۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴
تبدیل دیدگاه رنج آفرین به گنج آفرین؛ صنعت مهر ایجاد شود
گزارش خبری؛

تبدیل دیدگاه رنج آفرین به گنج آفرین؛ صنعت مهر ایجاد شود

بیرجند- پارلمان بخش خصوصی خراسان جنوبی بر ایجاد صنعت مهر برای حمایت از فعالان اقتصادی تاکید دارد و معتقدند باید به دنبال مطالبه گری برای رفع مشکلات بود تا دیدگاه رنج آفرین به گنج آفرین تبدیل شود.

بازار؛ گروه استان ها: نامگذاری سال جدید به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» نشان دهنده توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به مسئله مهم تولید است که نیاز است با پشتیبانی و مانع‌زدایی، برای بخش خصوصی ایجاد انگیزه کنیم تا فعالیت‌های این بخش توسعه یابد.

رونق فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی موجب افزایش بهره‌وری، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و ارزآوری برای کشور می‌شود که لازمه آن این است که به گونه‌ای برنامه‌ریزی و کار شود تا توانمندی بخش خصوصی برای ارتقای تولید و ایجاد اشتغال، افزایش یابد و این توانمندی، سرمایه ملی برای کشور خواهد بود.

جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرحند با دبیرکل شورای عالی بسیج تجار و فعالان اقتصادی کشور و مسئول بسیج اتاق بازرگانی ایران عصر امروز دوشنبه پیرامون مباحث و مشکلات بخش خصوصی و راهکاری فعالان این بخش برای عبور از این تگناها برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، گفت: اساسی ترین مسئله کنونی کشور انتخابات است و تمام فعالان اقتصادی فعال تر از همیشه در کنار دیگر اقشار مردم شرکت خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد: در اتاق ایران مرکز پژوهشی وجود دارد که تمام مسائل، مشکلات و درخواست های بخش خصوصی مطرح و بررسی می شود.

به گفتۀ وی از جمله مهمترین توقعات بخش خصوصی از دولت را می توان افزایش توان رشدزایی اقتصاد کشور به صورت پایدار و فراگیر، استفاده از تجربیات کشورهای توسعه یافته اقتصادی، رقیب نداستن بخش خصوصی با دولت و رفع دیدگاه جایگزینی بخش غیر دولتی با بخش خصوصی دانست.

تبدیل دیدگاه رنج آفرین به گنج آفرین
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به رشد صفر درصدی اقتصاد کشور در ۱۰سال گذشته گفت: برخی از نخبگان اقتصادی در نگاه خوش بینانه این رشد را بین ۱.۷ و ۲.۲ درصد می دانند.

احتشام ادامه داد: این رشد اقتصادی با این منابع عظیم ایران تناسب ندارد و همه قبول دارند ولی باید به دنبال مطالبه گری برای شناسایی و رفع مشکلات بود تا دیدگاه رنج آفرین را به گنج آفرین تبدیل کرد.

وی بیان کرد: باید چارچوب سیاست گذاری ها شفاف باشد و برنامه ریزی ها از شیوه آزمون و خطا به توجه به تجربه های گذشته و برنامه ریزی برای آینده تغییر پیدا کند.

به گفتۀ وی باید در سیاست گذاری ها و برنامه های دولت جدید از تصمیمات و تجربیات بخش خصوصی استفاده شود.

احتشام عنوان کرد: کارهایی که ریاست جمهوری و دولت جدید با توجه به پژوهش های مرکز پژوهش اتاق ایران باید انجام دهند، شامل افزایش توان رشدزایی به صورت پایدار، بازگشت اعتماد به جامعه و سرمایه ها، ایجاد دیپلماسی درست برای ایجاد بازار، تقسیم کار درست بین بخش خصوصی، دولتی و غیردولتی و تقسیم کار بین این بخش ها است.

انگیزه بکارید، اشتغال درو کنید
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه توقعات خراسان جنوبی مضاعف از توقعات بخش خصوصی کل کشور است، گفت: خراسان جنوبی جزو استان های محروم است و نباید همه استان ها را با یک برنامه واحد سنجید.

احتشام تصریح کرد: شرایط فعالیت در شهرک های صنعتی استان های محروم مانند خراسان جنوبی تفاوت های بسیاری با استان های برخوردار دارد.

وی درخواست کرد: از این پس در برنامه ریزی ها برای استان های محروم نسخه واحد متفاوتی نسبت به شرایط آنها داده شود و یک نسخه واحد کشوری برای تمام استان ها وجود نداشته باشد.

در برنامه ریزی ها برای استان های محروم نسخه واحد متفاوتی نسبت به شرایط آنها تدوین شود و یک نسخه واحد کشوری برای تمام استان ها وجود نداشته باشد

به گفتۀ وی مقام معظم رهبری چندین سال است که در راستای رفع مشکلات تولید سال هایی را به این نام انتخاب می کنند ولی فقط تبدیل به پوستر و بیلبورد شده و اقدام عملیاتی دیگری برای تحقق آن نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند تأکید کرد: اکنون باید صنعت مهر ایجاد شود تا با حمایت از فعالان اقتصادی از مردم نیز حمایت شود.

وی  درخواست رفع مشکل تولید و صادرات و دستورالعمل های مانعی، بهبود وضع نظام بانکی و اصلاح قانون مالیات را کرد و افزود: اگر این مشکلات بر طرف شود اشتغال زایی خواهیم داشت چرا که با سیل بیکاری رو به رو هستیم.

تبدیل دیدگاه رنج آفرین به گنج آفرین؛ صنعت مهر ایجاد شود

احتشام اظهار امیدواری کرد: با همدلی و همراهی مشکلات و موانع رفع و در عمل این حمایت ها دیده شود و فقط حرف نباشد.

به گفتۀ وی یکی از مشکلات اصلی کشور نقدینگی بیشمار و پول های سرگردان است و تا زمانی که این پول ها به بخش سرمایه گذاری وارد نشود تورم رفع نمی شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند تأکید کرد: در صورت حمایت از تولید کننده و فعال اقتصادی به معنای واقعی کلمه می توانیم انگیزه بکاریم و اشتغال درو کنیم.

حلقه مفقوده آماری
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم در این جلسه حلقه مفقوده تصمیم گیری ها را آمار دانست و گفت: باید در تصمیم گیری ها آمار مدنظر قرار گیرد.

علیرضا خامه زر عنوان کرد: تولید کننده و صادرکننده در داخل کشور حمایتی نمی شود و در خارج از کشور نیز تنها است و باید برای رفع مشکلات از نظرات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی استفاده شود.

گام رفع مشکلات از درون استان شروع شود
مدیرعامل شرکت عایق رطوبتی ستاره شرق هم تأکید کرد: برای رفع مشکلات باید ابتدا درون استانی و در تعامل باهم حل کنیم.

نرگس خاتمی ادامه داد: برخی از موارد و مشکلات می تواند در استان توسط مسئولان استانی برطرف شود و مشکلاتی که در حوزه اختیارات آنها نیست به صورت کشوری پیگیری شود.

رئیس اتاق اصناف استان خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر مشکلات تولید رفع شود، مشکلات توزیع نیز برطرف می شود، گفت: مشکل کنونی این است که تصمیات برای اصناف بدون حضور آنها گرفته می شود و هیچ گونه حمایتی هم نمی شوند.

رضا علیزاده بیان کرد: برای تولید و اشتغال می توان اصلاح قانون کار را در دستور کار قرار داد چرا که مشکلات بیشماری را ایجاد کرده است.

زمان‌بر  بودن اجرای بخش نامه ها به نفع فعال اقتصادی
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم عنوان کرد: باید برنامه ریزی درستی برای تولید و صادرات ایجاد شود که در راستای رفع مشکلات باشد.

عبدالغنی نهتانی تصریح کرد: اکنون اگر مصوبه، بخش نامه و دستورالعملی به ضرر تولیدکننده و صادرکننده باشد به سرعت اجرایی می شود ولی اگر به نفع این بخش باشد حدود یک سال اجرایی شدن آن به طول می انجامد.

وی ادامه داد: در حال حاضر موضوع زمان مطرح است و باید بخش نامه ها به سرعت اجرایی شوند تا مشکل فعالان اقتصادی برطرف شود.

تبدیل دیدگاه رنج آفرین به گنج آفرین؛ صنعت مهر ایجاد شود

پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب دیده
مسئول سازمان بسیج اصناف و بازاریان استان خراسان جنوبی با بیان اینکه در کشور کار جمعی خیلی سخت است، گفت: اما در استان و مجموعه اتاق کارها به صورت جمعی و واحد، اجرایی می شود.

عبدالرضا حیدری با اشاره به عملکردهای این سازمان عنوان کرد: اکنون در حال رایزینی برای پرداخت تسهیلات از سمت بنیاد مستضعفان به اصناف هستیم که قول هایی داده شده است.

وی اضافه کرد: همچنین بنیاد تعاون بسیج نیز وام های قرض الحسنه ای برای کسب و کارهای خسارت دیده از کرونا در نظر گرفته است.

همدلی، همگرایی و همراهی هدف تشکیل بسیج تجار
دبیرکل شورای عالی بسیج تجار و فعالان اقتصادی کشور با تأکید بر اسلامی و جهادی بودن نیروهای اقتصادی کشور، در پاسخ به مسائل مطرح شده، گفت: اینکه گفته شد باید از خود شروع کنیم و گام هایی برداریم و درون استانی ابتدا مشکلات برطرف شود، کاملاً درست است و باید به این موضوع توجه شود.

جواد اسلامی با اشاره به تدوین برنامه ۵ ساله و درخواست نظر فعالان اقتصادی و اتاق های بازرگانی، عنوان کرد: نکته مهمی که فراموش شده این است که باید موضوع مجازات ترک فعل را درخواست کنید تا دیگر اگر بخش نامه ای آمد و اجرایی نشد از این مجازات استفاده شود.

وی هدف از تشکیل بسیج تجار را همدلی، همگرایی و همراهی دانست و افزود: با توجه به این موارد مشکلات رصد و در حد توان برای رفع آنها تلاش می شود.

به گفتۀ وی از اتاق های بازرگانی نیز درخواست داریم که سازمان بسیج تجار را در اتاق ها فعال کنند تا با همفکری و همدلی صاحب نظران خروجی مطلوبی داشته باشیم.

دبیرکل شورای عالی بسیج تجار و فعالان اقتصادی کشور با تأکید بر اینکه حق گرفتنی است نه دادنی، عنوان کرد: به دنبال این هستیم به یک قدرتی برسیم که دیگر بخش خصوصی و فعالان اقتصادی با خواهش و درخواست به دنبال رفع مشکلات خود نباشند بلکه با قدرت تمام رفع این مشکلات را مطالبه کنند.

اسلامی با اشاره به موضوع مطرح شده افزایش توان رشدزایی گفت: باید واقعیت ها دیده شود و بر اساس توان و ظرفیت ها این کار انجام شود و اصلاحاتی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از آمار حرف درستی است، خاطر نشان کرد: متأسفانه اکنون آمار نیز تخصصی نیست و نمی توان به آن استناد کرد.

به گفتۀ وی در زمان کرونا هم بسیج تجار اشتغال زایی داشته است و ۱۸ میلیون ماسک تولید و حتی صادر کرده و باعث اشتغال زایی ۲۰ هزار نفر شده است.

اسلامی با اشاره به اینکه در تهران هیچ خبری نیست، تأکید کرد: تمام دیدگاه ها، فکر، اندیشه و اثرگذاری از همین استان هایی مانند خراسان جنوبی بیرون می آید.

نقش جهادی فعالان اقتصادی در تمام عرصه های انقلاب
مسئول بسیج اتاق بازگانی ایران هم در این نشست اعلام کرد: باید در انتخابات ریاست جمهوری فردی انتخاب شود که برای پیشرفت اقتصاد ایران به دنبال رویکرد دیپلماسی با دشمنان نباشد و به توان داخل و حمایت از سرمایه گذاران متکی باشد.

علی درویش با اشاره به شعارهای سال توسط مقام معظم رهبری گفت: تشکیل بسیج تجار در راستای اجرا کردن سخنان معظم له است.

به گفتۀ وی تجار و فعالان اقتصادی همواره بسیجی و انقلابی بوده اند و در زمان انقلاب و ۸ سال دفاع مقدس با حمایت های خود این را نشان داده اند.

وی ادامه داد: همچنین در سال های اخیر با وجود تحریم ها و سختی های مسیر بر مشکلات فائق آمده اند و به دشمنان این پیام را داده اند که با توکل به خدا و توسل به ائمه با نگاه جهادی و انقلابی تهدیدها بر روی آنها اثری ندارد.

مسئول بسیج اتاق بازگانی ایران درخواست کرد: در اتاق سازمان بسیج فعال شود و متشکل از ۹ نفر باشد که ۷ نفر آنان تجار و ۲ نفر دبیر و مسئول بسیج خواهند بود.

گفتنی است در پایان این نشست از زحمات عبدالرضا حیدری، مسئول سازمان بسیج اصناف و بازاریان استان، همچنین واحدآموزش، مسئول دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و روابط عمومی اتاق بازرگانی بیرجند، تقدیر و تشکر شد.

همچنین در این جلسه سیدمحمدرضا علیزاده به سمت مسئول دفتر بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند و عبدالرضا حیدری به سمت دبیر دفتر شورای بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند به مدت یکسال منصوب شدند.

کد خبر: ۹۱٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha