۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
ساماندهی قنات ها ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد| حذف ردیف بودجه آبرسانی از قنوات به مزارع
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

ساماندهی قنات ها ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد| حذف ردیف بودجه آبرسانی از قنوات به مزارع

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه که ۵ تا ۸ میلیارد مترمکعب از منابع آبی کشور از قنات ها تامین می شود، ادامه داد: سامان دهی قنوات کشور حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز در مراسم بهره برداری از طرح آبرسانی به ۵۰۰ روستای کشور و امضای تفاهم نامه احیای ۳۰۰ قنات کشور، گفت: اولین قنات‌های دنیا در ایران ساخته شده که شاهکار بشریت به حساب می‌آید و میراث فرهنگی است به طوریکه ۱۳ قنات ایران به ثبت یونسکو رسیده است.

او  با بیان اینکه وضع قنات های کشور به هیچ وجه خوب نیست، ادامه داد : حدود ۴۱ هزار رشته قنات در کشور داریم که طول آن حدود ۴۰ هزار کیلومتر است. برآوردهای صورت گرفته حاکی از این است که ۵ تا ۸ میلیارد مترمکعب از منابع آبی کشور از قنات ها تامین می شود و  ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور در پایاب آنها است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: علاوه بر اهمیت قنات ها در تامین آب مصرفی کشور، قنات ها برای ما حکم میراث فرهنگی را دارند  و حفظ آنها بر ما واجب است. اما متاسفانه  با اعتباراتی که برای بازسازی قنوات وجود دارد نمی‌توان مشکلات آنها را حل کرد به همین منظور از ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان اهرم اجرایی کمک گرفته شد.

اکبری  همچنین با بیان اینکه ردیف اعتباری برای انتقال آب از قنات ها به اراضی کشور نداریم، ادامه داد :  این ردیف اعتباری ۱۰ الی ۱۵ سال پیش وجود داشت. اما حالا این ردیف اعتباری استانی شده و  برای دریافت آن مجبور به مراجعه به استانداری‌ها هستیم که با توجه به اینکه آنها نیز مشکلات زیادی دارند، احیای قنوات در اولویت قرار نمی‌گیرد اما این از مطالبات اصلی مردم است.

به گفته این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، ساماندی قنوات کشور در مجموع ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

او همچنین افزود: براساس تفاهمنامه‌های صورت گرفته امروز بهره‌برداری از آبرسانی به ۵۰۰ روستای کشور با همکاری و مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت نیرو انجام شد. همچنین تفاهمنامه‌های جدیدی برای آبرسانی به روستاهای کشور و احیای ۳۰۰ قنات به امضا می‌رسد.

اکبری با  همچنین با اشاره به اجرای طرح از آبخیز تا جالیز، گفت: قنوات نیازمند انجام عملیات آبخیزداری در بالادست خود هستند. برای تحقق این امر نیاز به کار جمعی و همکاری سازمان جنگل‌ها داریم و در کل مشارکت عمومی را می‌طلبد.

کد خبر: ۹۱٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha