۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
نگرانی آمریکایی ها  از وابستگی پزشکی به چین

نگرانی آمریکایی ها از وابستگی پزشکی به چین

ایالات متحده آمریکا به دارو و تجهیزات پزشکی که از چین وارد می شود به شدت وابسته بوده و از این لحاظ شدیدا آسیب پذیر می باشد.سایت تحلیلی سی نت اخیرا مقاله ای با قلم «کریستین کروود بلکبرن» منتشر نموده و به این موضوع پرداخته است که بازار با ترجمه فاطمه محمدی پور آن را منتشر می کند.

کریستین کروود بلکبرن- از آنجا که کرونا ویروس  جدید به سرعت در سرتاسر جهان شیوع می یابد، جامعه جهانی برای مهار آن تلاش می کنند. دانشمندان برای ایجاد واکسن عجله می کنند، سیاستگذاران درباره مؤثرترین روش های مهار بحث و تبادل نظر می کنند و سیستم های مراقبت های بهداشتی تلاش می کنند بیماران را بستری و درمان کنند. در این میان، بحرانی بالقوه وجود دارد: وابستگی جهانی به چین برای تولید دارو و تجهیزات پزشکی.

تسلط چینی ها بر بازار داروسازی

امروزه حدود  80٪ داروهای وارداتی به ایالات متحده امریکا در چین تولید می شوند. این مقدار مشکلی بزرگتر را نیز پنهان می کند: چین بزرگترین و می توان گفت تنها تأمین کننده جهانی برخی داروهای حیاتی است به طوریکه داروهایی که برای درمان برخی بیماریها مانند سرطان پستان و سرطان ریه مورد استفاده قرار می گیرند تقریباً به طور انحصاری در چین ساخته می شود. بعلاوه ، چین بازار هپارین، رقیق کننده خون مورد استفاده در جراحی قلب باز ، دیالیز کلیه و انتقال خون را کنترل می کند و دولت آمریکا چاره ای جز ادامه خرید از چین حتی پس از رسوایی آلودگی در سال 2007 ندارد.

چین نه تنها تأمین کننده عمده داروهای جهانی ، بلکه بزرگترین تأمین کننده تجهیزات پزشکی در ایالات متحده امریکا است. این تجهیزات پزشکی شامل مواردی مانند تجهیزات MRI، لباسهای جراحی و وسایلی که میزان اکسیژن خون را اندازه گیری می کند است. تامین این تجهیزات هنوز توسط  کرونا ویروس به شدت مختل نشده است ، اما اگر چین دیگر نتواند یا قادر به صادرات آنها به ایالات متحده آمریکا نباشد ، هزاران آمریکایی می توانند در اثر کرونا ویروس یا سایر بیماریها از بین روند.

مهمترین مسئله این است که گزینه های محدودی پیش روی  ایالات متحده امریکا و سایر کشورهای جهان در مورد کمبود دارو وجود دارد. سالها طول خواهد کشید تا زیرساخت های لازم برای ایجاد ظرفیت های تولید دارو ایالات متحده امریکا جهت غلبه بر چینی ها فراهم شود.

هنگامی که یک بیماری به سطح اپیدمی می رسد ، اولین وظیفه رهبران در هر کشوری حمایت از مردم خود است. با شیوع کرونا ویروس و ایجاد بحران کنونی ، ممکن است رهبران سیاسی در چین تصمیماتی در مورد ممنوعیت صادرات داروهای حیاتی ، وسایل پزشکی و سایر مؤلفه های مهم پزشکی به منظور درمان یا محافظت از مردم خود اتخاذ کنند. نتیجه  منطقی چنین اقداماتی وضعیت تشدید کننده خواهد بود.

اختلال در بازار داروهای جهانی

حدود دو ماه از زمان تشخیص بین المللی بیماری همه گیر در چین می گذرد و  میلیونها تجهیزات محافظ شخصی حیاتی در چین مورد استفاده قرار گرفته است و به نوعی می توان گفت که تجهیزات محافظ شخصی در این کشور به میزان قابل توجهی در دسترس نیست.

از طرفی ووهان که نقش مهمی در صنعت بیوتکنولوژی و داروسازی دارد و چندین شرکت دارویی  در این شهر مستقر می باشد مبدا اصلی کرونا ویروس بوده است و در اثر قرنطینه تمامی کارخانه های آن بسته شده است. لذا،این واقعیت تاثیر بسیار زیادی بر زنجیره های تأمین جهانی گذاشته و وضعیت را به نقطه بحرانی رسانده است زیرا استان هوبئی ، که ووهان در آن قرار دارد ، در قرنطینه است و کارخانه ها تعطیل شده اند.

عفونت ، مرگ و قرنطینه در ووهان و استان هوبئی  باعث کاهش انواع تجارت در منطقه شده است و در حال حاضر شاهد عدم تعادل زنجیره تأمین در چین هستیم. این بدان معناست که شرکت های تأمین کننده تجیهزات پزشکی تحت فشار قرار گرفته اند کالاهای تولید شده خود را در داخل کشور برای حمایت از کارکنان مراقبت های بهداشتی خود ، پرسنل آزمایشگاه و عموم مردم توزیع کنند.

 فشار ناشی از عدم تعادل زنجیره تأمین می تواند چالش های کنترل کیفیت موجود را تشدید کند. با انجام این کار ، این ویروس به دلیل برون سپاری  توانایی های تولیدی و عدم توانایی در کنترل کیفیت ، اعتماد مقامات امریکایی به چین را به عنوان یک مسئله امنیت ملی آمریکا برجسته کرده است.

مانند همه بیماری های همه گیر، پیچیدگی این شیوع ، مستلزم همکاری و شفافیت بین المللی است. در عین حال ، مقامات بهداشت عمومی ایالات متحده باید آسیب پذیری این کشور را به دلیل وابستگی به تولید دارویی و تجهیزات پزشکی چینی را مهم بدانند. ایالات متحده امریکا باید برنامه ای برای کمبودهای اجتناب ناپذیر در کوتاه مدت تدوین کند و اقدامات لازم را برای کنترل زنجیره تأمین پزشکی انجام دهد. ادامه چشم پوشی از این آسیب پذیری دیرینه فقط منجر به فاجعه خواهد شد.

کد خبر: ۹٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha