۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
خرید دست به عصای گوشت قرمز در اصفهان؛ دامداران ضرر کردند
بازار گزارش می‌دهد؛

خرید دست به عصای گوشت قرمز در اصفهان؛ دامداران ضرر کردند

اصفهان- نبود نهاده و خشکسالی منجر به فروش زودهنگام دام از سوی دامداران و در نتیجه فراوانی گوشت قرمز در بازار اصفهان شده و این در حالی است که شهروندان همچنان دست به عصا نسبت به خرید گوشت اقدام می‌کنند.

مریم یاوری؛ بازار: مدت‌هاست که بازار گوشت قرمز در اصفهان در رکود به سر می‌برد، یخچال‌های پر از گوشت فروشگاه‌های بیانگر موجود بودن این محصول در بازار است و این در حالی است که بسیاری از فروشندگان گوشت قرمز خبر از نبود مشتری می‌دهند.

طی چند سال اخیر که قیمت گوشت قرمز روند صعودی به خود گرفت مردم رفته رفته این محصول گران را از سبد کالایی خود حذف و دیگر مواد غذایی پروتئین دار را به سبد غذایی خود اضافه کردند.

تاکنون چنین شرایط سختی را برای تامین علوفه تجریه نکردیم
مرتضی عباسی یکی از دامداران منطقه شرق اصفهان است، مردی که از کودکی و نسل در نسل به دامداری مشغول بوده و به گفته خودش تاکنون چنین شرایط سختی را برای تامین علوفه برای دام‌هایش سپری نکرده است.

این دامدار به خبرنگار بازار می‌گوید: کمبود نهاده و خشکسالی کمر دامداران را خم کرده است، شرکت‌های تعاونی زیرمجموعه جهادکشاورزی برای هر رأس دام به مدت یک ماه سه کیلوگرم نهاده می‌دهند و این در حالی است که این میزان خوراک تنها برای یک روز دام کافی است.

خرید دست به عصای گوشت قرمز در اصفهان؛ دامداران ضرر کردند

او با بیان اینکه خوراک دامی که از سوی شرکت‌های تعاونی به دامداران داده می‌شود مرغوب نیست و کشاورزان هر کدام نظر مختلفی در خصوص این خوراک دارند، می‌افزاید: برخی اعتقاد دارند که در این خوراک پوست انار وجود دارد، برخی از وجود کارتن، برخی هسته خرما و برخی شن و ماسه در این خوراک سخن می‌گویند.

ورود دلالان قیمت نهاده را افزایش داد
عباسی دلیل افزایش ناگهانی قیمت نهاده در بازار را ورود دلالان به این عرصه اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: برای هر کیلوگرم خوراک دام برای دام سبک سه هزار تومان و برای هر کیلوگرم خوراک دام سنگین چهار هزار تومان از دامدار برای خرید خوراک دام دریافت می‌کنند، درد دیگر ما این است که خوراک کم است و مجبوریم با هر قیمتی که عرضه کنند خرید کنیم.

دامداران مجبور هستند با نازلترین قیمت گوشت را به کشتارگاه بفروشند، ما چاره‌ای جز فروش دام خود نداریم چرا که به دلیل کمبود خوراک امکان تلف شدن آنها وجود دارد

او که معتقد است در سال جاری بسیاری از دامداران سبک و سنگین در اصفهان مجبور به فروش زودهنگام دام خود آن هم به تعداد بالا شده‌اند، می‌گوید: دامداری در اصفهان با توجه به خشکسالی و کمبود نهاده دیگر به صرفه نیست و دامداران زیادی با فروش دام قصد تغییر شغل دارند.

با کمترین قیمت دام را به کشتارگاه می‌فرستیم
این دامدار با بیان اینکه در گذشته فروش نهاده به صورت چکی هم ممکن بود، ادامه می‌دهد: این در حالی است که امروز تنها به صورت نقد نهاده را به فروش می‌رسانند.

او که معتقد است دامداران مجبور هستند با نازلترین قیمت گوشت را به کشتارگاه بفروشند، تصریح می‌کند: ما چاره‌ای جز فروش دام خود نداریم چرا که به دلیل کمبود خوراک امکان تلف شدن آنها وجود دارد.

هر چند فروش دام از سوی دامداران در اصفهان روز به روز بیشتر می‌شود اما باید توجه داشت که قیمت بالای این محصول اجازه خرید آن را به اقشار زیادی از جامعه نمی‌دهد.

خرید دست به عصای گوشت قرمز در اصفهان؛ دامداران ضرر کردند

کاهش خرید گوشت در بازار اصفهان
در این ارتباط رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان با اشاره به کاهش خرید گوشت قرمز و اشباع شدن بازار اصفهان از این محصول به خبرنگار بازار می‌گوید: فراوانی دام منجر به کاهش قیمت گوشت قرمز شده است.

اصغر پورباطنی ادامه می‌دهد:  از طرفی هم تقاضا در بازار کم شده و با مازاد گوشت مواجه هستیم و مقصر اصلی این شرایط را می‌توان کمبود نهاده در کشور و خشکسالی دانست چرا که این دو عامل باعث شده است تا دامداران توانایی نگهداری دام را نداشته باشند.

کاهش ۱۰ درصدی قیمت گوشت در اصفهان
او به کاهش ۱۰ درصدی قیمت گوشت در اصفهان اشاره و ابراز می‌کند: باید توجه داشت که شرایط کنونی بازار گوشت قرمز زنگ خطری برای آینده است، چرا که امروز دامداران دام خود را وارد بازار کرده و با کاهش قیمت رو به رو شده‌ایم و این در حالی است که در آینده‌ای نزدیک با کاهش گوشت قرمز افزایش چشمگیر این قیمت را خواهیم داشت.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز از ۱۴۵ هزار تومان به ۱۰۸ هزار تومان رسیده است، می‌افزاید: با این شرایط همچنان افزایش فروش گوشت را نداریم و بازار این محصول همچنان در رکود است.

او به فعالیت یک هزار و ۲۰۰ واحد صنفی فروش گوشت قرمز در اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: از این تعداد ۹۰۰ واحد به مجوز فعالیت دارند.

قیمت گوشت قرمز از ۱۴۵ هزار تومان به ۱۰۸ هزار تومان رسیده است، با این شرایط همچنان افزایش فروش گوشت را نداریم و بازار این محصول همچنان در رکود است

پورباطنی تعطیلی بلند مدت رستوران‌ها و تالارها را از دیگر دلایل افزایش گوشت قرمز در بازار اصفهان اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: این موضوع نیز به کاهش مصرف گوشت قرمز در استان کمک کرده است.

حذف زودهنگام دام و بازگشت عشایر بازار گوشت قرمز را اشباع کرد
در این خصوص معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان اصفهان نیز با اشاره به حذف زودهنگام دام از مراکز دامپروری استان اصفهان به خبرنگار بازار می‌گوید: دامپروران به دلیل خشکسالی و کمبود نهاده تمایلی برای پرواربندی ندارند.

حسین ایراندوست همچنین به بازگشت زودهنگام عشایر به استان اصفهان در سال جاری اشاره می‌کند و می‌گوید: این امر نیز منجر به افزایش سرعت انتقال گوشت قرمز به بازار اصفهان شده است و از این رو عرضه مازاد بر مصرف را داریم.

او قیمت بالای نهاده را نیز از دیگر دلایل حذف زودهنگام دام در استان اصفهان اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: دامداران نقدینگی ندارند و از این رو مجبور به فروش دام‌های خود هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه سعی ما تامین نهاده برای دامداران است، می‌افزاید: خیلی از دامداران به ویژه در بخش صنعتی تمایلی به استفاده از این نهاده ها ندارند و این امر مشکل بزرگی است.

خرید دست به عصای گوشت قرمز در اصفهان؛ دامداران ضرر کردند

منتظر صدور مجوز صادرات محدود گوشت قرمز از اصفهان هستیم
همچنین معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان اصفهان در این زمینه با بیان اینکه در بازار اصفهان با مازاد گوشت قرمز مواجه هستیم، به خبرنگار بازار می‌گوید: برای حل این مشکل در ستاد تنظیم بازار هفته گذشته مصوبه‌ای مبنی بر صدور اجازه صادرات محدود گوشت قرمز از استان اصفهان را گذراندیم.

اسماعیل نادری ادامه می‌دهد: این مصوبه برای ستاد تنظیم بازار تهران ارسال شده و منتظر پاسخ این ستاد به مصوبه اجازه صادرات گوشت قرمز هستیم.

او با بیان اینکه از سوی دیگر باید توجه داشت که صدور اجازه صادرات منجر به افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی خواهد شد، می‌افزاید: از این رو در کنار این مصوبه درخواست صدور اجازه واردات گوشت برای تنظیم بازار را نیز داشته‌ایم.

در ستاد تنظیم بازار هفته گذشته مصوبه‌ای مبنی بر صدور اجازه صادرات محدود گوشت قرمز از استان اصفهان را گذراندیم

نادری می‌افزاید: ما مخالف عدم انجام صادرات نیستیم اما پیشنهاد می‌دهیم در کنار آن واردات گوشت را نیز داشته باشیم.

هر چند در این روزها با مازاد گوشت قرمز در بازار اصفهان رو به رو هستیم اما مسئولان باید توجه داشته باشند که بسیاری از شهروندان قدرت خرید این محصول را ندارند و برای تنظیم بازار به گونه‌ای تصمیم گیری شود که با در اختیار قرار دادن نهاده با قیمت مناسب به دامداران روند قیمت گوشت قرمز را نزولی کنند.

کد خبر: ۹۲٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha