۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
نقش بی بدیل «اقامتگاه های بوم گردی» در اشتغالزایی و مهاجرت معکوس
یادداشت؛

نقش بی بدیل «اقامتگاه های بوم گردی» در اشتغالزایی و مهاجرت معکوس

همدان- «نقش اقامتگاه‌های بوم گردی در اشتغالزایی و مهاجرت معکوس بی بدیل است به شرط آنکه بتوان برنامه ریزی‌های منعطفی در این مسیر اجرا کرد.»؛ این جملات بخشی از یادداشت شکیبا کولیوند است که می خوانید.

شکیبا کولیوند*؛ بازار: گردشگری صنعتی سفید است ضمن اینکه در عین آن‌که می‌تواند مولد و اشتغال‌زا و البته درآمدزا باشد کمترین آسیب‌ها را به زمین وارد می‌سازد.

اما این صنعت به شدت تحت تاثیر شرایط آب و هوایی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و این روزها بهداشتی قرار دارد به نحوی که این روزها شاهدیم براساس آمار شورای جهانی گردشگری و سفر در حدود ۵۰ میلیون شغل مربوط به صنعت گردشگری در سراسر جهان به علت کرونا از بین رفته و خواهد رفت؛ اشتغالی که با همت بخش خصوصی و فعالان و البته علاقه مندان به حوزه گردشگری ایجاد شده بود!

توجه به گردشگری روستایی و گردشگری کشاورزی و البته گردشگری فرهنگی و آیینی در سایه توسعه اقامتگاه های بوم گردی معنا پیدا می کند

اما نباید این جا را نقطه پایان دانست چراکه در چنین وضعیتی توجه به گردشگری روستایی و گردشگری کشاورزی و البته گردشگری فرهنگی و آیینی در سایه توسعه اقامتگاه های بوم گردی معنا پیدا می کند، موضوعی که نه تنها می تواند به تقویت و احیای انواع گردشگری کمک کند بلکه تن خسته اقتصاد و اشتغال زایی را نیز احیا می سازد.

واقعیت ذکر شده را در حالی قبول داریم که این روزها شاهدیم کرونا و محدودیت های سفر و البته تعطیلی خدمات دهی این اقامتگاه ها سنگ های بزرگی پیش پای فعالان این عرصه شده و زمان آن رسیده تا به فکر چاره باشیم.

پرواضح است که نقش اقامتگاه های بوم گردی در توسعه اشتغال روستایی بر کسی پوشیده نیست؛ این اقامتگاه ها می توانند از طریق سازگاری با محیط طبیعی و جوامع محلی و اقتصاد، پایدار بمانند  و حتی با جایگزین کردن سفرهای روستایی به جای دیگر سفرها، مسیر را برای توسعه پایدار گردشگری و تقویت اقتصاد روستایی هموار سازند.

توسعه گردشگری در مناطق روستایی یکی از راه های نجات روستاها از فقر، مهاجرت و مشکلات اجتماعی و اقتصادی به شمار می رود

بارها عنوان شده و باز هم ذکر می کنیم که توسعه گردشگری در مناطق روستایی عنصری اساسی است و یکی از راه های نجات روستاها از فقر، مهاجرت و مشکلات اجتماعی و اقتصادی به شمار می رود اما آنچه مسلم است این روزها، مشکلات و تاثیراتی که شیوع ویروس کرونا و پیشتر از آن سیل بر بدنه گردشگری گذاشته است، بر کسی پوشیده نیست.

موضوعی که موجب دلسردی بسیاری از فعالان این عرصه و حتی دوری آن ها از حوزه گردشگری شده است؛ بدین سان، امید است تا در کنار ورود سازمان های میراث فرهنگی به بخش های میراث فرهنگی و صنایع دستی، شاهد برنامه ریزی های بلندمدت و البته کوتاه مدت برای نجات گردشگری به ویژه اقامتگاه های بوم گردی به عنوان ستون گردشگری روستایی و کشاورزی باشیم.

گردشگری فرصت های بسیاری را برای کسب و کارهای کوچک خانوادگی ایجاد می کند

همان طور که بر همگان مبرهن است گردشگری فرصت های بسیاری را برای کسب و کارهای کوچک خانوادگی ایجاد می کند و مهاجرت های معکوس را رقم می زند و حتی با خود اشتغالزایی و توسعه پایدار را برای روستا و جامعه محلی به همراه دارد اما این روزها، این اقامتگاه ها هستند که چشم انتظار تدبیری اند تا در کنار امهال بازپرداخت های تسهیلاتی، آن ها را فراموش شده و دو دستی تحویل تقدیر کرونایی ندهند.

به راستی، شیوع ویروس کرونا نشان داد که نیاز است تا برنامه‌ریزی‌های منعطفی در حوزه گردشگری داشته باشیم؛ اگرچه تن گردشگری بسیار شکننده است و با اتفاقات سیاسی، آب‌وهوا، شرایط بیماری و غیره مداوم آسیب می‌بیند اما درعین‌حال، بسیار پویا و منعطف است اما این مهم در سایه آن است که مسئولین مربوطه عزم جدی برای احیای وضعیت گردشگری داشته باشند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی این روزها چشم‌انتظار برنامه‌ریزی‌های پویا و هوشمند در جهت راه‌اندازی تورهای گردشگری ایمن، سفرهای امن، توجه به الزامات و استانداردسازی‌های اقامتگاه‌ها و البته توجه به تورهای گردشگری طبیعی، روستایی و کشاورزی هستند

اقامتگاه‌های بوم‌گردی این روزها چشم‌انتظار برنامه‌ریزی‌های پویا و هوشمند در جهت راه‌اندازی تورهای گردشگری ایمن، سفرهای امن، توجه به الزامات و استانداردسازی‌های اقامتگاه‌ها و البته توجه به تورهای گردشگری طبیعی، روستایی و کشاورزی هستند؛ مهمی که تا امروز در سایه فراموشی و بهتر بگوییم در دریای فراموشی فرورفته است.

این وضعیت در حالی شکل گرفته که یکی از موضوعاتی که برخی کشورها در دو دهه اخیر برای گردشگری به آن توجه کرده اند، توجه به هویت و حفظ ساختارهای بومی در حوزه گردشگری بوده و توسعه بومگردی هم در همین راستا بوده است.

حرف پایان اینکه اکوتوریسم (بوم گردی) می تواند فرصت های بسیاری را برای کسب و کارهای کوچک خانوادگی ایجاد می کند و در صورت حمایت، قدمی برای مهاجرت معکوس به روستاها باشد و این یعنی، پیامدها و آسیب های اقتصادی، اجتماعی و غیره را از بدنه حاشیه شهرها بر می داریم و مشکلات شهرها را نیز کاهش می دهیم.

بدین ترتیب، یقیناً «اقامتگاه های بوم گردی» در اشتغال زایی و مهاجرت معکوس نقش بی بدیلی دارند اما در صورتی که بتوان برنامه ریزی های منعطفی داشت و تورهای گردشگری را در قالب سفرهای ایمن و گردشگری های هوشمند هدایت و بار دیگر رونق را به این اقامتگاه ها و البته گردشگری روستایی و کشاورزی بازگرداند.

*فعال حوزه گردشگری

کد خبر: ۹۲٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha