۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴
کسری بودجه؛ دلیل اول رشد نقدینگی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

کسری بودجه؛ دلیل اول رشد نقدینگی

یوسفی، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل رشد نقدینگی، کسری بودجه دولت است گفت: مداخلات دولت در بازار نیز سیاست‌های پولی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، محمدقلی یوسفی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی درباره ضرورت حل مسائل بانکی و روابط پولی با دیگر کشورها با توجه تبلیغات کاندیداهای انتخاباتی، گفت: مشکل در خصوص بحث فوق این است که در حال حاضر نگاه جدی به اجرای قوانین وجود ندارد.

این استاد دانشگاه در خصوص ساماندهی نحوه عملکرد بانک‌ها در داخل کشور برای کنترل نقدینگی، مهار تورم و تقویت ارزش ریال تصریح کرد: سیستم بانکی دارای اشکالات فراوانی است و در این رابطه مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم می‌دهد و نمی‌توان تنها از یک حرکت تاثیرگذار نام برد.  

این استاد دانشگاه در ادامه چنین توضیح داد: مهم ترین عامل رشد نقدینگی کسری بودجه دولت، مداخلات گسترده دولت در بازار و عدم انسجام در سیستم‌های پولی و بلاتکلیفی وجود قدرت و نهادهای موازی است که حرف شنوی ندارند. بنابراین مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم می‌دهد و مشکلات امروز را ایجاد می‌کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: مسائل مورد اشاره (ارتباط اقتصادی با دیگر کشورها) بسیار مهم به حساب می‌آید و سال‌ها از زمان حل آن در دیگر جوامع می‌گذرد، منتها این امر در ایران هنوز در خط اول قرار دارد و بیشتر گل‌آلود کردن آب برای شکار ماهی مورد توجه است.  

وی درباره شفافیت مباحث بانکی با توجه به حل مسائل مربوط به FATF ابراز کرد: مسئله اساسی تنها FATF نیست، البته ایران مشکل عدم تعامل سازنده با دنیا را دارد، اما مباحث داخلی حل نشده زیادی را شاهد هستیم که بخشی از آن به عدم شفافیت بر می‌گردد. بنابراین در چنین وضعیتی نباید مسائل را تنها به FATF  ربط داد.

این استاد دانشگاه در ادامه چنین توضیح داد: همانطور که اشاره شد، FATF مسیر روشنی است که کشورهای دنیا آن را طی کرده‌اند و در چنین جهانی چنانچه ایران میل به گذراندن این مسیر ندارد باید چرایی‌اش را توضیح دهد. به نظر می‌رسد که تمام مشکلات به نظام تصمیم‌گیری بر می‌گردد که ابهام را به شفافیت ترجیح می‌دهد، بنابراین در چنین شرایطی نه تنها تعامل سازنده با دنیا صورت نخواهد گرفت، بلکه بر عملکرد بانک‌ها و ارزش ریال هم موثر واقع نخواهد شد و چنانچه تجدید نظر اساسی انجام نشود، بحران شدیدتر از گذشته خواهد شد.  

کد خبر: ۹۱٬۶۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha