۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲
صدمه سنگین خشکسالی به کشاورزان گلستان| دولت خسارت نمی دهد
دبیر خانه کشاورز گلستان مطرح کرد؛

صدمه سنگین خشکسالی به کشاورزان گلستان| دولت خسارت نمی دهد

گرگان- ایمانی دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: خشکسالی باعث شده برخی مناطق استان ۳۰ و برخی مزارع هم تا ۱۰۰ درصد صدمه ببینند اما دولت خسارت نقدی نمی دهند و چشم امید ما به تسهیلات بانکی است.

علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: امسال در کل کشور سطحی بیش از شش میلیون هکتار گندم کشت شده است که دو میلیون هکتار آن را اراضی آبی و نزدیک به چهار میلیون هکتار را اراضی دیم تشکیل می دهند.

وی افزود: متاسفانه در سطح کشور تنش سرما و تنش خشکسالی باعث شده خسارت های زیادی به گندم زارها وارد شود.

وی با بیان اینکه امسال هم در تولید و هم در خرید گندم عقب هستیم، خاطرنشان کرد: پیش بینی ها بر این بود که امسال حدود ۱۴ تن تولید گندم داشته باشیم اما این رقم به کمتر از ۱۲ هزار تن رسیده و با رویه‌ای که دولت در پیش گرفته تا کنون هفت الی هشت میلیون تن خرید گندم داشته ایم.

ایمانی با بیان اینکه در سطح کشور تا کنون ۹۵ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است، افزود: ارتقاء قیمت خرید تضمینی گندم به پنج هزار تومان سبب شده تا کشاورزان رقبت بیشتری برای تحویل گندم خود به دولت داشته باشند.

دبیر خانه کشاورز در ادامه به شرایط گندم زارهای استان گلستان اشاره کرد و گفت: حدود ۳۰ درصد کلزا، گندم و جو استان به دلیل خشکسالی از بین رفته است که برخی مناطق ۱۰۰ درصد خسارت دیده اند و در برخی مناطق استان خسارت گندم بین ۲۰ تا ۵۰ درصد است.

ایمانی تصریح کرد: برخی از کشاورزان بیمه هستند، اما برخی که بیمه نیستند رایزنی هایی با مدیریت بحران و بانک انجام شده است تا بتوانند تسهیلات جدید دریافت کنند اما تامین خسارت بصورت نقدی از سوی دولت بعید است.

وی گفت: سال گذشته یک میلیون تن گندم در گلستان خریداری کرده ایم اما برای سال جدید در خوش بینانه ترین صورت امکان دارد خرید گندم استان به ۶۰۰ تن برسد.

کد خبر: ۹۱٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha