۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
صادر کننده برق تبدیل به وارد کننده شد؛ بی‌برنامگی در برنامه خاموشی‌ها
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

صادر کننده برق تبدیل به وارد کننده شد؛ بی‌برنامگی در برنامه خاموشی‌ها

مشهد- خراسان رضوی در طول سال ۷۰ مگاوات برق به افغانستان صادر می‌کند اما این روزها به دلیل کمبود برق مجبور شده جای خود را به‌جای صادرکننده به واردکننده برق بدهد و دست به دامن ترکمنستان شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: قطع برق اگرچه به‌صورت سراسری و در تمامی کشور در حال اعمال است اما در این راستا بسیاری شهروندان مشهدی به‌ویژه صاحبان صنایع از بی‌نظمی در قطعی برق گلایه دارند.

خاموشی‌های گسترده که از دو هفته پیش امان بسیاری از مصرف‌کنندگان را بریده است اعتراضات بسیاری را در سطح شهر مشهد به همراه داشته است و تاکنون منجر به نامه‌نگاری‌های متعددی از سوی صاحبان صنایع به دلی بی‌نظمی در قطع برق شده است.

بی‌عدالتی در خاموشی‌ها
حسین گلمکانی یکی از ساکنان خیابان کوه سنگی در این رابطه به خبرنگار بازار می‌گوید: در طی هفته گذشته ما هرروز و افزون بر ۳ ساعت مشمول قطع برق بودیم و لذا به دلیل نبود برق آب هم نداشتیم و فشار آب در این گرما به طبقات بالا نمی‌رسید.

وی در این رابطه به ما گفت: این در حالی است که منزل برادرم واقع در محله رضا شهر تا امروز حتی به مدت یک ساعت هم قطعی برق نداشته است!

صادر کننده برق تبدیل به وارد کننده شد؛ بی‌برنامگی در برنامه خاموشی‌ها

وی بابیان اینکه برخی خاموشی‌ها خارج از جدول خاموشی است اظهار می‌کند: این قطعی‌ها به‌صورت انتخابی صحیح نیست.

اعتراض صنایع
به گزارش خبرنگار بازار قطع برق به‌ویژه در شهرک صنعتی تاکنون با اعتراضات فراوانی همراه بوده  است تا آنجا که رئیس خانه صنعت معدن را نیز هفته گذشته دست به نامه کرد تا برای حل این موضوع و خساراتی که به صنایع و ماشین‌آلات آن‌ها وارد می‌شود از استاندار طلب استمداد کند.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در همین رابطه به ما می‌گوید:  نابسامانی در مدیریت برق و قطع آن، خسارت‌های جبران‌ناپذیر به واحدهای صنعتی خراسان رضوی وارد کرده است.

امیرمهدی مرادی با اشاره به اینکه با یک‌بار قطع و وصل شدن برق و نوسان آن خسارت‌های چندین میلیاردی به ماشین‌آلات و تأسیسات برق وارد می‌شود می‌افزاید:  از سوی دیگر، به خاطر قطع برق مداوم و غیرقابل‌برنامه‌ریزی، تولید غیراقتصادی واحدها نیز رخ‌داده است.

وی بابیان اینکه  تاکنون بیش از ۵۰ مکاتبه مبنی بر ایجاد این خسارات به صنعت استان به انجمن مدیران صنایع اعلام‌شده  می‌افزاید: در حال جمع‌بندی خسارت‌های ناشی از این موضوع هستیم.

برنامه قطع برق
در این راستا سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی در خصوص اعتراضات پیرامون انحراف در جدول زمان‌بندی خاموشی به بازار توضیح داد:  قطع برق شامل همه نقاط مشهد نبوده است زیرا برق برخی نقاط حساس مانند مراکز درمانی و امنیتی قطع نشده و به‌تبع آن منطقه اطراف این نقاط دچار خاموشی نشده‌اند، لذا تبعیضی در بین مشترکان برق در برخورداری یا قطع برق لحاظ نشده است.

عباس آذری در این رابطه گفت: جدول زمان‌بندی قطع برق هفته جاری در روز یکشنبه اصلاح شد و از آن روز هیچ انحرافی از این برنامه صورت نگرفته و طبق آن عمل شده است.

وی در خصوص قطع برق خارج از برنامه روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته نیز توضیح داد: متأسفانه این قطع برق برای صنایع به دلیل افت فرکانس در کشور رخ داد که البته ناگزیر به قطع پست‌های برق شدیم نه برق واحدهای صنعتی!

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی  با اشاره به این موضوع که رشد سالانه مصرف برق در کشور بین سه تا پنج درصد بوده اما امسال از ۱۶ فروردین‌ماه مصرف برق در کشور به‌یک‌باره ۲۳ درصد افزایش یافت ادامه داد: دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمز ارز یک معضل اساسی برای صنعت برق کشور  هستند.

صادر کننده برق تبدیل به وارد کننده شد؛ بی‌برنامگی در برنامه خاموشی‌ها

وی عنوان کرد: متأسفانه افزون بر شش هزار دستگاه غیرمجاز استخراج رمز ارز در کشور وجود دارد که ۷۰ درصد آن‌ها در بخش صنعت مستقر است و هیچ‌کدام از آن‌ها مجوز فعالیت قانونی ندارند.

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی تأکید کرد: در حال حاضر شرکت توزیع برق مشهد و خراسان رضوی مدیریت برق را برعهده‌گرفته و شبکه به حالت پایدار درآمده و در حال پیشروی با برنامه‌ریزی هستیم و مشکل فرکانس نیز در شبکه نداریم.

واردات برق از ترکمنستان
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان در همین راستا بابیان اینکه با راه‌اندازی خط ترکمنستان به ظرفیت برق افزوده‌شده است به بازار گفت: از دوشنبه‌شب گذشته خط ترکمنستان وصل شده و از روز سه‌شنبه ۱۴۰مگاوات برق وارداتی به شبکه خراسان افزوده‌شده است.

رضا ریاحی با اشاره به اینکه پیگیری‌های زیادی در این رابطه انجام پذیرفته اضافه کرد: مدیریت مصرف یکی از اولویت‌های این شرکت برای کاهش مصرف بوده و لذا بدون تعارف برق بسیاری از ادارات و دستگاه‌های دولتی که الگوی مصرف را رعایت نکردند در این مدت قطع‌شده است.

وی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر اینکه دستگاه‌های اجرایی ،بانک‌ها وادارات موظف هستند ۵۰درصد صرفه جوی داشته باشند عنوان کرد: بانک‌ها متهم ردیف اول در عدم همکاری با الگوی مصرف برق هستند  و باید به‌نوعی جلوی ولنگاری بانک‌ها در الگوی مصرف برق‌گرفته شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان توضیح داد: همین موضوع موجب شد تا هفته گذشته  برق ۱۸۴اداره  و بانک که از محدوده مدیریت ۵۰درصدی مصرف برق عدول کرده بودند قطع شود.

وی افزود: این محدودیت‌ها حتی برای چاه‌های کشاورزی استان نیز اعمال‌شده است  و لذا اگر چاه‌های کشاورزی استان با ما همکاری‌های لازم را داشته باشند سطح خاموشی‌ها به حداقل خواهد رسید و خاموشی کمتری در خانه‌های مردم شاهد خواهیم بود.

مشکلات انتقال برق از ترکمنستان
گفتنی است چندی پیش معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان در خصوص انتقال برق از ترکمنستان به بازار گفت: یک خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت از ترکمنستان به ایران وجود دارد که نزدیک به سه سال قطع بود اما دوباره امسال برق‌دار شد.

مهدی علومی ادامه داد: هم چنین یک خط انتقال ۴۰۰ کیلوولت نیز از سال ۱۳۸۴ از مشهد به سمت سرخس ایجادشده که از طریق آن می‌توان برق ورودی از ترکمنستان را به مشهد منتقل کرد.

وی بیان کرد: احداث یک خط انتقال دیگر از سرخس به خواف نیز در دستور کار بود که چون طرف ترکمنستانی در کامل کردن خط انتقال خود به طول ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر همکاری نکرد احداث این خط مسکوت ماند.

کد خبر: ۹۱٬۹۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha