۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
 کاهش نرخ ارز موقتی است| تضمینی برای تثبیت نرخ ارز وجود ندارد
کارشناس مسائل اقتصادی:

کاهش نرخ ارز موقتی است| تضمینی برای تثبیت نرخ ارز وجود ندارد

جمالی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پایین آمدن نرخ ارز موقتی است، افزود: هیچ تضمین و اطمینانی وجود ندارد که با یک تنش سیاسی دیگر، قیمت ارز بالا نرود.

به گزارش بازار، علی جمالی، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا قیمت کالاها با نرخ ارز پایین نمی آید گفت: معمولاً کلی ترین دلیلی که در این باره مطرح می شود چسبندگی قیمتهاست.

وی دلیل اصلی تغییر قیمت ها را تغییر عرضه و تقاضا در بازار کالا و خدمات دانست و افزود: مشکل ما نظام توزیع است که در شرایط افزایش نرخ ارز از تعادل خارج می شود بطوریکه حتی در صورت کاهش نرخ ارز هم، قیمتها کاهش پیدا نمی کنند.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: نظام توزیع در کشور ما با وجود سامانه جامع تجارت به عنوان مسئول رصد کالا از مبدأ تا مقصد، سامانه حمل و نقلی، سامانه ارزی و خود فیزیک کالا و خدمات اما همچنان دچار خلأهایی است.

جمالی با تأکید بر اینکه حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند یک تیم مدیریتی بسیار قوی است گفت: تکنولوژی می تواند مشکلات نظام توزیع و بازارهای مختلف را پایش و حل کند.

در ادامه، صادق بشیری کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بالا رفتن قیمتها صرفاً به خاطر نرخ ارز نبوده گفت: بالا رفتن قیمتها در طول زمان و به واسطه عوامل دیگری اتفاق افتاده و لذا انتظار کاهش قیمتها متناسب با نرخ ارز انتظار بجایی نیست.

وی با بیان اینکه نرخ ارز، یک بهانه و حاشیه است گفت: آیا بستر واردات و تولید فراهم شده که بتواند قیمتها را منطقی کند!؟

بشیری معتقد است قیمتها زمانی منطقی خواهند شد که بهبود دسترسی منابع برای تولید حاصل شود و نگرانی ها و عدم اطمینان ها از بین برود که الان هم هیچ اطمینانی به وضعیت بازار نیست.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پایین آمدن نرخ ارز موقتی است افزود: هیچ تضمین و اطمینانی وجود ندارد که با یک تنش سیاسی دیگر، قیمت ارز بالا نرود.

وی سوء مدیریت ها و نبود ابزارهای مدیریتی را نیز در افزایش قیمتها موثر دانست و گفت: اعتماد مردم بهحدی به رجال اقتصادی و سیاسی کشور کم شده که نمی توانند تصویر مثبتی از وضعیت اقتصاد کشور را برای خود ترسیم کنند.

بشیری با بیان اینکه الان قیمت ها غیرواقعی است تصریح کرد: وقتی قیمت ارز کاهشی می شود آحاد مصرف کنندگان باید حداقل منفعت را ببرند اما به خاطر سوء مدیریت ها، ضعف نظارتی و عدم اعتماد بازار به حرفهای مسئولان این اتفاق نمیفتد.

وی با بیان اینکه آمارهای غیرواقعی و نبود زیرساخت های ضدخطا در اقتصاد باعث سوء مدیریت شده گفت: یک عده خاصی به خاطر حفظ منافعشان، خودشان را پشت تحریم ها پنهان می کنند و متکی به منابع خارجی می شوند.

کد خبر: ۹۱٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha