۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
 یارانه پنهان سال گذشته ۱۳۸ میلیارد دلار بود| دخالت دولت در تنظیم بازار همیشه وضع را بدتر کرده
محسن رضایی در اتاق بازرگانی ایران:

یارانه پنهان سال گذشته ۱۳۸ میلیارد دلار بود| دخالت دولت در تنظیم بازار همیشه وضع را بدتر کرده

رضایی، کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست با فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ایران گفت: ایران به عنوان منطقه‌ای قدرتمند نیازمند برنامه‌ریزی و شفافیت اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار بازار، محسن رضایی  کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست با فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ایران گفت: ما نمی توانیم خود را از تمام جهان جدا کنیم و باید با یک همزیستی مسالمت آمیز تامین کننده منافع همگانی کشور در  منطقه باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست تاکید کرد: ما باید رابطه دولت با اقتصاد را مشخص کنیم زیرا دخالت دولت در  تنظیم بازار همواره  وضعیت را بدتر کرده است.

رضایی یادآور شد: دولت ها باید نهاد بازار را ساماندهی کنند اما مداخله نباید در بازار انجام شود و از انحصارات در اقتصاد ملی جلوگیری کنند و ظرفیت رقابت پذیری را در اقتصاد بالا ببرند.

ما به دنبال جنگ نیستیم  بلکه به دنبال پایداری‌ها هستیم تا با دنیا از طریق منطقه ارتباط قوی داشته باشیم. متاسفانه دکترین سیاست خارجی ایران مشخص نیست در حالی که تعامل با قدرت‌های بین‌المللی نیازمند اهرم‌های زیادی است تا بتوانیم حق خود را از جامعه جهانی بگیریم

کاندیدایی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: من در دولت آینده به دنبال این هستم که شان تولید کننده را در کشور ارتقا دهم و با هر گونه فساد مبارزه و فساد را در نطفه خفه کنم.

وی گفت: ما باید با مبارزه با فساد در اقتصاد ملی اجازه دهیم که فعالان اقتصادی با آرامش و ثبات بیشتری به کار خود ادامه دهند.

رضایی افزود: طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال ۹۹ اقتصاد ایران معادل ۱۳۸ میلیارد دلار یارانه پنهان داشته است و این می تواند برای ما بسیار نگران کننده باشد.

وی بیان کرد:  متاسفانه دکترین سیاست خارجی ایران مشخص نیست در حالی که تعامل با قدرت‌های بین‌المللی نیازمند اهرم‌های زیادی است تا بتوانیم حق خود را از جامعه جهانی بگیرم.

در این دهه رشد سرمایه ثابت ناخالص منفی ۵ درصد بوده است و در طی ۵۰ سال گذشته رشد استهلاک سرمایه از سرمایه گذاری جدید بیشتر شده و اقتصاد ما در حال کوچک شدن است

مشکلات (FATF) مربوط به دولت بود
وی گفت: ما به دنبال جنگ نیستیم بلکه ما به دنبال پایداری‌ها هستیم تا با دنیا از طریق منطقه ارتباط قوی داشته باشیم و در دولت آینده محوریت ما اقتصاد خواهد بود اما در حوزه سیاسی نیز باید به تلاش های خود ادامه دهیم.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به اف ای تی اف (FATF)یادآور شد: در مسئله اف ای تی اف (FATF)  بیشتر اشکال مربوط به دولت بود وقتی که ما نتوانستیم در موعد مقرر بعد از یک سال مسئله اف ای تی اف (FATF) را حل کنیم طبق مقررات نظر شورای نگهبان ملاک عمل است اما ما این را ابلاغ نکردیم.

رضایی گفت: آخرین فرصت نیز اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بود که سوالات زیادی در این خصوص مطرح شد اما پاسخ هایی که به مجمع ارائه شد نیازمند بررسی های زیادی بود ما به  ۳۹ توصیه اف ای تی اف  عمل کرده ایم  اما دو تا از آن باقی مانده است و این مسئله نیز به مربوط به است.

وی گفت: پیشرفت و توسعه اقتصادی ایران نقطه مشترک ما با بخش خصوصی است و کارآفرینان کشور در این خصوص می توانند نقش آفرینی کنند.

وی افزود: امروز مسئولیت من و شما بیش از گذشته است و باید اجازه ندهیم که ایران با این همه تحولات شاهد وضعیت بد اقتصادی شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: همه از وضعیت اقتصادی کشور خبر دارند و به نظر من دهه ۹۰ دهه از دست رفتن فرصت‌های اقتصادی زیادی بود که سبب شد میزان رشد اقتصادی در این دهه به طور متوسط صفر درصد بوده است و میانگین تورم آن نیز در این دهه بیش از ۲۴ درصد بوده است. در این دهه رشد سرمایه ثابت ناخالص منفی ۵ درصد بوده است و در طی ۵۰ سال گذشته رشد استهلاک سرمایه از سرمایه گذاری جدید بیشتر شده و اقتصاد ما در حال کوچک شدن است.

 یارانه پنهان پارسال ۱۳۸ میلیارد دلار بود| دخالت دولت در تنظیم بازار همیشه وضع را بدتر کرده

در دهه ۹۰ تجمیع تورم در سه سال گذشت بیش از ۱۱۰ درصد بوده است در حالی که افزایش حقوق کارگران معادل ۶۰ درصد و حقوق کارکنان  دولت نیز معادل ۵۰ درصد بوده است

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در دهه ۹۰ تجمیع تورم در سه سال گذشت بیش از ۱۱۰ درصد بوده است در حالی که افزایش حقوق کارگران معادل ۶۰ درصد و حقوق کارکنان  دولت نیز معادل ۵۰ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش من در دولت آینده این است که جایگاه بخش خصوصی را در فعالیت‌های اقتصادی ارتقا دهم گفت: در این راستا باید جلوی اشتباهات نیز گرفته شود و تا فعالان اقتصادی بتوانند در بخش‌های مختلف اقتصاد ملی نقش آفرینی کنند.

وی گفت: همه ما در این وضعیت مقصر هستیم و همه در این شرایط دخیل هستند لذا با دست برادری و تعامل نباید اجازه دهیم اشتباهات بیشتر از این بار دیگر تکرار شود و باید این را از دولت آینده شروع کنیم.

رضایی افزود: مانع اصلی پیشرفت کشور ساختارهای دولت و خود دولت است که با دستورالعمل و بخشنامه های آنی اساس کار اقتصادی را مختل می کند لذا اصلاح و تنظیم رابطه دولت با اقتصاد ملی بسیار ضروری است و اصلاح امور دخالت دولت در خیلی از مسائل اقتصادی باید مشخص شود زیرا ما  خواستار بهبود محیط کسب و کار هستیم.

وی گفت: سهم مردم باید در توسعه اقتصادی افزایش یابد و این تنها با بهبود محیط کسب و کار عملیاتی خواهد بود.

شافعی : در گذشته ما شاهد طرح همین مسائل اقتصادی بودیم اما با کمال تاسف باید عرض کنم که امروز برای ما خجالت‌آور است که سهم اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی در چند سال گذشته به نصف کاهش یافته است

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: خوشبختانه رویکرد همه کاندیداهای این دوره رویکرد اقتصادی است و ما بسیار امیدواریم که وضعیت اقتصادی کشور به طرف رشد و توسعه برود.

غلامحسین شافعی افزود: در گذشته ما شاهد طرح همین مسائل اقتصادی بودیم اما با کمال تاسف باید عرض کنم که امروز برای ما خجالت‌آور است که سهم اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی در چند سال گذشته به نصف کاهش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران گفت: خوشبختانه اقتصاد ایران ظرفیت های بزرگی دارد و بخش خصوصی و ما باید تلاش کنیم از این ظرفیت های بزرگ اقتصاد ملی به نحو مناسبی استفاده شود.

کد خبر: ۹۱٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha