۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲
روندی بر بازار سرمایه سوار نیست
استراتژی سرمایه گذاری در گفتگو با کارشناس؛

روندی بر بازار سرمایه سوار نیست

کارشناس بازار سرمایه درباره افت دیروز بازار مطرح کرد: این نوسانات در بازار سرمایه طبیعی است چون هیچ روندی بر بازار حاکم نیست.

بازار؛ گروه بورس: بورس در روزهای پس از اعلام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باز هم با هیجان رشد کرد، اما دو روز است که به صورت متوالی شاهد افزایش عرضه‌ها در بازار و کاهش قیمت سهام شرکت‌های بورسی هستیم که این عامل باعث کاهش بیش از پنج هزار واحدی نماگر اصلی بورس شد تا این شاخص ۰.۴۷ درصد افت کند و به یک میلیون و ۱۴۰ هزار واحد برسد.

از نظر برخی از کارشناسان بازار سرمایه، این میزان کاهش در شاخص یک میلیون واحدی چندان چشمگیر نیست، اما همین مسئله باعث می‌شود که برخی از سهامداران نسبت به بازار بدبین‌تر شوند و دیگر نقدینگی در این بازار وارد نکنند. علاوه بر این، بسیاری از سهامداران هستند که عقیده دارند، هنوز ابهامات زیادی بر بازار سوار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مشخص نبودن نتیجه مذاکرات و نوسان نرخ دلار در مرز کانال ۲۴ هزار تومان اشاره کرد.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بازار در رابطه با روند کلی معاملات اظهار کرد: بازار به دلیل ریزش‌هایی که در ماه‌های گذشته داشته است در وضعیت ناپایداری قرار گرفته است، اما هنوز هم روندی بر بازار سرمایه و معاملات آن سوار نشده است و به همین دلیل شاهد نوسانات متعدد در بازار هستیم و بازار یک روز مثبت و یک روز منفی است.

وی افزود: باید توجه کرد که شرکت‌ها به لحاظ سودآوری وضعیت مطلوبی را دارند و ارزنده هستند زیرا قیمت محصولات بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر در نرخ دلار کانال ۲۴ هزار تومانی تثبیت شده است و نرخ تورم تاثیر گسترده‌ای در بالا رفتن قیمت محصولات شرکت‌ها داشته است بنابراین وضعیت بنیادی بازار قابل توجه و دفاع است، اما وضعیت جانبی و خارجی تاثیری منفی بر روی بازار گذاشته است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره سیاست‌های نامزدهای انتخاباتی نسبت به بازار سرمایه مطرح کرد: انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن کاندیداهای انتخاباتی از ابهام موجود در بازار کم کرد. سیاست‌های کاندیدهای انتخاباتی در حال حاضر برای بازار و به طور کلی برای اقتصاد مشخص شده و شوک جدید به بازار وارد نمی‌شود.

شفیعی ناطق با اشاره به اینکه افزایش ارزش معاملات و بالا رفتن حجم معاملات نوید بهبود شرایط در بازار را می‌دهد، بیان کرد: در حال حاضر، با توجه به فصل مجامع سهم‎‌هایی که EPS خوبی دارند مانند پتروشیمی‌ها و گروه‌های فلزی و معدنی با توجه به نرخ محصولات جهانی و تاثیر آن بر قیمت محصولات این صنایع و طرح‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها می‌توانند در بازار موثر باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بازار همچنان بدون روند است و از طرفی، اعتماد سهامداران خرد نسبت به آن از دست رفته و از طرف دیگر، هنوز ابهامات زیادی در بازار وجود دارد بنابراین، می‌توان گفت بازار تا زمانی که سیاست‌های دولت بعد در قبال بازار مشخص نشود، بورس نوسانی به کار خود ادامه خواهد داد و در مورد امروز هم می‌توان گفت که معاملات روند فرسایشی برای بازار خواهند داشت.

کد خبر: ۹۱٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha