۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
 طرح «عرضه خودرو به بورس» همچنان در رفت و برگشت!
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد

طرح «عرضه خودرو به بورس» همچنان در رفت و برگشت!

فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: طرح عرضه خودرو به بورس کالا که هشت ماه از مطرح شدن آن در کمیسیون می گذرد همچنان در رفت و برگشت است.

به گزارش بازار، حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درمورد سرانجام عرضه خودرو به بورس کالا اظهار کرد: هدف ما از طرح عرضه خودرو به بورس این بود که اولاً عرضه و تقاضا همسان شوند و هدف دیگر هم منطقی و رقابتی شدن قیمت آن بود.

وی افزود: یکی از مسائلی که خودروسازان دائماً آن را مطرح می کنند این است که فاصله بین قیمت تمام شده تولید خودرو در کارخانه با قیمت بازار بسیار زیاد است و به خاطر همین قیمت گذاری دستوری، زیان می کنند و سود اصلی را دلالان و سوداگران می برند.

فیروزی گفت: گلایه ما این است چرا طرحی که از مطرح شدن آن در کمیسیون هشت ماه می گذرد اما همچنان در رفت و برگشت است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن اشاره به فاسد بودن بخشی از این زنجیره، ورود مراجع قضایی به تخلفات در این حوزه را ضروری دانست و بر آن تأکید کرد.

همچنین علی پناهی، معاون سابق عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: چندین سال است که ورود خودرو به بورس کالا مطرح شده که در جای خود ایده بسیار خوبی است.

وی افزود: فرآیند عرضه خودرو به بورس در گذشته و در یک مقطع کوتاه یک بار انجام شد و معاملاتی هم شکل گرفت اما به دلایل و موانع مختلف این کار ادامه پیدا نکرد.

معاون سابق عملیات و نظارت بورس کالای ایران شفاف سازی و منصفانه شدن قیمت را دو هدف اصلی از عرضه خودرو به بورس کالا عنوان کرد و گفت: هر کالایی که چه در بورس یا غیر بورس محدود شود دلال بازی هم در آن شکل می گیرد.

پناهی اظهارکرد: مکانیزم عرضه خودرو در بورس این است که کارگزاری ها ثبت سفارش کرده و خود نمایندگی ها به عنوان طرف خرید و در مقام کارگزاری ها نقش آفرینی کنند که در این صورت قیمتها و فرآیند خرید و فروش شفاف سازی و تقاضای کاذب نیز حذف خواهدشد.

کد خبر: ۹۲٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha