۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
افزایش قیمت آهن در پی نوسان نرخ ارز

افزایش قیمت آهن در پی نوسان نرخ ارز

به واسطه افزایش نرخ ارز، بازارهای مختلف از جمله بازار آهن و فولاد مجددا در مسیر افزایش قیمت ها به حرکت درآمدند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته و به واسطه برخی از رخدادهای وابسته به انتخابات ریاست جمهوری قیمت دلار در ساعاتی از روز به رقم ۲۴ هزار و ۱۶۰ تومان رسید. عزل رئیس کل بانک مرکزی و از سوی دیگر اظهارات رئیسی در رابطه با موضوع ارزپاشی برای کاهش دلار، سیگنال های افزایش نرخ دلار در روز گذشته محسوب می شدند. به واسطه این اتفاقات و افزایش نرخ ارز، بازارهای مختلف از جمله بازار آهن و فولاد مجددا در مسیر افزایش قیمت ها به حرکت درآمدند.

افزایش قیمت ها در حالی است که گزارشات متال بولتن حاکی از کاهش قیمت شمش صادراتی ایران و رسیدن آن به نرخ ۶۴۰ الی ۶۹۰ دلار می باشد. این بدان معنا است که افزایش قیمت های کنونی در بازار با روندی که در بازارهای جهانی ایجاد شده است، تناسب ندارد. نکته قابل توجه دیگر آن است که ممکن است قیمت پایه در معاملات روز سه شنبه بورس کالا در سقف دامنه نوسان، از افزایش نرخ ارز تاثیر پذیرد و افزایشی شود که می توان گفت همین مسئله آتش افزایشی شدن قیمت ها را شعله ور خواهد کرد.

از طرف دیگر باتوجه به تغییراتی که رخ داده است، اما نرخ دلار نیمایی هنوز به این تغییرات واکنشی نشان نداده است و حتی در این میان نرخ آن پایین تر نیز آمده است، اما تجربیات و شواهد همواره حاکی از آن بوده است که فولادسازان به طور معمول  در برابر روند کاهشی قیمت ها مقاومت کرده و تنها نسبت به سیگنال های افزایش قیمت واکنش نشان می دهند.

با این تفاسیر، روز گذشته شاهد تداوم افزایشی بودن قیمت میلگرد بودیم، به طوری که بر اساس قیمت های روزانه میلگرد که از سوی تولیدکننگان این حوزه اعلام می شود، با افزایش یکپارچه قیمت میلگرد در بازه ۵۰ الی ۴۰۰ تومانی مواجه بودیم. میلگرد کارخانه نورد گلستان پرچم دار قیمت میلگرد ۱۴ در بازار می باشد و میلگرد ۱۴ خود را با نرخ ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان روانه بازار کرد؛ در مقابل کمترین قیمت این محصول به کارخانه بردسیر کرمان با اعلام قیمتی برابر با ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان مربوط می شد. خرید میلگرد و سایر آهن آلات موردنیاز افراد، با وجود قیمت های فعلی که در بازار اعلام می شود دور از انتظار بوده و به عبارت دیگر امید خریداران با ورود میلگرد به کانال ۱۵ هزارتومان نا امید شده است.

در بازار نبشی و ناودانی، اغلب تولیدکنندگان این محصولات قیمت های خود را بدون تغییر اعلام کردند، البته در این میان قیمت نبشی از سوی یک شرکت با افزایش ۵۰ الی ۳۵۰ تومانی اعلام شد و قیمت ناودانی نیز در یک شرکت از این حوزه کاهش ۱۰۰ تومانی را تجربه کرد.

بازار تیرآهن نیز همچون میلگرد افزایشی بود، در بخش تیرآهن کیلویی باافزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی مواجه بودیم؛ در بخش تیرآهن شاخه ای در شاخه های پر فروش این محصول شاهد افزایش ۱۰ الی ۱۰۰ هزارتومانی بودیم و قیمت تیرآهن ذوبی در سایزهای پر فروش با افزایش ۱۰ الی ۵۰ هزارتومانی مواجه بود.

پروفیل در خلاف جهت سایر مقاطع فولادی حرکت کرد و شاهد آرامش نسبی در این بازار بودیم، به نحوی که قیمت پروفیل از سوی تولیدکنندگان این محصول ثابت اعلام شد و تنها از سوی یک شرکت افزایش ۲۰۰ تومانی پروفیل به چشم می خورد. شرایط به گونه ای رقم خورده است که شاهد مقاومت بازار آهن در مقابل کاهش قیمت ها بوده و مشاهده می شود که با به صدا درآمدن هر آلارم افزایش قیمتی، جهش در قیمت روز آهن آلات اتفاق می افتد.

کد خبر: ۹۱٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha