۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
رشد ۶ برابری اعتبارات و کاهش سهم مردم در هزینه های درمانی از ۳۷ به ۱۰ درصد در حوزه سلامت
معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد

رشد ۶ برابری اعتبارات و کاهش سهم مردم در هزینه های درمانی از ۳۷ به ۱۰ درصد در حوزه سلامت

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه گفت: کل اعتبارات حوزه سلامت از ۲۳ هزار میلیارد در سال ۱۳۹۲ به ۱۴۲ هزار میلیارد در سال ۱۴۰۰ رسیده است که نشانگر شش برابر شدن اعتبارات در حوزه سلامت است.

به گزارش بازار به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، حمید پوراصغری اظهار داشت: این گزارش عملکرد ماحصل یک کار تیمی بوده که با مشارکت همه همکاران من در معاونت امور علمی، فرهنگی و اجتماعی، سازمان برنامه وبودجه کشور انجام گرفته و در قالب وظایف سازمان برنامه و بودجه کشور این اقدامات صورت گرفته است.

پوراصغری افزود: این معاونت یکی از ۵ معاونت سازمان برنامه و بودجه کشور است که  در ۵ امور، سلامت و رفاه اجتماعی، آموزش عالی و تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای، فرهنگ، گردشگری و ورزش و عمومی، قضایی، دفاعی و امنیتی ساماندهی تشکیلاتی شده است و ۹۵ درصد اعتبارات هزینه ای و ۲۲ درصد اعتبارات عمرانی در این معاونت مورد رسیدگی قرار می گیرد.

گزارش عملکرد حوزه سلامت در دولت یازدهم و دوازدهم
وی افزود: از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته  در بخش سلامت می‌توان به دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی، مدیریت بهینه منابع مالی  به ویژه اولویت گروه های آسیب‌پذیر از طریق کاهش پرداخت از جیب مردم همچنین پوشش فراگیر و دسترسی عادلانه به خدمات با کیفیت، ارتقاء شاخص‌های سلامت باروری و فرزندآوری، خوداتکایی در زمینه طراحی و تولید مواد دارویی و واکسن که ماحصل این اقدامات و فرایندها افزایش امید به زندگی است.

رشد ۶ برابری اعتبارات در حوزه سلامت از محل اعتبارات منابع عمومی و بودجه عمومی سلامت طی هشت سال گذشته
معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی گفت: همواره بخش سلامت مورد توجه دولت و مجلس و تمامی ارگان‌ها و دستگاههای اجرایی بوده است که شیوع پاندمی کرونا و شرایط تحریم این مهم را ویژه تر کرد بطوریکه کل اعتبارات این حوزه از ۲۳ هزار میلیارد درسال ۱۳۹۲ به ۱۴۲ هزار میلیارد در سال ۱۴۰۰ رسیده است که نشانگر ۶ برابر شدن اعتبارات در حوزه سلامت است که این اعتبارات از محل منابع عمومی  و بودجه عمومی بخش بهداشت و درمان در ۸ سال گذشته به بخش سلامت تخصیص داده شده است.

وی افزود: فارغ از نرخ تورم این افزایش، توجه ویژه‌ دولت به بخش سلامت و افزایش سهم اعتبارات بخش سلامت در بودجه عمومی را نشان‌می‌دهد. سهم اعتبارات بخش سلامت از بودجه عمومی در سال ۱۳۹۲، ۱۰ درصد بوده که در سال ۹۹ به ۱۷ درصد افزایش یافته و  شاهد رشد ۷۰ درصدی در بهبود این شاخص بودیم. برون‌داد این افزایش سرمایه‌گذاری، تحقق اهداف بالادستی و کاهش پرداخت از جیب مردم است.

سهم دولت در بخش بهداشت و درمان هر یک از آحاد ایرانی (سرانه به ریال)
پوراصغری گفت: در دولت یازدهم موضوع طرح تحول سلامت و در دولت دوازدهم شیوع پاندمی کرونا بحث سلامت را بسیار برجسته کرد و در برنامه‌ریزی‌ها رشد اعتبارات این بخش و در کل بودجه کشور را افزایش داد.

سرانه بهداشت و درمان تامین شده توسط بودجه عمومی دولت در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال شروع دولت در سال ۱۳۹۲، ۳/۴ برابر شده است.

سهم پرداخت مستقیم از جیب مردم
پوراصغری در تشریح  سهم پرداخت از جیب مردم گفت:  شاخص هزینه‌های سلامت برای بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی شهری در سال ۱۳۹۲، ۳۷درصد بود که این شاخص در سال ۱۳۹۹، به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است همچنین هزینه های سلامت در بیماران روستایی بستری در بیمارستانهای دولتی از ۳۷ درصد در سال ۹۲ به ۵ درصد در سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است.

ازابتدای دولت یازدهم تا پایان سال ۱۳۹۹  هر ماه ۴۰۰ تخت بیمارستانی احداث، تجهیز و راه اندازی شده است
معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشورتصریح کرد: در سالهای اخیر سرمایه‌گذاری عظیمی در احداث و تجهیز بیمارستان‌ها و تخت‌های بیمارستانی صورت گرفته است. بطوریکه در سال ۱۳۹۹، ما ۹۰۰ بیمارستان دولتی و غیر دولتی در کشور داشتیم که این تعداد بیمارستان در سال ۱۳۹۹ به ۱۰۵۷ رسیده است و برآورد ما این است که با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ تعداد بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی کشور به ۱۱۳۷بیمارستان بالغ شود و با تحقق این امر مهم مانسبت به سال ۱۳۹۲، ۲۶ درصد افزایش تعداد بیمارستان را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: همین امر باعث شده تعداد تخت‌های بیمارستانی در سال ۱۳۹۲ از ۱۱۱هزار و ۸۷۹ تخت فعال به ۱۵۰ هزار و ۲۸۷ تخت فعال در سال ۱۳۹۹ افزایش یابدکه رشد ۳/۳۴ درصد را در این شاخص نشان می‌دهد.

به علاوه با راه‌اندازی بیمارستان‌های جدید تا پایان سال ۱۴۰۰، تعداد تخت فعال بیمارستانی به ۱۷۸۵۰۰خواهد رسید که در این زمینه نیز افزایش حدود ۶۰ درصدی را شاهد خواهیم بود.

پوراصغری افزود: بنابراین؛ از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال ۱۳۹۹می توان گفت در هر ماه ۴۰۰ تخت بیمارستانی احداث، تجهیز و راه اندازی شده است. به بیان دیگر ماهانه یک بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی افتتاح و به ارائه خدمات مشغول شده است.

کد خبر: ۹۱٬۷۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha