۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
سقوط دلاریزه بورس| آینده وابسته به دلار و انتخابات است
تحلیل روزانه بورس؛

سقوط دلاریزه بورس| آینده وابسته به دلار و انتخابات است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس امروز با کاهش قیمت دلار سقوط کرد، مطرح کرد: آینده بازار بستگی به سیاست‌های دولت حال و آینده در قبال دلار است.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بازار سرمایه به دلیل افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، دو روز شاهد افزایش تقاضا و همچنین، حمایت سهامداران حقوقی بود، اما نماگر اصلی بازار سهام امروز از همان ابتدای معاملات، روی ریل نزولی حرکت کرد. کارشناسان بازار سرمایه افت امروز بازار را پیش‌بینی کرده بودند، اما امروز افت قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و کاهش ۳۵۰ تومانی نرخ دلار و سقوط آن به زیر ۲۴ هزار تومان دست به دست هم دادند تا فقط فرآورده‌های نفتی عملکرد قابل قبولی در بازار داشته باشند.

در جریان معاملات امروز، با اینکه قیمت برخی از سهم‌های کوچک و بعضی از سهم‌های گروه فرآورده‌های نفتی رشد کرد، اکثر سهم‌های بازار افت فاحشی داشتند. امروز، فرآورده‌های نفتی به صورت متعادل معامله می‌شدند و صف عرضه و تقاضای این گروه به صورت روان حرکت می‌کرد. شاخص کل بورس امروز تا پایان معاملات ۱۰ هزار و ۹۶۳ واحد افت کرد و در نهایت، روی یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۹۷۰ واحد ایستاد.

شاخص کل هم‌وزن نیز از همان ابتدای معاملات افت داشت و با شیبی نسبتا ملایم سقوط کرد. این شاخص در انتهای معاملات پس از کاهش ۲ هزار و ۵۳۵ واحدی، رقم ۳۸۲ هزار و ۹۹۶ واحد را نشان داد. شاخص فلزات اساسی هم در این میان، وضعیتی مشابه شاخص کل داشت و با کاهش قیمت سهام تأثیرگذار این گروه، ۱۴ هزار و ۳۶۷ واحد پایین‌تر آمد و در نهایت، در ارتفاع ۹۱۶ هزار و ۴۳۲ واحدی قرار گرفت.

امروز، نمادهای «شپنا»، «غزر»، «برکت»، «خساپا»، «خودرو»، «غکوروش» و «شتران» بیشترین تراکنش را در بازار داشتند، اما در این میان، نمادهای «فملی»، «فولاد»، «وبملت»، «شستا»، «تاپیکو» و «خودرو» بیشترین اثر منفی و «شپنا» بیشترین تأثیر مثبت را روی روند حرکت شاخص کل داشتند.

نمادهای فولادی هم امروز تقریباً متعادل معامله شدند و نماد «فپنتا» با تقاضا و حمایت و نماد «فجر» با بازگشایی بیش از ۸ درصد مثبت، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند، اما نماد «فسازان»، «فولاد» و «کویر» بیشترین افت قیمت را داشتند. نمادهای «کچاد» و «کگل» هم در فشار فروش به سر می‌بردند. در بازار فرابورس هم نماد «ذوب» به صورت تقریبا در فشار فروش بود، اما در نهایت سبز بسته شد.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات امروز بورس اظهار کرد: از روز گذشته، شاهد افزایش ارزش معاملات نسبت به هفته قبل بوده‌ایم و امروز با وجود اینکه بازار با روند منفی کار خود را استارت زد و در محدوده منفی بسته شد حجم و ارزش معاملات رو به رشد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این در روزهای گذشته شاهد خروج نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم که این حاکی از افزایش ورود نقدینگی به بازار است، اما دو عامل باعث ریزش شاخص کل در معاملات امروز شد که یکی پایین آمدن نرخ دلار و دیگری نگاه کوتاه‌مدت سهامداران به سهم‌هایشان است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه مهم‌ترین اتفاق و ریسک روبروی بازار انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: با توجه به سیاست‌های اقتصادی نامزدهای ریسات جمهوری که به عنوان برنامه مطرح می‌کنند تا انتخابات بازار وضعیت تعادلی را بازار خواهد داشت، اما بعد از آن نتیجه و روند بازار مبهم است.

نوروزی افزود: نمادهای بنیادی و شاخص‌ساز بازار در حال حاضر در وضعیت بهترین نسبت به نمادهای دیگر برخوردارند و ادامه روند مثبت این نمادها بستگی به ورود پول جدید به بازار و این نمادها دارد، ولی باید توجه داشت که این سهم‌ها با توجه به P/E بین ۴ تا ۵ از ارزندگی بالایی برخوردارند و عمده آن‌ها در گروه‌های فولادی، پتروشیمی و پالایشی قرار دارند.

وی درباره آینده بازار سرمایه مطرح کرد: با توجه به برکناری رئیس کل بانک مرکزی و اصرار دولت بر کاهش دستوری نرخ دلار، پیش‌بینی می‌شود که بازار هم همراه با افت قیمت دلار، فرسایشی باشد، اما این هم بستگی به روند اصلی بازار دارد که باید معاملات روزهای آینده را به طور کامل، بررسی و تحلیل کرد.

کد خبر: ۹۱٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha