۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
۲۵۰۰ تن پیله ابریشم در گلستان تولید شده است
کارشناس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گلستان:

۲۵۰۰ تن پیله ابریشم در گلستان تولید شده است

گرگان- ناظمی، کارشناس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گلستان گفت: سال جاری هفت هزار و ۴۰۰ تخم نوغان در گلستان توزیع و دو هزار و ۵۰۰ تن پیله ابریشم در استان تولید شد.

کیومرث ناظمی مسوول نوغانداری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سال جاری هفت هزار و ۴۰۰ تخم نوغان در گلستان توزیع و دو هزار و ۵۰۰ تن پیله ابریشم در استان تولید شد.

وی با بیان این که گلستان بعد از گیلان و خراسان سومین استان بزرگ در پرورش نوغان داری است، افزود: ۷۰ درصد پیله های تولید شده با قیمتی بالاتر از نرخ تضمینی به فروش رسیده است.

ناظمی ادامه داد: قیممت خرید تضمینی برای سال جاری ۵۴ هزار تومان بوده است اما نوغانداران گلستانی پیله های خود را به قیمت ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان در بازار به فروش رسانده اند.

کارشناس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گلستان به همکاری کمیته امداد برای توسعه نوغانداری در گلستان  اشاره کرد و گفت: امسال دو هزار و ۵۰۰ تخم نوغان کمیته امداد بین مددجویان خود توزیع کرده است.

وی افزود: در حال حاضر هزار و ۵۰۰ هکتار توتستان فعال برای نوغانداری در استان گلستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد پرورش دهندگان نوغان در گلستان زنان هستند، تصریح کرد: تولید پیله نوغان یک دوره ۴۰ الی ۴۵ روزه است و با هر جعبه نوغان حدود سه الی پنج نفر اشتغال ایجاد شده و در آمد هر جعبه چیزی در حدود چهار الی پنج میلیون تومان است.

ناظمی ادامه داد: در استان گلستان نوغان داری بیشتر به صورت سنتی انجام می شود و در سال های اخیر تلاش شده که این محصول به سمت صنعتی شدن پیش برود و با صنعتی شدن، سه جعبه می توان نگهداری کرد که این سود نوغانداران را چند برابر می کند.

مسوول نوغان داری در خصوص خام فروشی این محصول در گلستان نیز گفت: اقداماتی انجام شده تا بتوانیم با افزایش کارگاه ها درصد بیشتری از پیله های ابریشم را در استان به نخ تبدیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری ۲۵ درصد از نوغان در استان گلستان تبدیل به نخ شده و این رقم در سال گذشته ۱۵ درصد بوده است.

ناظمی ادامه داد: در حال حاضر دو کارگاه صنعتی و ۵۰ کارگاه سنتی نخ ریسی نوغان در استان فعالیت دارند.

وی در خصوص بیمه نوغان دارها نیز گفت: با توجه به اینکه محصول نوغان در مدت زمان کوتاهی ۴۰ الی ۴۵ روز به ثمر می نشیند در این مدت تنها محصول نوغان بیمه می شود که در صورت بروز صدمه به آن خسارت پرداخت خواهد شد اما نوغانداران باید خود را از طریق بیمه کشاورزی بیمه کنند.

کد خبر: ۹۱٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha