۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
بورس افت دیروز را جبران کرد| وجود نداشتن روند ثابت در بازار
تحلیل روزانه بورس؛

بورس افت دیروز را جبران کرد| وجود نداشتن روند ثابت در بازار

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس توانست افت روز گذشته خود را جبران کند، مطرح کرد: هنوز روند بازار تغییر نکرده است و نمی‌توان گفت بازار روند ثابتی دارد.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه در هفته دوم خرداد هم روند خاصی به خود نگرفت چون امروز، بر خلاف روز گذشته، بازار رشد کرد و تا انتهای معاملات، افت روز قبل را جبران کرد؛ به نحوی که با ۰.۷۲ درصد، ۸ هزار و ۱۹۰ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۱۴۸ هزار و ۶۶۵ واحد رسید یعنی سه هزار واحد هم نسبت به روز گذشته بالاتر آمد، اما بسیاری از کارشناسان اینگونه رشدها را چندان جاندار نمی‌دانند.

در روزی که شاخص کل رشدی کم‌جان داشت، شاخص هم‌وزن نیز ۰.۱۷ درصد رشد کرد یعنی ۶۶۱ واحد بالاتر آمد و در نهایت، رقم ۳۸۲ هزار و ۳۷ واحد را نشان داد. البته، این شاخص تا انتهای معاملات نوسانات زیادی داشت که نهایتاً روی این رقم قرار گرفت که نشان می‌دهد علاوه بر سهام شاخص‌ساز، سهم‌های کوچک هم توانستند جانی در بازار امروز داشته باشند و با تقاضا نفسی تازه کنند.

امروز نمادهای «فولاد»، «شپنا»، «فارس»، «شتران»، «وغدیر»، «خودرو» و «فملی» بیشترین تأثیر مثبت را روی روند حرکتی شاخص کل داشتند که نشان می‌دهد دو گروه فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی بیشترین تراکنش و ارزش را در بازار داشتند. البته، امروز حجم معاملات نیز نسبت به دیروز رشد کمی داشت. نمادهای «غکورش»، «غزر»، «شپنا»، «اپال»، «خساپا»، «خودرو» و «شبندر» هم پرتراکنش‌ترین‌های بازار بودند.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با حالت کلی بازار بورس اظهار کرد: بازار در یک سال اخیر در ارزنده‌ترین وضعیت خود قرار دارد. البته، این موضوع به معنی این نیست که به صورت مطلق ارزندگی در بازار وجود دارد و زمانی که در بحث بنیادی بخواهیم شرکت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، قیمت سهام شرکت‎‌ها با دارایی و سودآوری آن‌ها با هم مقایسه می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر، به واسطه افزایش قیمت‌های جهانی و داخلی، افق روشن در تجارت خارجی و سودآوری شرکت‌ها و افزایش دارایی شرکت‌ها به دلیل تورم، وضعیت مناسبی در بازار وجود دارد در جنبه دیگر به دلیل وضعیت نوسانی در بازار قیمت سهام شرکت‌ها پایین آمده و ارزندگی بالاتری را در بازار تجربه می‌کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر روند کلی بازار تحت تأثیر اثر بی‌اعتمادی در وضعیت نزولی و فرسایشی است، گفت: راهکارهایی که ارائه شده است بی‌اعتمادی سهامداران را از بین نبرده و فقط در مقاطعی فروشندگان سهام به واسطه فروش در قیمت بالاتر سهم خود را نفروختند یا برخی از افراد به امید بهتر شدن شرایط و جبران زیان‎‌های خود در سهم‌های خود مانده‌اند و اقدام به فروش نکرده‌اند که به تعدیل در عرضه و افزایش تقاضا منجر شده است اما روند کلی در بازار تغییری نکرده است.

عقیلی تصریح کرد: بازار در جایی قرار دارد که هیچ نگاه بلندمدتی در بازار و میان سهامداران وجود ندارد و هم‌افزایی منفی به واسطه بی‌اعتمادی در بازار شرایط را وارد یک دور کرده است که مدام تکرار می‌شود و آن هم به دلیل معضل حل نشده زیربنایی در بازار است. به عنوان مثال در سال گذشته به لحاظ بنیادی P/E برخی از سهم‌ها به ۱۵ رسیده بود، اما امسال با P/E پایین‌تر خریداری برای آنها وجود ندارد و این موضوع نشان می‌دهد مفهوم سرمایه‌گذاری و حضور در بازار نسبت به قبل متفاوت شده است.

وی افزود: در صورتی که این شرایط تغییری نکند و در کوتاه مدت با ابزارهای اطمینان‌بخش به سهامداران این امید را ندهند که زیانی به آن‌ها وارد نمی‌شود، روند بازار تغییری نمی‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان درباره آینده بازار خاطرنشان کرد: بازار در شرایط فعلی مردد است و با احتیاط حرکت می‌کند چراکه اوضاع سیاسی در ایران هنوز کامل مشخص نشده است و با این وجود، فعلا نمی‌توان قطعی درباره بازار صحبت کرد و باید گفت بازار همچنان نوسانی به کار خود ادامه خواهد داد.

کد خبر: ۹۱٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha