۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
بازار خودرو تنظیم نیست؛ رکود کرکره نمایشگاه داران را پائین کشید
بازار از مشهد مقدس گزارش می‌دهد؛

بازار خودرو تنظیم نیست؛ رکود کرکره نمایشگاه داران را پائین کشید

مشهد- بازار خودرو در حالی در رکود به سر می‌برد که پس از تعطیلات نوروز، صحبت‌های رئیس شورای رقابت مبنی بر تصمیم این شورا برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها باعث اوج گرفتن دوباره قیمت‌ها در بازار شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت خودرو گفته می‌شود در بازار تابعی از نرخ کارخانه‌ای خودروها است و هر نوع اظهارنظر در مورد تغییر قیمت خودروسازان تأثیر مستقیم بر نرخ‌های بازار خواهد داشت.

در هفته‌های گذشته قیمت خودرو به دلیل انجام مذاکرات و کاهش قیمت دلار در بازار روند کاهشی پیدا کرد و درواقع تمامی سیگنال‌ها مبنی بر این بود که قیمت‌ها باید کاهشی شود و این در حالی است که نه‌تنها خودرو ارزان نشد بلکه گران نیز شد.

هرگاه که خبری از تشدید یا کاهش تحریم‌ها توسط رسانه‌ها مخابره شده است بازار ارز به‌سرعت به آن واکنش نشان داده و نرخ‌ها در این بازار در مسیر صعودی یا نزولی قرارگرفته‌اند و لذا همین موضوع فروشنده و خریدار را سرگردان نگاه داشته است.

بلاتکلیفی خریدار و فروشنده
در همین راستا محمد وثوقی یکی از فروشندگان خودرو در خیابان بهار مشهد به ما می‌گوید: مذاکرات برجام و احتمال کاهش قیمت ارز، خریداران در بازار خودرو را وادار کرد که دست نگهدارند تا شاید نرخ‌ها پایین‌تر بیاید اما شرکت‌های خودروسازی هم چنان قیمت خودروها را افزایش می‌دهند.

وی بابیان اینکه به‌طور مثال خودروی جک اس ۵ که ۶۶۰ میلیون قیمت داشت در حال حاضر با افزایش کارخانه به ۷۲۰ میلیون تومان رسیده است.

<a class=بازار خودرو تنظیم نیست؛ رکود کرکره نمایشگاه داران را پائین کشید" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/05/22/4/77735.jpg" width="600" />

وی بابیان اینکه در حال حاضر قدرت چانه‌زنی خریداران بیشتر از فروشندگان است اظهار می‌کند:  نامشخص بودن وضعیت قیمت ارز ازیک‌طرف و درعین‌حال تورم سال جدید باعث شده تا نوعی سردرگمی برای خریداران و فروشندگان وجود داشته باشد به‌طوری‌که خریداران منتظر کاهش قیمت‌ها و فروشندگان منتظر افزایش دوباره قیمت‌ها هستند.

وی می‌گوید: در حال حاضر ایران‌خودرو پژو پارس را از ۱۲۵ میلیون تومان در ثبت‌نام قبلی حالا به قیمت ۱۴۵ میلیون تومان افزایش داده است که باقیمت بازار آزاد و به مبلغ ۲۲۵ میلیون هنوز تفاوت اساسی دارد لذا همین حباب قیمتی موجب شده تا برخی از خریداران تا مشخص شدن انتخابات دست نگهدارند چون بر این باورند که این حباب خواهد ترکید.

دلار ارزان شد خودرو گران!
احسان محمدی کارشناس بازار خودرو نیز در این رابطه به بازار می‌گوید: مبنا و منطق افزایش قیمت خودرو در شرایطی که نرخ ارز روزبه‌روز کاهش می‌یابد، مشخص نبوده و استدلال خودروسازان برای بسیاری از مردم شفاف نیست.

وی اذعان می‌کند: در حال حاضر بسیاری از مردم این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا درگذشته که قیمت خودرو لحظه‌ای افزایش می‌یافت، خودروسازان علت را تأثیرگذاری ارزبر قیمت تمام‌شده مطرح می‌کردند اما در شرایط کنونی که با اُفت نرخ ارز، قیمت مواد اولیه مانند فولاد نیز کاهشی می‌شود، بهای چهار چرخ‌ها در کارخانه افزایش می‌یابد؟

وی می‌افزاید: در حال حاضر نوسان نرخ دلار در بازار موجب شده تا معامله چندانی در بازار صورت نگیرد از سوی دیگر خریداران و فروشندگان فعلاً دست نگهداشت‌اند تا بازار دلار تثبیت شود که این امر ایجاد ثبات در بازار خودرو را به همراه داشته است.

این کارشناس بازار خودرو یادآور می‌شود: با این شرایط می‌توان گفت در حال حاضر راهکار خروج بازار خودرو از رکود به بازار دلار گره‌خورده است و باید در این خصوص منتظر رسیدن بازار دلار به ثبات بود.

محمدی می‌گوید: آرامش در بازار خودرو در حالی حاکم است که فعالان بازار خودرو امیدوار بودند تا با بازگشایی مراکز شماره‌گذاری خودرو و نمایشگاه‌های خودرو، شاهد رشد قیمت در بازار خودرو باشند اما این انتظار محقق نشد.

بازار در شوک قیمتی
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران مشهد در گفت‌وگو با بازار در این رابطه اظهار می‌کند: افزایش قیمت کارخانه‌ها روی قیمت اتومبیل‌ها باعث شوک در بازار می‌شود .

حمیدرضا حیدری به ما می‌گوید: در حال حاضر وضعیت خریدوفروش خودروها ثابت بوده و بازار در حال رکود به سر می‌برد.

وی در خصوص نوسان قیمت‌ها نیز به ما می‌گوید: با توجه به اینکه ما ریزش دلار را داشتیم لذا برای مدتی قیمت‌ها خوب بود و بازار رونق پیدا کرد اما پس‌ازآن که کارخانه‌ها افزایش قیمت داشتند و نمایندگی‌ها خودروهای داخلی را گران کردند ،دوباره رونقی که بازار خودرو پیداکرده بود ،کاهش یافت و شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی و تأثیر ارز روی خودروهای خارجی و رکود بازار هستیم.

بازار خودرو تنظیم نیست؛ رکود کرکره نمایشگاه داران را پائین کشید

حیدری می‌گوید: این در حالی است این صنف برای روشن نگاه‌داشتن چراغ نمایشگاه باید هزینه‌های سنگینی را بپردازد.

وی با اشاره به این‌که از سال گذشته تاکنون اجاره بهاء دو برابر شده است  و تعطیلی‌های مضاعف کرونا فشار اقتصادی بسیاری را به این صنف تحمیل کرده است می‌افزاید: متأسفانه نه‌تنها حمایتی از این صنف از طرف دولت مشاهده نکردیم حتی در ایام تعطیلی مربوط به کرونا نیز این مالیات‌ها محاسبه‌شده است!

عرضه قطره‌چکانی خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران مشهد در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه تا چه زمانی این وضعیت ادامه خواهد داشت اظهار می‌کند: وقتی نمایندگی‌ها در بحث ثبت‌نام به تعهداتشان عمل نمی‌کنند یا به‌صورت قطره‌چکانی خودروها را عرضه می‌کنند باعث می‌شود عرضه کم و تقاضا زیاد باشد.

حیدری به ما می‌گوید: مشکل دیگر این است که سیاست‌گذاران خودرو را مانند ارز تبدیل به یک سرمایه کرده‌اند و متأسفانه مردم نیز به چشم یک سرمایه به خودرو نگاه می‌کنند.

وی اذعان می‌کند: مادامی‌که قیمت حاشیه بازار و کارخانه متفاوت باشد و حاشیه بازار مدیریت نشود، خودرو کالایی سرمایه‌ای خواهد بود و ازآنجاکه عرضه و تقاضا با یکدیگر تناسب ندارد افزایش قیمت در این بازار وجود دارد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران مشهد می‌افزاید: باوجوداین موارد تا زمانی که عرضه متناسب با تقاضا نباشد شاهد این فاصله قیمتی بین خودرو کارخانه‌ها و بازار آزاد خواهیم بود.

وی عنوان می‌کند: متأسفانه قراردادها نسبت به تحویل به‌موقع خودرو دقت کافی ندارد درنتیجه خودروها مشمول افزایش قیمت است که این روند باید اصلاح شود.

کد خبر: ۹۱٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha