۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۱
بایدن به ایران امتیاز داده است| معامله ای بزرگ در راه است؟

بایدن به ایران امتیاز داده است| معامله ای بزرگ در راه است؟

هدف اصلی اجلاس ناتو احیای اتحاد نظامی و لغو سیاست ترامپ است. بایدن می خواهد هرگونه تنش باقی مانده را برطرف کند.

به گزارش بازار، پایگاه نشنال امارات در گزارشی به بررسی تعاملات اروپا و ایران با آمریکا پرداخته است.

در این گزارش آمده است: بایدن به زودی در اجلاس G۷ در انگلیس شرکت و برای شرکت در اجلاس سران آمریکا و اروپا و نشست ناتو به بروکسل می رود و با پوتین دیدار می کند.

هدف اصلی اجلاس ناتو احیای اتحاد نظامی و لغو سیاست ترامپ است. بایدن می خواهد هرگونه تنش باقی مانده را برطرف کند.

 بایدن همچنین اولویت اصلی سیاست خارجی خود را احیای برجام قرار داده است. قدرت های اروپایی که رویکرد همدلانه تری نسبت به ایران دارند،  نقش خود را به عنوان شرکای ارشد آمریکا در صحنه جهانی بازیافته اند و به نوعی نماینده  ایران در مقابل دولت بایدن تبدیل شده اند که تحول بسیار امیدبخشی برای تهران است تا شاهد طرح منافع خود در اجلاس آینده میان آمریکا و اروپا باشد.

 حمایت اروپا  به رهبری آلمان، برای دولت ایران مهم است. آژانس انرژی اتمی دریافته است توانایی هسته ای ایران مهار ناشدنی است و اروپا  به این نتیجه رسیده است که  جهان باید با ایران مدارا کند.

بیشتر کشورهای اروپایی ترامپ را به علت خروج از برجام، مسئول توسعه های هسته ای ایران می دانند. نگرانی هسته ای اروپا چنان است که  حتی دیگر فعالیت  های ایران در دیگر حوزه ها را نادیده می گیرد و به نظر می رسد دولت بایدن در این مورد با اروپایی ها همگرایی داشته است.

 حتی ممکن است برخی در غرب به این علت که سپاه نیروی ثبات بخش در داخل ایران است، پیروزی محافظه کاران در ایران را مطلوب بدانند.

همچنین مذاکره کنندگان اروپایی و آمریکایی در وین تلاش کرده اند تا همتایان ایرانی خود را متقاعد به کاهش خصومت با اسرائیل کنند و اکنون باردیگر کشورهای غربی به راه حل دو کشوری برای مناقشه فلسطین و اسرائیل و همدلی با فلسطینیان متمایل شده اند.

 بایدن و دولت های اروپایی برای موفقیت در مذاکرات هسته ای، تسلیم خواسته های تهران شده و برنامه موشکی و مسائل منطقه ای را از گفتگوها کنار گذاشته اند.

امتیازات بزرگتری نیز در نظر گرفته شده و غرب با حضور پررنگ روسیه در سوریه کنار آمده است و واشنگتن و کشورهای اروپایی در مورد پیمان تاریخی چین با ایران نیز موضع گیری نکرده اند.

اکنون این پرسش مطرح می شود که آیا "معامله بزرگی" انجام شده است یا خیر؟ آیا امریکا و اروپا خوشحال هستند که اهداف سیاسی خود را واگذار کنند و نفوذ را در کشورهای عربی به نفع رقبای خود کاهش دهند؟ نشست های بسیاری در دو هفته آینده برگزارخواهد شد و شاید در نهایت تصویر واضح تری نمایان شود.

کد خبر: ۹۱٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha