند، مردم در این قضیه قضاوتشان قضاوت منصفانه‌ای است بعضی چیزها را خودشان می‌فهمند که این‌ها از سر تحریم است، ولی بسیاری چیزها را می‌دانند که این‌ها مسئله تحریم نیست.

حاج آقا مردم انتظار دارند با دو سه نفر از اعضای اصلی کابینه تان بخصوص تیم اقتصادی تان آشنا شوند الان به جمع بندی رسیده اید که اعلام کنید؟
من در ذهنم افرادی هستند لکن تیم اقتصادی دولت باید تیم هماهنگی باشد اگر تیم هماهنگ نباشد هر کدام یک صدایی خواهد داشت و این از مشکلات کشور است معتقدم با این تیم اقتصادی حتی با مشاورینی که خودشان خواهند داشت کار را بتوانند پیش ببرند.

اگر حضرتعالی رأی نیاورید چقدر متعهد به تمکین از قانون هستید؟
ملاک رأی مردم است، اگر رأی مردم به من تعلق گرفت حتماً به عنوان یک نوکر مردم انشاءالله در خدمت مردم خواهم بود و آنچه شبانه روز از دستم بربیاید برای مردم انجام خواهم داد، ولی اگر به هر دلیل رأی مردم به سوی بنده نیامد حتماً نسبت به آنچه رأی مردم به آن تعلق گرفت وفادار خواهم بود و تمام توان خود را خواهم گذاشت برای فردی که رای مردم به ایشان تعلق گرفت تا در این عرصه توفیق پیدا کند.

یکسری از این سوالاتی که مطرح کردم خدمت تان سوالات مشترکی است که از همه نامزدها خواهیم پرسید، اما اگر اجازه دهید یکی دو تا سوال مربوط به خودتان خواهم پرسید. سابقه اجرایی دارید؟ چون شنیده ایم که مطرح می‌شود آقای رئیسی از ابتدا در سیستم قضایی بودند یعنی مسئولیت‌هایی که داشتند و یک مدت هم در آستان قدس.
در سیستم قضایی بودن یعنی قاضی بودن؛ نه من در سیستم قضایی فقط قاضی نبودم من مسئولیت اداری داشتم مثلاً سازمان بازرسی کل کشور یا معاونت اول قوه قضائیه. یک وقت می‌گویند یک کسی فقط قاضی بوده اصلاً مدیر نبوده این یک حرفی است.

شاید بگویند در زمینه اقتصاد، سیاست، فرهنگ، اجتماع؟
امروز کار مدیریتی دستگاه قضایی در یک استان یا در مرکز ارتباط دارد با همه شئون لذا الان شما می‌بینید رئیس قوه قضائیه عضو بسیاری از شوراهای عالی است، مثل رئیس جمهور که عضو شورای عالی است رئیس قوه قضائیه هم هست.

مردم در سوالاتی که فرستادند از ما خواستند از نامزدها در خصوص فرزندانشان، شغلشان، محل زندگی شان بپرسیم اگر حضرتعالی مایل هستید بفرمایید.
من فرزندانم در داخل کشور هستند دو تا فرزند دارم یکی از آن‌ها دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران می‌خواند یک فرزندم هم لیسانس فیزیک دانشگاه شریف است و الان فوق لیسانس قرآن و حدیث را تمام می‌کند و هر جا از من سوال کردند گفتم که من معتقدم مسئول جمهوری اسلامی باید شفافیت داشته باشد نسبت به خودم هم این شفافیت را عمل کردم.

می‌توانید بگویید چیست؟
من منزلی که دارم گفتم؛ هم در خبر گفتم که چند متر است گفتم ۱۴۰ متر که آن دفعه هم شما سوال کردید شما ویلا دارید؟ من ویلا ندارم، خارج از کشور هم حساب ندارم، سهام در این طرف و آن طرف ندارم همین حساب حقوقی مان است که حقوق می‌گیریم و همین و بس.

ممنون از این که پاسخ دادید. ما پایان برنامه به نامزدهای محترم می‌گوییم بدون تعارف‌ترین جمله تان با ملت ایران.
جمله‌ای که من می‌خواهم به مردم عزیزمان بگویم این است که من مسئولیت مهمی بر عهده دارم و کاری که به آن اشتغال دارم کاری است که در عداد کارهای مهم و بزرگ نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، اما خواست شما، دعوت شما، وضعیت و مشکلات شما من را به این سو کشاند، دیدن فقر، دیدن تبعیض، دیدن زمینه‌های فساد و تولید پرونده‌های فساد من را کشاند که بیایم در بخش اجرایی. بیایم تا بتوانم هم دعوت شما را لبیک بگویم و هم از تجربیاتم در جهت گره گشایی از کار مردم اقدام کنم. شما جوان‌ها بدانید با رأی دادن در دولت بسیار نقش آفرین خواهید بود و انتظارم این است که انشاءالله در این قضیه هم در انتخابات به صورت فعال حضور پیدا کنید و هم انشاءالله آماده باشید، کمرها را محکم ببندید برای این که یک کار مجاهدانه‌ای در جهت اعتلای کشور و در جهت حل مسائل و مشکلات مردم برداریم.

کد خبر: ۹۲٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha