۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۸
طرح بانکداری جدید مجلس، پخته نیست| نظام بانکی کشور نیازمند پوست اندازی گام به گام است
کارشناسان در گفتگو با «بازار»:

طرح بانکداری جدید مجلس، پخته نیست| نظام بانکی کشور نیازمند پوست اندازی گام به گام است

کارشناسان بانکی معتقدند؛ طرح جدید بانکداری مجلس اقدامی خوب در مسیر اصلاح ساختاری است اما این طرح همه الزامات را آن گونه که نظام بانکی را منقلب کند، ندارد و نیازمند بررسی و چکش کاری بیشتر است.

اسدالله خسروی؛ بازار: طرح بانکداری اسلامی که این روزها در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، منتقدان فراوانی دارد. انتقاد کارشناسان بانکی به این طرح آن است که چنین طرحی از شاکله و انسجام خاصی آنطور که هم بانکداری بدون ربا در عقود بانکی رعایت شود و هم از بانکداری متعارف پیشرفته دنیا تبعیت کند، برخوردار نیست. توجه به استقلال بانک مرکزی در این طرح هر چند مورد توجه و تائید کارشناسان است اما همین موضوع نیز دارای اشکالاتی بوده که نیازمند بررسی بیشتر و دقیق تراست.

ضرورت بهره گیری از ایده و تجارب کارشناسان بانکی در طرح جدید اصلاح ساختار نظام بانکی
طرحی که مدتهاست موررد موشکافی نمایندگان مجلس و خبرگان اقتصادی در کمیسیون اقتصادی مجلس بوده اما هنوز به سرانجام نرسیده است. کارشناسان اقتصادی بانکی معتقدند؛ این طرح چون تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور و خانوارها دارد نباید نسبت به آن بی توجه بود بلکه باید جزییات آن توسط کارشناسان خبره غیر از نمایندگان مجلس مو به مو مورد بررسی قرار گیرد تا تبعات آن اقتصاد کشور و معیشت مردم را با مشکل مواجه نکند. البته نمایندگان مجلس بارها گفته اند که در بررسی طرح از کارشناسان بانکی نظر خواهی شده است اما خبرگان بانکی و اقتصادی تاکید دارند طرح بانکداری جدید طرحی نیست که به راحتی از کنار آن عبور کرد بلکه باید این طرح از نظرات، ایده ها، تخصص و تجارب کارشناسان به خوبی استفاده شود.

بهاء‌الدین حسینی‌هاشمی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات و سرمایه در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره طرح بانکداری اسلامی مجلس اظهار داشت: مطالعاتی که بر روی این طرح داشتم به این نتیجه رسیدم که این طرح، طرح پخته ای نیست چرا که نقشه آن بر مبنای استاندارهای بین الملی اقتصاد دنیا ترسیم نشده است.

طرح اصلاح ساختار نظام بانکی سالهاست برآن تاکید می شود اما موشکافی دقیق قرار نگرفته است
وی با بیان اینکه بانکداری ما مشکل خاصی ندارد و علت اشکالات را باید درجای دیگر جست، گفت: خیلی ها معتقدند اگر قوانین ما به درستی اجرا شود و اقدامات و فعالیت های بانکی تابع دستورالعمل ها قانونی شکل عملی به خود گیرند مشکلات حل خواهد شد در حالی که نظام بانکی کشور نیازمند اصلاح ساختاری عمیق است که در تمام دولت ها این موضوع مطرح و روی آن بحث شده است اما تا کنون نتیجه قابل قبولی از اصلاح ساختار نظام بانکی به دست نیامده است.

اصلاح ساختار نظام بانکی تبعیت بی قید شرط سیستم بانکی از مقررات و دستورالعمل های تعریف شده را می طلبد، افزایش سطح نظارت ها و کنترل فعالیت های بانکی موضوع مهمی است که مورد توجه بوده  اما اینکه چه باید کرد که سیستم بانکداری کشور در مسیر درست و اصولی همتراز با دنیا باشد نیازمند کارکارشناسی دقیق است

این کارشناس خبره بانکی با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار نظام بانکی تبعیت بی قید شرط سیستم بانکی از مقررات و دستورالعمل های تعریف شده را می طلبد گفت: افزایش سطح نظارت ها و کنترل فعالیت های بانکی موضوع مهمی است که مورد توجه بوده که البته طرح بانکداری جدید نکات مثبتی را در این زمینه داراست اما اینکه چه باید کرد که سیستم بانکداری کشور در مسیر درست و اصولی همتراز با دنیا باشد نیازمند کارکارشناسی دقیق است.

هاشمی خاطرنشان کرد: اگر این طرح بدون نظرات متخصصین اهل فن و کارشناسان به تصویب رسد مصائب سیستم بانکی بیشتر می شود به طور مثال اکنون بانک های خصوصی رسالت کاری خود را به درستی انجام نمی دهند و بیشتر بدنبال بنگاهداری و ورود به بازارهای سودآور هستند که این موضوع مهم باید در بانکداری جدید مورد توجه قرار گرفته و نسبت به ساماندهی آن اقدامات لازم از سر گرفته شود.

انضباط بانک ها و پیروی از قوانین و مقررات در طرح بانکداری جدید
این کارشناس بانکی اضافه کرد: اصلاح ساختار نظام بانکی که اکنون مد نظر مجلس است تا با طرح جدید سیستم بانکی منقلب شود کارکرد خاصی نمی تواند با کوچک سازی بانکها داشته باشد چرا که اقتصاد ایران بانک محور است بنابراین باید اقداماتی در راستای منضبط کرن فعالیت بانکها و پیروی آنها از قوانین و مقررات باشد.

طرح بانکداری جدید ۱۰۰ درصد نیازها و الزامات بانکی کشور که دارای اشکالات فراوانی است را پوشش نمی دهد البته اصلاح ساختار نظام بانکی یک گام موفقیت آمیز به جلو برای پوست اندازی نظام بانکی کشور است

محسن صادقی، کارشناس مالی نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره طرح اصلاح ساختار نظام بانکی که هم اکنون در مجلس درحال بررسی است گفت: این طرح ۱۰۰ درصد نیازها و الزامات بانکی کشور را که دارای اشکالات فراوانی است را پوشش نمی دهد البته اصلاح ساختار نظام بانکی یک گام موفقیت آمیز به جلو برای پوست انداری نظام بانکی کشور است به شرط اینکه سیستم بانکی با تغییر و تحول خاصی آنگونه که به اقتصاد کشور و خانوارها کمک کند منقلب و قوانین و مقررات آن در مسیر درست اصلاح شود.

وی با بیان اینکه تلاش برای نهایی شدن طرح بانکداری جدید بدون بهره گیری از نظر کارشناسان و نخبگان علمی ناقص خواهد بود گفت: به نظر می رسد این طرح چون از حساسیت بالایی برخوردار است نباید خیلی سریع شکل عملی به خود گیرد بلکه زوایا و جزییات آن باید خرد خرد تصویب و در طول یکی دو سال کار کارشناسی دقیق با حصول نتایج به طور جامع به تصویب نهایی برسد.

رویکرد درست استقلال بانک مرکزی در طرح جدید بانکداری مجلس
این کارشناس پولی مالی خاطرنشان کرد: در طرح جدید اصلاح ساختار نظام بانکی تمرکز بر استقلال بانک مرکزی شده است چنین رویکردی، رویکردی درست و قابل توجه است چرا که تا زمانی بانک مرکزی بله قربان گوی و تابع دستورات دولت باشد در اقتصاد کشور پیشرفتی حاصل نخواهد شد و همه شاخص های کلان اقتصادی نیز با چالش مواجه خواهند شد.

وقتی بانک مرکزی مستقل می شود رئیس کل باید پاسخگوی شاخص های کلان اقتصادی چون علت افزایش نرخ تورم، نقدینگی،  نرخ ارز، چگونگی رشد اقتصادی و ...باشد اما اکنون چون بانک مرکزی مستقل نیست  نمی توان خیلی از او  انتظار داشت

وی ادامه داد: وقتی بانک مرکزی مستقل می شود، رئیس کل باید پاسخگوی شاخص های کلان اقتصادی چون نرخ تورم، نقدینگی و نرخ ارز حتی رشد اقتصادی و ...شود. اما اکنون چون بانک مرکزی مستقل نیست و تابع دستورات دولت است نمی توان از او انتظار داشت که چرا رشد نقدینگی این مقدار افزایش و یا تورم به چه دلیل باید به این اندازه بالا باشد، چرا که شاید فشار دولت باعث شده نقدینگی رشد و یا نرخ ارز به دلایلی چون کسری بودجه و ...در بازار بالا و پایین شده است. با این وجود به نظر می رسد طرح های این شکلی چنانچه خیلی سریع شکل عملیاتی به خود بگیرد به احتمال زیاد نتیجه کلی را در بر نخواهد داشت.

دولت به شدت بدهکار بانک هاست، این موضوع بیانگر عدم استقلال بانک مرکزی است
این کارشناس بانکی تصریح کرد: دولت اکنون به شدت بدهکار سیستم بانکی است، این بدهکاری های کلان شاید از روی رضایت بانکها نبوده است بله فشاری است که دولت به بانک ها آورده از طرفی نیز الزام بانک ها به خرید اوراق بدهی و یا دستور به چاپ پول بی پشتوانه دیگر مسائل و مواردی هستند که بانک مرکزی از دستورات بانک مرکزی تبعبت می کند اما زمانی که این بانک مستقل شود دیگر دولت نمی تواند بانک مرکزی را ملزم به چنین کارها کند.

طرح بانکداری جدید مجلس طرحی است که  باید گام به گام پیش برود تا این طرح از جهات مختلف، مرحله به مرحله اصلاح و کامل شود هرچند اگر اجرای آن نیز به طول بکشد

صادقی افزود: در این طرح بهره گیری از نظرات گروههای مختلف علمی و تجربی چون اساتید دانشگاه، کارشناسان و دست اندرکاران پولی مالی و مدیران بانکی ضروری است تا پوست اندازی نظام بانکی آنگونه که باید باشد به درستی انجام شود، بنابراین چنین طرحی باید گام به گام پیش برود تا طرح از جهات مختلف مرحله به مرحله اصلاح و کامل شود هرچند اگر اجرای آن نیز به طول بینجامد.

به گزارش بازار، مجلس شورای اسلامی سفت و سخت کار بررسی قانون بانکداری جدید را بررسی می کنند. بررسی طرحی که سالهاست دولت و مجلس به دنبال آن است اما از آنجایی که اجرای این طرح می تواند مزایا و یا معایبی را بدنبال داشته باشد، بنابراین کارشناسان اقتصادی و خبرگان بانکی معتقدند این طرح طرحی نیست که خیلی سریع آن را تصویب رساند و به مرحله اجرا درآورد زیرا سیستم بانکی نبض اقتصاد کشور است و تا زمانی که این طرح پخته نباشد، عملیاتی شدن آن به زیان اقتصاد کشور و خانوارها تمام می شود.

کد خبر: ۹۱٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha