۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
دامنه نوسان و حجم مبنا؛ عامل صف‌های خرید و فروش
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

دامنه نوسان و حجم مبنا؛ عامل صف‌های خرید و فروش

کدیور، کارشناس بازار سرمایه ایجاد صف در بازار را اصلی ترین آفتی می داند که به خاطر محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا در بورس ایران ایجاد می شود.

به گزارش بازار، علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه گفت: ما چندین سال است که در بازار بورس تهران و فرابورس ایران، یک عامل محدود کننده ای به نام «دامنه نوسان روزانه ی قیمت» داریم و عامل دیگری به نام «حجم مبنا» که روی دامنه نوسان تأثیر می گذارد.

وی افزود: دامنه نوسان در بورس ها کشورهای دیگر هم وجود دارد اما در هیچ بورس دیگری به جز بورس تهران شاهد حجم مبنا نیستیم.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دامنه نوسان برای سهام عادی، پنج درصد نسبت به قیمت پایانی روز قبل است گفت: قیمت سهام شرکت ها در روز از معامله، پنج درصد نسبت به قیمت پایانی خود رشد و یا افت پیدا می کند.

کدیور اظهارکرد: این محدودیت پنج درصدی و اعمال آن روی قیمت پایانی در خیلی بورس های دنیا اتفاق نمیفتد و البته خود این محدودیت پنج درصدی نسبت به بورس سایر کشورها عدد بسیار پایینی است.

کارشناس بازار سرمایه ایجاد صف در بازار را اصلی ترین آفتی می داند که به خاطر محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا در بورس ایران ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه ایجاد صف در بازار به صورت یک سیگنال و علامتی برای جهت دهی به رفتار سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران غیرحرفه ای عمل می کند گفت: با تشکیل صف های خرید، خیلی از سهامداران بدون هیچ آگاهی و تحلیلی در این صف ها قرار می گیرند.

کدیور به شیوه های کنترلی بورس های دنیا اشاره و اظهارکرد: معمولاً بازارهای بورس در کشورهای دنیا مکانیزم هایی دارند تا در شرایطی که قیمتها به سقف و کف می رسند از تشکیل صف جلوگیری شود.

کد خبر: ۹۱٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha