۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶
فرونشست زمین؛ تهدیدی جدی
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری عنوان کرد

فرونشست زمین؛ تهدیدی جدی

منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه پدیده فرونشست زمین در ایران کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: همه عرصه‌های کشور بین ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر در سال فرونشست دارند.

به گزارش بازار، مسعود منصور امروز (دوشنبه، ۱۰ خرداد) در نشستی با حضور محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه که در سازمان جنگل‌ها برگزار شد، با اشاره به اینکه در کشور ۱۵ میلیون هکتار جنگل و ۸۳۰ میلیون هکتار مرتع داریم، گفت: حدود ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانی شدن قرار دارند، همچنین سالانه ۱۵.۶ تن در هکتار فرسایش خاک در کشور داریم.

رئیس سازمان جنگل‌ها افزود: ۴۵۰ شهر در ایران جزو نقاط پرخطر از نظر وقوع سیل هستند، همچنین در ۲۰ سال اخیر بیش از ۳۵۰۰ سیل در کشور به‌وقوع پیوسته است. برآوردهای ما که البته هنوز با قیمت روز دلار به‌روزرسانی نشده است، نشان می‌دهد که هر سیل حدود ۴۰۰ میلیارد ریال به کشور خسارت وارد می‌کند.

منصور با بیان اینکه ۱۳.۵ میلیون هکتار وسعت کانون‌های در معرض فرسایش بادی در کشور است، بیان کرد: علاوه بر این‌ها ما در ایران ۱۰ درصد بیشتر از متوسط دنیا با پدیده تبخیر مواجه هستیم. دمای هوا در کشور طی ۵۰ سال اخیر دو درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه ۴۰۹ دشت کشور جزو دشت‌های ممنوعه هستند، گفت: یکی از چالش‌هایی که کمتر در کشور مورد توجه قرار می‌گیرد، پدیده فرونشست زمین است. هم‌اکنون در همه عرصه‌های کشور بین ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر در سال فرونشست زمین داریم.

منصور ادامه داد: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری باعث استحصال سالانه ۳۱۱ متر مکعب آب و کاهش یک تا دو تن فرسایش خاک می‌شود. در سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور انجام شد.

وی با اشاره به اینکه تا پایان دولت کار کاداستر اراضی ملی به پایان خواهد رسید، گفت: در ۶ ماهه دوم سال به رفع ایرادات و اصلاحات احتمالی کاداستر خواهیم پرداخت.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: طرح جایگزین جنگل‌های هیرکانی ابلاغ شده است و از اول تیرماه فاز اول این طرح اجرایی خواهد شد.

کد خبر: ۹۱٬۵۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha