۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
کم آبی و خشکسالی معضلی در راه توسعه استان سمنان است؛ «پساب» راهکار جایگزین برای صنعت
بازار بررسی کرد؛

کم آبی و خشکسالی معضلی در راه توسعه استان سمنان است؛ «پساب» راهکار جایگزین برای صنعت

سمنان- بسیاری کارشناسان معتقد هستند که اگر مشکل کم آبی و خشکسالی در استان سمنان رفع یا طرح پساب صنعتی اجرا شود، شاهد سرازیر شدن بسیاری از سرمایه گذاران به سمت این استان خواهیم بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان سمنان به دلیل قرارگیری در کوهپایه جنوبی البرز دارای ظرفیت‌های عظیم گردشگری است از سوی دیگر صنعت و معدن از دیگر مزیت‌های اقتصادی این استان است که سال‌های گذشته کشاورزی را نیز در زمره مزیت‌های خویش می‌دید اما در سال‌های اخیر خشکسالی باعث شده تا این موضوع از مزیت‌های استان کنار گذاشته شود یا دست کم تلاش شود تا کشت‌های جایگزین کم آب بر جایگزین شرایط کنونی و سنتی شود که خود موضوعی طولانی مدت و نیازمند اعتبارات فراوانی است.

از آنجا که بین ۸۰ الی ۸۵ درصد آب استان سمنان صرف کشاورزی می‌شود و شش درصد صرف شرب و مابقی سهم صنعت، باید گفت که با مدیریت آب‌ها می‌توانیم از سهم کشاورزی زیان ده این سال‌های استان کاسته و به صنعت و شرب بپردازیم حال آنکه اراده مسئولان استان سمنان بر این موضوع نیست و اصرار بر کاشت محصولات استراتژیک حتی با بیشترین هزینه و حتی با تن دادن به کشاورزی سنتی، در دستور کار قرار دارد.

تنش آبی در استان سمنان با کم بارشی
از این منظر باید دنبال راه کارهای دیگری برای تأمین آب در راستای ارتقای سرمایه گذاری بگردیم زیرا آب است که می‌تواند سرمایه به استان سمنان بیاورد و این سرمایه‌ها است که عامل توسعه، تولید و اشتغال می‌شوند ایرج مصطفوی، مدیرکل هواشناسی استان سمنان درباره وضعیت استان می‌گوید: در سال آبی جاری مجموعاً ۷۰ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که به نسبت بلندمدت ۴۲ درصد و نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد کاهش میزان بارندگی را شاهد می‌باشیم.

از آنجا که بین ۸۰ الی ۸۵ درصد آب استان سمنان صرف کشاورزی می‌شود و شش درصد صرف شرب و مابقی سهم صنعت، باید گفت که با مدیریت آب‌ها می‌توانیم از سهم کشاورزی زیان ده این سال‌های استان کاسته و به صنعت و شرب بپردازیم

مصطفوی با بیان اینکه ۵۲ درصد از نیاز آبی استان تأمین شده و ۴۸ درصد کمبود منابع آبی داریم، ابراز داشت: در هفته‌های جاری روند افزایش دما بویژه در روز چهارشنبه ادامه پیدا خواهد کرد و دمای هوا در سمنان در گرم‌ترین زمان در روز چهارشنبه به ۳۹ درجه و در گرمسار و سرخه به ۴۱ درجه خواهد رسید و این نشان می‌دهد که روند افزایش دما در استان به صورت سینوسی می‌باشد، یعنی شب‌ها سرد و روزها به مرور افزایش دما خواهیم داشت.‌

وی با بیان اینکه در تابستان امسال بر اساس مدل‌های پیش بینی شده حداقل ۲ درجه افزایش دما به نسبت سال قبل، خواهیم داشت لذا در فصل تابستان بارش قابل توجهی نداشته و یا میزان بارندگی‌ها بسیار کم است.، تاکید کرد: امسال با مشکل کم آبی شدید روبرو هستیم.

کم آبی و خشکسالی معضلی در راه توسعه استان سمنان است؛ «پساب» راهکار جایگزین برای صنعت

پساب‌ها به کمک می‌آیند
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان اما با بیان اینکه در کنار طرح انتقال آب خزر که در سطح استان دنبال می‌شود اقداماتی دیگر نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: مقدمات تخصیص آب خاکستری پساب سمنان هرچه سریع‌تر انجام می‌شود.

منوچهر فخری بیان کرد: یکی از فعالان اقتصادی برای مشارکت در تکمیل طرح پساب سمنان و بهره‌مندی از ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از آب خاکستری پساب سمنان برای راه اندازی کارخانه فولاد اعلام آمادگی کرده که با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مربوط پیگیری‌های لازم در این ارتباط انجام خواهد شد.

مقدمات تخصیص آب خاکستری پساب سمنان هرچه سریع‌تر انجام می‌شود.

وی افزود: شهرداری سمنان به عنوان سرمایه گذار تکمیل طرح پساب سمنان ورود کرده است و با توجه به اینکه تصمیمات در ارتباط با مسئله آب در استان سمنان حاکمیتی است اهلیت فعالان اقتصادی برای همکاری با شهرداری سمنان در تکمیل طرح پساب سمنان مشخص خواهد شد.

استفاده از پساب در شهرک صنعتی سمنان
معاون استاندار سمنان همچنین بیان کرد: اجازه مشارکت فعال اقتصادی خواهان سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کارخانه فولاد در طرح تکمیل پساب سمنان با انعقاد تفاهم نامه سه جانبه سرمایه گذار، شهرداری سمنان و شرکت آب و فاضلاب استان سمنان در دست اجرا قرار خواهد گرفت.

فخری گفت: تا حداکثر ۲۰ روز آینده سرمایه گذار طرح راه اندازی کارخانه فولاد در شهرستان سمنان طرح خود را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان تحویل و بعد از تشخیص اهلیت سرمایه گذار، گزارش‌های لازم برای پیگیری امور به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان داده شود.

وی با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان با ترک تشریفات و اخذ مجوزهای لازم می‌تواند با فراهم نمودن مقدمات کار در تکمیل طرح پساب سمنان همکاری کند، گفت: شرکت آب منطقه‌ای سمنان هم نسبت به تخصیص و نوع مصرف آب خاکستری پساب سمنان با شرکت آب و فاضلاب استان سمنان نشستی تا هفته‌های آینده را برگزار کند.

کم آبی و خشکسالی معضلی در راه توسعه استان سمنان است؛ «پساب» راهکار جایگزین برای صنعت

پساب راهکار جایگزین تامین آب صنعت
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان نیز معتقد است: جامع‌نگری در اجرای طرح پساب سمنان باهدف جذب سرمایه‌گذار و افزایش رونق کسب و کار مورد توجه دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان سمنان باشد.

علیرضا شریفی نژاد با بیان اینکه می‌توان از پساب‌ها برای تأمین آب مورد نیاز شهرک‌های صنعتی استفاده کرد، بیان داشت: تکمیل طرح پساب سمنان با توجه به رغبت یکی از فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در بخش فولاد، زمینه سازی رونق روزافزون کسب و کار در استان سمنان خواهد بود.

وی با بیان اینکه کلان نگری در اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی ضروری است و مصلحت استان برای توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در بررسی طرح‌ها، مورد توجه باشد، افزود: با تکمیل طرح پساب سمنان علاوه بر آبادانی شهر سمنان، اشتغال پایدار برای جوانان منطقه ایجاد خواهد شد.

اجرای طرح‌های پساب در دیگر شهرستان‌های استان سمنان
پساب‌ها در صورتی که با سرمایه گذار و اقبال در سمنان همراه شود می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر شهرستان‌های استان سمنان نیز باشد آنطور که امیر خلیلی خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان می‌گوید: در سال ۱۳۹۵ تفاهم نامه‌ای از سوی شرکت آب و فاضلاب شهری وقت استان سمنان با یک شرکت سرمایه گذار خارجی برای تکمیل طرح پساب سمنان انجام شد که به دلیل روند کُند سرمایه گذاری و پیش نرفتن طرح، عملیات تکمیل پساب سمنان به سرمایه گذار جدید واگذار شد

پساب‌ها در صورتی که با سرمایه گذار و اقبال در سمنان همراه شود می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر شهرستان‌های استان سمنان نیز باشد

خلیلی خواه با بیان اینکه در نشست‌های مکرر مقرر شده تا شهرداری سمنان به عنوان سرمایه گذار جدید طرح، ۳۷ هزار انشعاب و ۸۰ کیلومتر لوله انتقال پساب و همچنین بازسازی و ساخت تصفیه خانه‌های جدید را در دستور کار خود قرار دهد، تاکید داشت: با در نظر گرفتن تکمیل طرح انتقال پساب سمنان، یک فعال اقتصادی برای سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی برای راه اندازی واحد صنعتی بزرگ فولاد در شهرستان سمنان اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: در مجموع ظرفیت آب قابل تخصیص پساب سمنان ۳۵۰ لیتر بر ثانیه است که بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که تاکنون به نتیجه نرسیده، قرار است ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به شهرک صنعتی سمنان، ۵۰ لیتر بر ثانیه به شهرداری سمنان و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه به سرمایه گذار راه اندازی واحد صنعتی بزرگ فولاد واگذار شود از سوی دیگر سرمایه‌گذار راه اندازی واحد صنعتی بزرگ فولاد اعلام آمادگی کرده است در روند تکمیل طرح تصفیه خانه پساب سمنان با شهرداری سمنان همکاری داشته باشد.

کم آبی و خشکسالی معضلی در راه توسعه استان سمنان است؛ «پساب» راهکار جایگزین برای صنعت

همراهی صنعتگران خوب است اما برنامه‌ریز نداریم
حسن آل بویه، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان اما با بیان اینکه مدیران در سال گذشته در بحث مدیریت مصرف انرژی، بسیار خوب مدیریت کردند، گفت: مشکلات حادی در بخش آب و برق صنعت وجود دارد که در صورت بی توجهی به آنها، می‌تواند تنش‌زا باشد.

اشاره آل بویه به نظر می‌رسد به عدم تأمین زیرساخت‌ها و عدم رضایتمندی و اقبال بین سرمایه گذاران در طرح‌های صنعتی است که می‌تواند به عدم جذب سرمایه گذار منجر شود از سوی دیگر کارشناس اقتصادی با بیان اینکه آب نباشد، نمی‌توانیم استان سمنان را در زمینه صنعتی مدیریت کنیم، به خبرنگار بازار گفت: همراهی صنعت گران ما و ساخت با کم آبی و کم برقی و … خوب است اما متأسفانه به دلیل عدم برنامه‌ریزی درست کسی نمی‌داند که این کمبودها تا چه زمان ادامه دارند.

عدم تأمین زیرساخت‌ها و عدم رضایتمندی و اقبال بین سرمایه گذاران در طرح‌های صنعتی

علیرضا صالحیان بیان کرد: استان سمنان با عدم جانمایی و آمایش درست سرزمینی روبرو است در نتیجه کاشی، سرامیک، زغال و صنایع آب بر در این استان جانمایی شدند حال آنکه خشک‌ترین استان‌های ایران اسلامی است و سیاست حفر متعدد چاه‌ها در ابتدای انقلاب متأسفانه کشاورزی استان را نیز از اواخر دهه ۸۰ نابود کرد. در نتیجه باید به طرح‌های میان مدت و بلندمدت آب یعنی لایروبی، گلخانه‌ها، تغییر کشت، کاهش سهم آب کشاورزی و کاهش سطح کشاورزی و … و همچنین راهکارهای بلندمدت یعنی تأمین آب بین حوزه‌ای و… دست زد تا بتوانیم استان را به جایگاه اصلی آن در توسعه برسانیم.

در نهایت باید گفت تأمین آب و صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی و ارتقای خطوط انتقال که سهم ۴۰ درصدی از اتلاف آب استان را دارند می‌تواند در زمره راهکارهایی در کنار استفاده از پساب برای ایجاد رغبت بین سرمایه گذاران در استان باشد.

کد خبر: ۹۱٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha