۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
پای اتباع خارجی در کفش تولیدکنندگان ایرانی
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

پای اتباع خارجی در کفش تولیدکنندگان ایرانی

مشهد- رکود حاکم بر بازار و تولیدی‌ها این روزها به‌جای رقابت مثبت در راستای افزایش صادرات زیرپوستی به رقابت‌های منفی رسیده است که بیش از گذشته تولیدکنندگان را متضرر می‌کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: از سال گذشته که کرونا بر بازار سایه انداخته است و مدارس تعطیل شدند و از طرف دیگر صنعت گردشگری نیز به کم رفت لذا حال‌وروز بسیاری از اصناف در کلان‌شهر مشهد که اقتصاد آن وابستگی زیادی به گردشگری دارد زیر سؤال رفته است.

در هسته مرکزی شهر مشهد تولیدی‌های بسیاری قرار دارند که درزمینهٔ محصولات چرمی و به‌ویژه کیف و کفش و به‌قول‌معروف کارگاه‌های زیرزمینی مشغول کار هستند.

اگرچه برخی از این اتباع بیگانه نیز به‌صورت قانونی و درحالی‌که کارت فعالیت از اداره کار دریافت کردند مشغول تولید هستند اما به‌هرحال هر دو وجه آن به مذاق تولیدکنندگان مشهدی خوش نیامده و در این راستا اعتقاددارند که این موضوع رقابت نابرابری را رقم‌زده است.

کارگران خارجی بلای جان تولید
احسان وثوق یکی از تولیدکنندگان دستبندهای چرمی در کوی طلاب مشهد به ما می‌گوید: در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از اشتغال بازار پوشاک و کیف و کفش به‌ویژه در مشهد مقدس در اختیار مهاجرین و اتباع بیگانه است؛ افرادی که حالا به مدد کارگری ساده به استادکارانی ماهر تبدیل‌شده و اشتغال نیروی کار ایرانی را در اختیار گرفته‌اند

وی به ما می‌گوید: البته بسیاری از این کارگران که حالا خود به‌صورت کارفرما و در قالب تولیدکننده پا به عرصه بازار گذاشتند موجب شده تا فشار بیشتری بر روی تولیدکننده ایرانی وارد شود.

پای اتباع خارجی در کفش تولیدکنندگان ایرانی

وی می‌گوید: تولیدکننده ایرانی ده‌ها عوارض قانونی و مالیاتی را برای تولید باید بپردازد و از نیروی کار گران برای تولید بهره می‌برد اما اتباع بیگانه گرفتاری‌های ما را مانند بیمه و پاداش وعیدی و حق مسکن و ده‌ها هزینه دیگر را نمی‌پردازند لذا این موضوع قدرت رقابت را برای ما سلب می‌کند.

وی بابیان اینکه تولیدات آن‌ها به دلیل قیمت پائین تر مستقیماً از طرف مغازه‌دارها خریداری می‌شود می‌افزاید: به نظرم اداره کار باید در شرایطی که تولیدکننده ایرانی حاضر به تولید و فروش محصول نیست و زانوی غم بغل گرفته است فکری به حال این موضوع بردارد.

مزد اندک کار بیشتر
حسین مقدمی یکی از تولیدکنندگان کفش در خیابان قرنی به ما می‌گوید: مشهد  به دلیل برخورداری از زمینه‌های شغلی بیشتر در بخش کارگری از استان‎‎های مهاجرت‌پذیر کشور به‌ویژه در بخش پذیرش اتباع بیگانه است ولی در حال حاضر این ظرفیت تبدیل به معضلی برای این شهر شده به‌طوری‌که اتباع نه‌تنها در مشاغل مجاز خود بلکه در حرف غیرمجاز نیز ورود کرده‎‎اند و فرصت‎های شغلی نیروهای بومی در مشاغل مختلف ازجمله در صنف کیف و کفش را سلب کرده‌‏‏‏اند.

وی به ما می‌گوید: اکثر کارفرمایان به دلیل اینکه در قبال کار بیشتر، مزد کمتر و هزینه‌هایی مانند بیمه وعیدی و پاداش و مرخصی را به کارگران خارجی پرداخت نمی‌کنند لذا تمایل بیشتری برای به‌کارگیری نیروی کار خارجی دارند زیرا معتقدند که اتباع بیگانه حرف‌شنوی بیشتری از ایرانیان دارند و به این شکل تولید برای آن‌ها مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

وی اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد وجود چنین امتیازاتی سبب ماندگاری اتباع بیگانه فاقد مجوز در کشور شده و همین امر کارفرمایان را به استفاده از نیروی کار خارجی ترغیب کرده است این در حالی است که نیروی کار ایرانی بیکار و دربه‌در دنبال شغل است.

افزایش نیروی کار
دبیر اتحادیه کیف و کفش کشور در خصوص مشکلات و حال‌وروز این صنف در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: متأسفانه یکی از مشکلاتی که در این حوزه هم چنان گریبان گیر تولیدکنندگان است همین موضوع فعالیت اتباع بیگانه مجاز است.

حسین اصغر ثابتی در این رابطه به ما می‌گوید: صدور کارت فعالیت برای اتباع خارجی در اداره کار در حال حاضر برای تولیدکنندگان ایرانی مشکل‌ساز شده است.

وی بابیان اینکه شرایط صنف سراجان به‌گونه‌ای است که در حال حاضر بیشتر تولیدی‌ها به دلیل رکود دست به تعدیل نیرو زدند می‌افزاید: از همین رو بسیاری از کارگران ایرانی بیکار هستند لذا صدور کارت فعالیت برای اتباع خارجی به موضوع بیکاری کارگران ایرانی متخصص در این صنف دامن می‌زند.

پای اتباع خارجی در کفش تولیدکنندگان ایرانی

رئیس اتحادیه صنف سراجان مشهد مقدس در پاسخ به این سؤال که آیا در این رابطه  اقدام قانونی می‌توان انجام داد یا خیر نیز می‌گوید: اختیارات اینکه برای کارگران خارجی کارت فعالیت صادر شود با استان است و لذا این موضوع را می‌توان با اختیارات استانی حل کرد.

ثابتی در این رابطه بیان می‌کند: هر استان این اختیار را دارد که با توجه به نیاز خود در هر صنفی این کارت‌ها را صادر کند اما جالب اینجاست باوجوداینکه بارها اعلام کردیم صنف ما نیازی به جذب کارگر خارجی ندارد اما هم چنان برای این افراد کارت صادر می‌شود.

وی  عنوان می‌کند: ما نامه‌های فراوانی زده‌ایم که در این صنف نیاز به صادر کارت کار برای اتباع نیست چراکه کارگران بسیار زیاد هستند و اگر این کارت‌ها صادر نشود، برای کارگران ایرانی حرفه سراجی کمکی خواهد بود.

دبیر اتحادیه کیف و کفش  می‌افزاید: من با نامه‌ای که به تهران داده‌ام، دیگر هیچ کارت کاری در تهران برای کیف و کفش صادر نمی‌شود اما در مشهد همچنان این کارت‌ها صادر می‌شود.

رکود در بازار
رئیس اتحادیه صنف سراجان مشهد مقدس در خصوص مشکلات و حال‌وروز این صنف به ما می‌گوید: در شرایط کرونا با توجه به مجازی شدن مدارس دانش آموزان نیازی به تهیه کیف و کوله مدارس نداشتند از طرفی سفرها و مهمانی‌ها هم  کنسل شد و بازارهای صادراتی را نیز که از دست دادیم و لذا همه این عوامل موجب رکود بر بازار شده است و درنتیجه فروشندگان و تولیدکنندگان را انبوهی از چک‌های برگشتی روبرو کرده و ازآنجاکه بسیاری ا تولیدات در انبارها مانده و مشتری ندارد لذا ضروری سات تا دولتمردان در این شرایط حداقل در برخی حوزه‌ها مانند مالیات و یا تسهیلات بانکی به کمک این صنف بیایند.

وی اذعان می‌کند: اعضای این صنف در حالی فروش آن‌ها به صفر رسیده است که وظیفه‌دارند هزینه انبارداری کالاهای دپو شده را پرداخته و نسبت به پرداخت اجاره مکان، مالیات،  عوارض، بیمه کارگران، حقوق کارگران  و قبوض آب و برق متعهد باشند.

وی ادامه داد:  با ادامه شیوع کرونا در جهان، صادرات و واردات برای اکثر محصولات در جهان صورت نگرفت که این موارد شامل مواد اولیه موردنیاز صنعت سراجی است. با توجه به عدم پیش‌بینی در خصوص ادامه شیوع این ویروس در جهان و خالی ماندن انبارها، امکان ادامه کار برای برخی از کارگاه‌ها تا زمان بهبود اوضاع وجود ندارد.

کد خبر: ۹۱٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha