۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۸
قیمت دام زنده و گوشت قرمز در ایلام همخوانی ندارد| واسطه‌ها عامل اختلال در بازار
بازار گزارش می‌دهد؛

قیمت دام زنده و گوشت قرمز در ایلام همخوانی ندارد| واسطه‌ها عامل اختلال در بازار

ایلام- هرچند قیمت دام زنده در استان ایلام کاهش پیدا کرده، ولی همچنان به دلیل دلال بازی و واسطه‌ها قیمت گوشت قرمز در استان پایین نیامده و همین عامل باعث حذف گوشت از سبد خانواده‌ها شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: گوشت قرمز به عنوان یکی از پنج قلم کالای اساسی برای تأمین سلامت در افراد بزرگسال، پیشگیری از کم‌خونی و رشد کودکان بسیار مؤثر است، اما ظاهراً با رشد بی‌رویه قیمت‌ها سهم گوشت قرمز در سبد خانوار رو به کاهش بوده است.

قیمت بالای ارز و رشد تورم قدرت خرید مردم را کاهش داده و مردم استان ایلام توانایی خرید گوشت قرمز را ندارند، قیمت بالای گوشت قرمز همواره سبب می‌شود تا دهک‌های پایین جامعه از دسترسی به این ماده غذایی پروتئینی محروم باشند.

پیشنهاد برخی از مسئولان تامین پروتئین مورد نیاز مردم با حرکت به سمت بخش پرورش آبزیان است، اما حوزه آبزیان نیز مشکلات و محدودیت‌های خاص خود را به همراه دارد.

استان ایلام دارای دو میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین است و سالانه بیش از ۲۷ هزار تن گوشت قرمز باکیفیت در این استان تولید می‌شود، قاعدتاً باید قیمت گوشت در این استان تولید کننده گوشت کمتر باشد، اما قیمت گوشت در این استان هم بالا است.

حتی امسال که عشایر و دامداران استان با مشکل فروش دام مازاد بر نیاز مواجه هستند و قیمت دام زنده پایین است، بازهم تاثیری زیادی در قیمت گوشت قرمز نداشته و همچنان قیمت‌ها بالا هستند.

قیمت گوشت قرمز هم اکنون در قصابی‌های استان بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان معامله می‌شود، که برای بسیاری از خانواده‌ها خرید گوشت سخت شده است.

علت گرانی گوشت قرمز در استان ایلام
بسیاری از مسئولان، قاچاق و خروج غیرقانونی دام به کشورهای همسایه را علت گرانی گوشت قرمز می‌دانند، همچنین هزینه سرسام آور علوفه و خوراک دامی، هزینه دارو و دامپزشکی، هزینه جابه‌جایی و بی تاثیر نبوده است.

عوامل ذکر شده گرانی گوشت قرمز در استان ایلام صدق می‌کنند و هرچند استان ایلام یکی از تامین کننده‌ها در کشور به شمار می‌رود، اخیراً قیمت بالای گوشت ارائه شده قصابان جای تامل دارد.

در گفت و گوی با مردم و دامداران شهر ایلام، علاوه بر عوامل بالا از مسائلی پرده برداشته شد که شنیدن آنها جالب به نظر می‌آید.

فاصله زیاد تولید تا مصرف
یکی از دامداران ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار علت گرانی گوشت قرمز را فاصله زیاد تولید تا مصرف و حضور واسطه‌ها برشمرد و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین علل گرانی بی‌رویه گوشت قرمز در استان ایلام واسطه گری است.

خشکسالی و کمبود علوفه پرورش دام را با سختی چند برابر همراه کرده و شرایط برای واسطه گری گوشت در استان فراهم شده است

غلامرضا عباسی افزود: دلال‌ها و قصاب‌ها دام را با قیمت پایین از دامدار خریداری می‌کنند و برای کسب سود بیشتر هزینه سنگینی را بر مصرف کننده تحمیل می‌کنند.

یکی دیگر از دامداران فعال استان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار قیمت دام زنده را عادلانه برشمرد و اظهار کرد گرانی گوشت قرمز در استان ایلام به خاطر سودجویی غیر منطقی واسطه‌ها است.

یوسف مرادی افزود: تولید کننده اصلی دامداران هستند، آنها همه سختی پرورش دام از صرف هزینه دارو و علوفه گرفته تا سختی ییلاق و قشلاق را تحمل می‌کنند و در مقابل واسطه‌ها بدون زحمت ۵۰ درصد سود فروش را به جیب می‌زنند.

وی عنوان کرد: با توجه به بارش‌های اخیر گندم و جو که باید در ارتفاع ۵۰ سانتی محصول دهند اکنون در ارتفاع ۳۰ سانتی متری خوشه داده‌اند، خشکسالی و کمبود علوفه پرورش دام را با سختی چند برابر همراه کرده و شرایط برای واسطه گری گوشت در استان فراهم شده است.

مشکل علوفه برای دامداران در استان
یکی از دامداران شهر ایلام در گفت و گو با بازار اظهار داشت: در حال حاضر بزرگترین مشکل دامداران در استان ایلام، کاهش بارش نسبت به سال گذشته است.

عباس محمدی افزود: کاهش بارش سبب شده که در تامین علوفه با مشکل برخورد کنیم.

وی ادامه داد: به خاطر همین موضوع قیمت دام زنده در مقایسه با سال گذشته ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است، اما در شهر قصابی‌ها همچنان گوشت را با قیمت بالا به دست مردم می‌رسانند.

قیمت گوشت باید ارزان شود
یکی از کارشناسان اقتصادی در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شرایط آب و هوایی و میزان کم بارش باعث شده که دامداران عرضه دام به بازار را افزایش دهند و همین موضوع قاعدتاً باید منجر به افت قیمت گوشت در بازار شود.

علیرضا پوراحمد تصریح کرد: با کاهش چشم گیر قیمت گوشت زنده باید گوشت قرمز ارزان‌تر از قبل باید باشد، اما واقعیت حاکی از این است که آنهایی که همواره با کمترین زحمت بیشترین سود را به جیب می‌زنند دلالان و واسطه‌ها هستند.

 ناهم‌خوانی قیمت دام زنده و گوشت مورد مصرف مردم غیر منطقی به نظر می‌آید، بخشی از مشکلات گرانی در اقلام اساسی مربوط به عدم مدیریت درست و به جای مسئولان ایلام است

وی بیان کرد: نقش دلالان در گرانی گوشت قرمز هویدا و روشن است، کار اصلی را تولید کننده انجام می‌دهد و سود را دلالان و قصابان می‌برند.

وی افزود: کمبود بارش قیمت دام زنده را به شدت کاهش داده و این فرصتی عالی برای دلالان و واسطه‌ها است که به قیمت پایین دام را تهیه کنند و با قیمت بالا به دست مصرف‌کننده نهایی برسانند.

پوراحمد اضافه کرد: ناهم‌خوانی قیمت دام زنده و گوشت مورد مصرف مردم غیر منطقی به نظر می‌آید، بخشی از مشکلات گرانی در اقلام اساسی مربوط به عدم مدیریت درست و به جای مسئولان ایلام است.

این کارشناس افزود: مردم باید به فکر هم نوع و همشهریان خود باشند، اما متاسفانه گروهی مشکلات و بار سنگین گرانی و تورم بر دوش را دوچندان می‌کنند.

قیمت دام زنده و گوشت قرمز در ایلام همخوانی ندارد/ واسطه‌ها عامل اختلال در بازار

وی ادامه داد: وقتی عرضه دام زنده از سوی دام دار بیشتر می‌شود، قیمت گوشت قرمز کاهش می‌آید اما متاسفانه آنچنان که باید و شاید کاهش نداشته است.

وی تصریح کرد: برای برون رفت از این وضعیت در کنار ضرورت وجود نظارت مسئولان، خود مردم و دلالان و قصابان نیز باید یک میزان منطقی برای گرانی و سود خود در نظر داشته باشند، نه اینکه با هدف سودجویی خود هم نوعان خود را تحت فشار مالی بگذارد.

مشکلی بابت تولید گوشت قرمز در استان ایلام وجود ندارد
مدیرکل امور عشایری استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مشکلی بابت تولید گوشت قرمز در بین عشایر استان وجود ندارد، همه تلاش مسئولان کشوری و استانی حل مشکلات عشایر برای پایدار بودن تولیدات عشایر است.

فرشاد یاسمی بیان کرد: گوشت قرمز جزو مهمترین تولیدات عشایر استان ایلام، از تولید ۲۷ هزار تن گوشت قرمز سالانه در استان، ۱۰ هزار تن توسط عشایر استان تولید می‌شود.

وی افزود: واسطه‌ها با قیمت‌ها پایین دام زنده عشایر را خریداری می‌کنند و با قیمت‌های بالاتر در سطح قصابی‌ها عرضه می‌کنند.

یاسمی بیان کرد: امسال خشکسالی، کمبود بارش‌ها و… مشکلاتی را برای عشایر به وجود آورده است، برنامه مهم مسئولان استانی و کشوری خرید تضمینی دام مازاد بر نیاز عشایر است.

وی گفت: قطعاً با اجرای این برنامه، بخش مهمی از قیمت‌ها متعادل می‌شود.

واسطه گری یکی از معضلات کشور و استان ایلام محسوب می‌شود، امروزه دلال‌ها و واسطه‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل گرانی در کشور هستند، در رابطه با گوشت قرمز در استان ایلام نیز مشکلات مشابهی وجود دارد.

کد خبر: ۹۱٬۷۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha