۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲
خودکفایی در حوزه کشاورزی شدنی است
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

خودکفایی در حوزه کشاورزی شدنی است

رئیسی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به هر کسی که ظرفیت خدمتگزاری به کشور را داشته باشد؛ میدان می‌دهیم.

به گزارش بازار، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در حاشیه ضبط برنامه تلویزیونی در استودیو جام جم افزود: یکی از مشکلاتی که کشور و مردم نسبت به آن گله‌مند هستند و دغدغه دارند حاشیه‌سازی شدن هاست.

وی گفت: حاشیه سازی، رفع دغدغه‌های مردم، رفع گرانی، رفع بیکاری، مسئله ایجاد اشتغال برای مردم و رفع بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی مسئولین را باز می‌دارد.

حجت الاسلام رئیسی افزود: مسائل حاشیه و حاشیه سازی‌های سیاسی فقط کارها را دچار مشکل می‌کند، بنده اعلام کردم به دور از جریان جناح بازی سیاسی و سیاسی بازی و روابط سیاسی که بعضاً بین جناح‌ها و گروه‌ها هست در خدمت مردم خواهم بود و مردم در این قضیه حتماً مساعدت خواهند کرد.

وی گفت: در دستگاه قضایی در همین مدتی که بودم بسیاری تلاش کردند بنده را از متن به سمت حاشیه ببرند، اما بنده اعلام کردم که من گرفتار حاشیه‌ها نخواهم شد در دولت هم همین کار را خواهم کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص استفاده از ظرفیت‌های کشور گفت: از همه ظرفیت‌ها در کشور استفاده خواهیم کرد چرا که کشورمان ظرفیت بسیاری دارد و به خاطر بعضی جناح بازی ها؛ کشور گرفتار جناح بازی شده و از بسیاری ظرفیت‌های موجود غفلت شده است.

حجت الاسلام رئیسی افزود: من معتقدم در دولت عدالت ایجاد خواهیم کرد، چون دولت ما قرار است عدالت را اجرا کند.

وی گفت: یکی از جلوه‌های عدالت؛ استفاده از همه ظرفیت‌های کشور است و هر کس که قابلیت داشته باشد از آن استفاده خواهیم کرد و ما نگاه نکنیم که این برای این قبیله است یا آن دسته است یا اهل این شهر است یا آن منطقه.

حجت الاسلام رئیسی افزود: در مجموعه قضایی همین را پیش بینی کردیم و بنده از ابتدایی که وارد قوه قضاییه شدم جلسه با رسانه‌ها داشتم و رسانه‌ها گفتند که ۴۰ پرونده در دادگستری مطرح است که قوه قضاییه شاکی آن است و من همان جا گفتم اگر شاکی قرار است من باشم من از همه رسانه‌ها گذشت می‌کنم و گذشت کردم و دستور دادم تا از هر ۴۰ پرونده بگذرند.

این نامزد ریاست جمهوری افزود: باید رسانه‌ها در سخن گفتن و انتقاد کردنشان آزاد باشند، خودمان هم همیشه در معرض نقد قرار داریم و دولتی که در معرض نقد پذیری خودش را نگذارد حتماً دچار آفت و فساد خواهد شد.

حجت الاسلام رئیسی گفت: رسانه‌ها هستند که به اشکالات توجه دارند و توجه می‌دهند و ممکن است زبان آن‌ها در نقدپذیری مقداری تند هم باشد.

وی افزود: اگر بخواهیم به متن توجه کنیم باید به نقدها توجه و امور را اصلاح کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: معتقدیم دولت باید به شهرداری‌ها در اداره امور کمک کند، چرا که در خیلی از شهرها مردم توان مالی برای کمک به شهرداری‌ها را ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در حاشیه ضبط برنامه تلویزیونی در استودیو جام جم در جمع خبرنگاران افزود: شهر تهران توسط شورای منتخب مردم اداره می‌شود و شهردار هم در واقع منتخب شورای شهر است نه فقط تهران بلکه همه شهرها توسط شورای شهر، شهردارانشان منصوب می‌شوند و این یک موهبتی است که از اعتبار قانون اساسی داریم.

حجت الاسلام رئیسی افزود: رأی و انتخاب مردم برای اداره کردن امور شهری و خدمات شهری؛ فرصت خوبی است، اما دو نکته این جا مد نظر است؛ نکته اول اینکه باید ساز و کارهای اجرایی برای همه شوراها و شهرها به صورتی باشد که ما هر روز شاهد یک آسیب در شوراهای شهر و کشور نباشیم.

وی گفت: شهرداری‌ها از جاهای مهمی هستند و ارتباط با مردم و بسیاری از خدمت رسانی‌ها به مردم در آنجاست که اگر دچار آسیب شود و اگر منافع شخصی؛ جایِ منافع ملی و منافع شهری را بگیرد کار بسیار سخت خواهد بود.

این نامزد ریاست جمهوری افزود: برخوردهایی که قوه قضائیه با بعضی از اعضای شورای شهرها درخصوص تخلفات کرده است در اشکالات ساختاری بود که این اشکالات موجب یک مشکلات رفتاری شده و حتماً ساختارها باید اصلاح شود.

حجت الاسلام رئیسی گفت: افرادی که به عنوان نماینده مردم می‌آیند باید بدانند که شورا جایگاه خدمت است؛ جایگاه رانت خواری و فساد نیست و حقیقتاً شوراهای شهری که خوب عمل کردند؛ بسیار خوش درخشیدند و آن جاهایی که دچار آسیب شدند توجه نکردند به ماموریت اصلی شان و تا وارد شورای شهر شدند دچار آسیب شدند.

وی افزود: شورای شهر و شهرداری‌ها باید از ناحیه دولت حمایت شوند، درآمد شهرداری‌ها برای اداره شهرها کافی نیست و در بسیاری از شهرها آنقدر مردم درآمد ندارند تا در اختیار شهرداری‌ها بگذارند حمایت دولت از شهر و شهرداری‌ها و خدمات شهری ضرورت دارد.

حجت الاسلام رئیسی گفت: یکی از مسائل؛ حاشیه نشینی در شهرهاست که عزیزان ما به دلیل مشکلات اقتصادی در داخل روستاها و شهر خودشان آمدند در حاشیه شهرها ساکن شدند که اگر زمینه تولید و کشاورزی باشد برای چه باید وارد حاشیه شهرها بشوند.

وی افزود: این گرفتاری به خاطر این است که درست عمل نشده، نارضایتی ایجاد شده و افراد آمده اند در حاشیه شهرها؛ و در واقع با مشکلات در حال زندگی هستند.

این نامزد ریاست جمهوری گفت: مشکلات عزیزان حاشیه نشین؛ حتماً از موارد اصلی ما و جزو محورهایی است که حتماً دنبال خواهیم کرد؛ که مشکل حاشیه نشینان حل شود.

حجت الاسلام رئیسی افزود: حاشیه نشین ها؛ خانواده‌های محترمی هستند که اهل تولید، اشتغال و کار هستند و گرفتاری موجب شده تا بیایند در حاشیه شهرها ساکن شوند.

وی گفت: امروز از هر کدام سؤال کنید؛ این‌ها گرفتاری شان این است که دیگر کشاورزی صرف نمی‌کند.

حجت الاسلام رئیسی افزود: باید مسئله حاشیه‌نشینی را حل کنیم و با دادن خدمات به این عزیزان و دیدن مشکلات اینها؛ بسیاری از این آسیب‌های اجتماعی را حل می‌کنیم.

وی گفت: آسیب‌های اجتماعی برای حاشیه و متن شهر و آسیب‌های اجتماعی زیبنده شهر نیست؛ به ویژه شهر تهران، این آسیب‌های اجتماعی که مردم را رنج می‌دهد و پدر، مادر، کاسب و جوانان عزیز ما را رنج می‌دهد زیبنده شهر تهران به عنوان پایتخت کشور نیست.

این نامزد ریاست جمهوری افزود: رفع این آسیب‌های اجتماعی یک همکاری بسیار جدی از ناحیه مردم می‌خواهد و یک اقدام بسیار فوری از ناحیه دولت.

حجت الاسلام رئیسی گفت: موضوع رفع آسیب‌های اجتماعی جزو دستورات جدی کار ما خواهد بود و در این قضیه، چون در بخش پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه کار کرده ام؛ با این موضوع آشنا هستم.

وی افزود: حوزه پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه؛ کارش همین بوده، این‌ها از مسائلی است که باید دنبال شود و مسئله آسیب‌های اجتماعی از مسائلی است که ما در آن عقب هستیم.

حجت الاسلام رئیسی گفت: مسأله رفع آسیب‌های اجتماعی به دست دولت جزو محوری‌ترین کارها خواهد بود؛ هم ساز و کار را ایجاد خواهیم کرد و هم مأموریت دقیق را از طریق وزارتخانه‌های مربوطه و یا سازمانی که برای این کار ایجاد شده دنبال خواهیم کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بعضی از معضلات و مشکلات مثلاً بیکاری و حاشیه نشینی برمی گردد به تولید؛ اگر تولید کشاورزی برای کشاورزان صرف کند چرا باید حاشیه نشینی کنند؟

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در حاشیه ضبط برنامه تلویزیونی در استودیو جام جم افزود: دولت با نظارت؛ زنجیره تامین و تولید کالای کشاورزی تا مصرف کالای کشاورزی را می تواند به خوبی کنترل کند و این نظارت اگر بشود؛ دیگر این طور نمی شود که هم صدای باغدار دربیاید و هم صدای کشاورز، هم صدای مصرف کننده.

وی گفت: یک روز، پیاز را آن قدر تولید می کنیم که نمی دانیم چگونه آن را نقل و انتقال کنیم و چگونه به مصرف غیر انسانی برسانیم، یک روز هم با کمبود پیاز مواجه می شویم و باید چند برابر بخریم.

حجت الاسلام رئیسی افزود: جریان کشاورزی؛ مدیریت می خواهد و هم درایت، کشاورزی باید مکانیزه بشود، در آستان قدس رضوی یک بخشی داریم به نام بخش کشاورزی آستان قدس؛ به برکت امام رضا علیه‌السلام کشاورزی نمونه است که ما شروع کردیم به آبرسانی زیر سطحی؛ به عنوان اولین بار در منطقه یک آبرسانی زیر سطحی باعث شده تا مصرف آب به یک چهارم تغییر پیدا کند.

وی گفت: به دوستان در حوزه کشاورزی گفتم چه کار می‌کنید؟ گفتند باغداری می کنیم، سیب تولید می‌کنیم، زمینهای کشاورزی ما فعال است گندم جو، به آنها گفتم بروید به دنبال تولید بذر، دنبال تولید نهال، به دنبال نهاده های دامی که ما بتوانیم در کشور استقلال و خودکفایی اقتصادی داشته باشیم.

این نامزد ریاست جمهوری افزود: از مسائلی که در کشاورزی بسیار مهم است؛ مدیریت میزان زمین و نیروی انسانی کارآمد است و باید از مهندسان کشاورزی استفاده کنیم.
حجت الاسلام رئیسی گفت: کشاورزی ما بسیار می‌تواند تلاش کند در جهت خودکفایی در کالاهای اساسی؛ این کالا همان است که در سفره مردم است ما توانایی داریم به لحاظ ظرفیت هایی که وجود دارد در جهت خودکفایی و می توانیم در کالاهای اساسی گام‌های بسیاری ماندگاری برداریم و ما این کار را کاملاً اجرایی می بینیم و برای آن برنامه داریم و فکر می‌کنیم ان شاء الله از بخش هایی که می تواند مردم را امیدوار کند؛ حوزه کشاورزی است؛ از کاشت، داشت و برداشت و هم بازار پیدا کردن برای کالای ایرانی چه در داخل و چه در خارج.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید بگذاریم رسانه ها در سخن گفتن و انتقاد آزاد باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در حاشیه ضبط برنامه تلویزیونی در استودیو جام جم در جمع خبرنگاران افزود: در قوه قضائیه چندین سازمان وجود دارد و فضای بسیار گسترده و مهمی است و بنده رئیس این قوه هستم.

وی گفت: در بخش های مهم از رادیو و تلویزیون و رسانه ها و روزنامه ها و رسانه‌های مکتوب و یا رسانه های دیجیتال در حال سخن گفتن و نقد هستند.

حجت الاسلام رئیسی افزود: معتقدم که باید آستانه تحمل را بالا برد، در دوره انتخابات قبل یادتان هست شاید کمتر کسی در کشور به میزانی که بنده مورد تهمت و افترا قرار گرفتم، البته آن زمان در آستان قدس بودم و دادگستری نبودم اما یک شکایت از کسی نکردم با اینکه حرف های نابجای بسیاری زدند، این در حالی است که افترا هم جایز نیست از ناحیه هرکسی. لکن روحیه من نبود اما رقبای ما صدها شکایت کردند و اسنادش در دادگستری موجود است.

وی گفت: به نظر می‌رسد فضا را باید برای نقد و نقدپذیری باز کرد؛ نشست های دانشجویی و نشست که با رسانه ها دارم حرف‌ هایشان را می‌زنند، فضا را فضای مناسب می‌دانم برای کشور؛ یعنی فضای نقد پذیری؛ وقتی رهبری خودشان با تمام دانشجویان می‌نشینند و با ایشان حرف می زنند و دردو دل می کنند بنده به عنوان یک سرباز این نظام و خدمتگزار مردم تکلیفم روشن است؛ باید این روحیه ی یک مسئول باشد که ما دچار آسیب نشویم و الا این تبدیل می‌شود به فضای پچ پچ درگوشی صحبت کردن و بعداً تبدیل می‌شود به یکسری از مسائل و ناهنجاری های اقتصادی و اجتماعی و می‌گویند چرا کسی نگفت که دارد این اتفاق می افتد و آیا کسی متوجه نشد در این کشور هشدار بدهد در مسئله کشاورزی، اقتصاد، مسئله ارز و ارز ۴۲۰۰ تومانی و هزار مسئله‌ ی دیگر که شما لیست کنید و مسائلی که امروز برای کشور ما سؤال جدی برای مردم پیش آورده است.

این نامزد ریاست جمهوری افزود: ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای این بود که مردم در رفاه باشند؛ اما مردم کالاهای اساسی شان را با قیمت بالا می خرند؛ پس کجا رفت ارز دولتی؟ طبیعتاً این مابه‌التفاوت به جیب دلال‌ها رفته؛ و چرا ما این کار را اصلاح نکنیم؟

حجت الاسلام رئیسی گفت: ما نمی توانیم ارز ترجیحی را طوری برنامه‌ریزی کنیم که سودش به جیب عده ای دلال برود، دولت باید کمک کند تا این ارز بر سر سفره مردم بیاید و این باکمک دولت حتماً شدنی است، از این قبیل مسائل فراوان داریم که اگر در موقع مناسب هشدار داده بشود از ناحیه دلسوزان؛ بسیار منتهی می شود به اصلاح امور و یقین بدانید این اصلاح امور به نفع همه وممکن است یک مدیر ما یک وزیر ما یک مسئول ما به ظاهر خوشش نیاید هیچ اشکالی ندارد که خوشش نمی‌آید مهم این است که این کار به اصلاح امور بینجامد.

کد خبر: ۹۱٬۸۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha