۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
سوئیفت تحت کنترل نظام پولی با محوریت آمریکاست
استاد دانشگاه خوارزمی:

سوئیفت تحت کنترل نظام پولی با محوریت آمریکاست

شقاقی، استاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به ایرادات روسیه به کانال سوئیفت گفت: سوئیفت تحت کنترل و تسلط نظام پولی غالب با محوریت آمریکاست.

به گزارش بازار، وحید شقاقی با اشاره به سوئیفت برای تبادل اطلاعات بین بانکی در دنیا استفاده می شود، گفت: تمام کانال های ارتباطی باید وجه بین المللی داشته باشند و از تسلط و انحصار گروهی از کشورها خارج شوند؛ این مهم، شرط پایداری و عقلانی حاکم بر تمام کانال های ارتباطی از جمله سوئیفت است.

وی به ایرادات روسیه به سوئیفت اشاره و بیان کرد: مسئله مهم این است که سوئیفت تحت کنترل و تسلط نظام پولی غالب با محوریت آمریکا است و طبیعتاً در آینده نه روسیه نه چین و نه بسیاری دیگر از کشورها به فعالیت در این شبکه ادامه نمی دهند، کما اینکه هم اکنون نیز به این موضوع واکنش نشان داده اند. دنیا اگر به دنبال این است که کانال ارتباطی بی طرف و غیرانحصاری خارج شود، طبیعتاً باید از تسلط گروه مشخصی از کشورها خارج شود.

این استاد دانشگاه خوارزمی با تأکید بر اینکه سوئیفت باید وجه بی طرفی خود را نشان دهد، اظهار کرد: در سوئیفت اطلاعات بانکی داد و ستد می شود و طبیعتاً وقتی یک گروهی از کشورها بر این پیام ها تلسط دارند، از نظر امنیت اقتصادی و محرمانگی احساس خطر به وجود می آید زیرا این پیام ها می تواند در آینده علیه کشورها استفاده شود.

وی با اشاره به تحریم سوئیفت در ایران توسط آمریکا تصریح کرد: این مسئله نشان می دهد سوئیفت مسئله بی طرفی را رعایت نمی کند و با پیام رسان بین المللی بی طرفانه همخوانی ندارد و از این نظر روسیه تهدید به قطع سوئیفت کرده است. این کشور اعلام کرده است قصد دارد شبکه مشابهی را جایگزین سوئیفت کند. البته همه کشورها می توانند این کار را انجام دهند به شرط آنکه واقعاً به دنبال بین المللی و یکپارچگی شدن کانال ارتباطی بانکی باشند.

این اقتصاد دان در گفتگو با رادیو گفت‌گو عنوان کرد: اگر هر کشور به دنبال شبکه و کانال ارتباطی خود باشد، مفهوم سوئیفت یکپارچه از بین می رود. بنابراین سوئیفت اگر می خواهد کانال پیام رسان بین المللی برای تبادلات بانکی قلمداد شود باید بی طرف باشد و از انحصار برخی از کشورهای غربی که در رأس آن‌ ها آمریکا قرار دارد، خارج شود.

وی با اشاره به تحریم برخی از کشورها توسط آمریکا گفت: این کشورها یعنی ایران، روسیه و چین و سایر کشورها زیر بار سوئیفتی که پیام ها و اطلاعات بانکی کشورها را برای آمریکا افشا می کنند نخواهد رفت.

وحید شقاقی با تصریح بر اینکه آمریکا از سوئیفت سوء استفاده می کنند، اظهار کرد: پیمان های مختلفی در جهان در رابطه با تبادل اطلاعات بانکی و مالی منعقد شده است که هرکدام می توانند رشد کنند و کانالی در سطح سوئیفت ایجاد کنند تا تسلط کشور خاصی روی آن حاکم نباشد.

کد خبر: ۹۱٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha