۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
ارزش خالص دارایی (NAV) چیست؟

ارزش خالص دارایی (NAV) چیست؟

برای مقایسه میان شرکت‌های سرمایه گذاری و صندوق‌های سرمایه گذاری از ارزش خالص دارایی به عنوان یک معیار برای این مقایسه استفاده می‌شود.

به گزارش بازار، سرمایه گذاران با سرمایه گذاری در بورس به دنبال کسب سود و افزایش دارایی‌های خود هستند. ارزش خالص دارایی یکی از مهم‌ترین عواملی است که به هر سرمایه گذار کمک می‌کند تا به هدف خود یعنی افزایش دارایی از طریق کسب سود برسد. تحلیل بنیادی و تکنیکال یکی از عواملی است که که سرمایه گذاران برای چیدن استراتژی‌های معاملاتی، همواره از آن استفاده می‌کنند و در صورتی اقدام به خرید سهم می‌کنند که قیمت آن روز سهم کمتر از ارزش ذاتی سهم باشد.

دو پایه اساسی بازار سرمایه که بیشتر سرمایه‌هایشان سهام و دارایی مالی است، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. ارزش خالص دارایی یکی از پرکاربردترین اصطلاحات رایج بورسی است، که با استفاده از آن می‌توان ارزش ذاتی سهم را محاسبه کرد.

در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم که ارزش خالص دارایی چیست؟

ارزش خالص دارایی چیست؟
برای مقایسه میان شرکت‌های سرمایه گذاری و صندوق‌های سرمایه گذاری از ارزش خالص دارایی به عنوان یک معیار برای این مقایسه استفاده می‌شود درواقع می‌توان گفت که با استفاده از ارزش خالص دارایی، می‌توان به ارزش دارایی یک شرکت سرمایه گذاری و صندوق سرمایه گذاری دستیابی پیدا کرد و ارزش ذاتی آن‌ها را محاسبه کرد و آن‌هارا مورد ارزش‌یابی قرار داد.

ارزش خالص دارایی چگونه محاسبه می‌شود؟
بر اساس کل دارایی‌های یک شرکت یا صندوق سرمایه گذاری و تمامی بدهی آن‌ها می‌توان ارزش خالص مجموعه که نشان دهنده‌ ارزش خلص دارایی آن مجموعه است را محاسبه نمود. که با کم کردن بدهی‌های مجموعه از ارزش کل دارایی‌های آن، به ارزش خالص دارایی‌ها دست یافت.

= NAV  بدهی ها – ارزش کل دارایی‌ها

ارزش خالص دارایی به ازای هر سهم چگونه محاسبه می‌شود؟
اگر خالص ارزش دارایی را به ازای هر سهم بدست آوریم، میتوانیم هرواحد صندوق یا سهام شرکت سرمایه‌گذاری را مورد بررسی و ارزش‌یابی قرار دهیم.

راه‌های دیگر برای محاسبه ارزش دارایی

راه اول:

NAV = ارزش افزوده دارایی‌های غیرجاری + سرمایه در گردش خالص + ارزش افزوده سرمایه‌گذاری‌ها

ارزش افزوده سرمایه‌گذاری‌ها: اگر ارزش روز سرمایه‌گذاری را از بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌ها کم کنیم، ارزش افزوده سرمایه‌گذاری‌ها را بدست آورده‌ایم.

سرمایه در گردش خالص: اگر بدهی‌های جاری را از دارایی‌های جاری کم کنیم، سرمایه در گردش خالص را بدست آورده‌ایم.

ارزش افزوده دارایی‌های غیر جاری: اگر ارزش روز دارایی‌های غیر جاری را از بهای تمام‌شده دارایی غیر جاری کم کنیم، ارزش افزوده دارایی‌های غیر جاری بدست می‌آید.

راه دوم:

NAV = ارزش روز بدهی‌ها- (مجموع ارزش روز دارایی‌های جاری + ارزش روز سرمایه‌گذاری‌ها + ارزش روز دارایی‌های جاری)

راه سوم:

این روش یکی از رایج‌ترین روش‌ها می‌باشد.

NAV = ارزش افزوده سرمایه‌گذاری‌ها + بهای تمام‌شده حقوق صاحبان سهام

صندوق‌های سرمایه‌گذاری و محاسبه NAV آن
برای افرادی که اطلاع و زمان کافی در زمینه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را ندارند، یکی از بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. یکی از فاکتورهای مهم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری که از آن به عنوان یک اساس بسیار مهم در ارزش‌یابی و بررسی صندوق‌ها استفاده می‌شود، آشنایی با ارزش خالص دارایی می‌باشد. اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید و می‌خواهید در دارایی یک صندوق سهیم باشید، می‌توانید با خرید سهام یک سرمایه گذاری از این امتیاز بهره مند شوید و لازم است که از ارزش دارایی‌های خود در صندوق سرمایه‌گذاری مطلع باشید. همان‌طور که می‌دانید بخشی از دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختص به دارایی یا سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌باشد که با توجه به شرایط بازار و نوسانات روزانه سهم‌ها دچار نوساناتی می‌شوند. ارزش دارایی‌های صندوق‌ها و همچنین ارزش واحدهای خریداری شده، در صورتی افزایش می‌یابد که، سود سهام تقسیم شده توسط شرکت‌های بورسی به منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری اضافه شود.

در پایان روز با توجه به قیمت پایانی دارایی‌های صندوق، ارزش خالص هر واحد آن محاسبه می‌شود و می‌توانید گزارش آن‌را از طریق سایت اختصاصی صندوق مشاهده کنید.

با کم کردن بدهی‌های صندوق (بابت خرید سهام به کارگزاری‌ها وبدهی به ارکان صندوق) از کل دارایی‌های صندوق، می‌توان به ارزش خالص کل دارایی‌های صندوق دست یافت و اگر ارزش خالص کل دارایی صندوق را بر تعداد واحد های عرضه شده تقسیم کنیم، ارزش خالص هر واحد بدست می‌آید.

به ارزش سهم‌های هر یک از واحدهای صندوق NAV یا ارزش خالص دارایی آن صندوق می‌گویند و همانطور که تا الان گفته شد به عنوان یک فاکتور مهم برای سهولت در معاملات و چیدن استراتژی‌های معاملاتی برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها بکار می‌رود.

NAV صدور چیست؟

NAV صدور هزینه‌ای است کمی بیشتر از ارزش خالص هر واحد، که برای خرید هر واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید پرداخته شود. برای آنکه مدیر صندوق سرمایه‌گذاری، کارمزد معاملات خرید اوراق بهادار جدید را از سرمایه گذاران قدیمی دریافت نکند، مبلغی را به عنوان کارمزد از سرمایه‌گذاران جدید دریافت می‌کنند که این کارمزد همان دلیل تفاوت بین NAV صدور با ارزش خالص هر واحد صندوق است.

NAV ابطال چیست؟

NAV ابطال زمانی محاسه می‌شود که سرمایه‌گذار قصد فروش واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری را داشته باشد. برای محاسبه قیمت هر واحد در زمان ابطال، باید هزینه‌های معاملاتی را از بهای فروش دارایی‌های سبد کم کنیم. این بدین معناست که از ارزش خالص هر واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، هزینه کامزد معاملات فروش کسر می‌شود پس در نظر داشته باشید که NAV ابطال مساوی یا کمتر از NAV هر واحد است.

NAV برای تعیین قیمت صدور و ابطال هر واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌شودکه در این راستا با تغییرات قیمت‌ها نوسان پیدا می‌کند که از محل تغییر ارزش‌های هریک از واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری سود و ضرر هر سرمایه‌گذار مشخص می‌شود.

بررسی نکات در زمینه NAV هر سهم
تا به اینجا در رابطه با ارزش خالص دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، روش محاسبه و انواع آن حرف زدیم. در این بخش قرار است به برخی از نکات NAV بپردازیم:

برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری موظف به محاسبه NAV نیستند بدلیل وجود یکسری قوانین در کشور و ثابت بودن سرمایه آن‌ها

بعضی از شرکت‌های بورسی، هم در امور مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری مشغول به کار هستند هم مدیریت برخی از شرکت‌ها را تحت عنوان هلدینگ به عهده دارند که همین امر باعث سخت‌تر شدن محاسبه NAV هر سهم می‌شود.

برخی از شرکت‌های بورسی سبد سهام غیر بورسی دارند. همین دارایی‌های غیر بورسی بخش گسترده‌ای از شرکت‌های سرمایه گذاری بورسی است که همین موضوع سبب ایجاد پیچیدگی‌هایی در محاسبه NAV می‌شود.

سخن آخر
همانطو که در این مقاله خواندید کل خالص ارزش دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نمایانگر ارزش خالص دارایی آن شرکت و یا صندوق است که برای محسابه هر یک از آن‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. پس ارزش خالص دارایی یکی از فاکتورهایی است که برای مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهت انتخاب مناسب‌ترین صندوق استفاده می‌شود و بسیار حائز اهمیت است. در برآورد مالی یک شرکت، NAV گزینه خوبی برای نشان دادن ارزش خالص دارایی آن شرکت نمی‌باشد، زیرا محاسبه آن بصورت روزانه و بسیار دقیق انجام می‌گیرد اما راه‌هایی هم وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها NAV را بطور نسبی محاسبه کرد.

سایت آکادمی بورس با منابع کافی بورسی و با بهره‌گیری از دانش متخصصان این حوزه در زمینه سرمایه گذاری در بورس می‌تواند کمک شایانی به شما کند.

کد خبر: ۹۱٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha