۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
عبور میلگرد از مرز ۱۵ هزار تومان

عبور میلگرد از مرز ۱۵ هزار تومان

سرمایه های سرگردان و بدون پشتوانه ای که در کشور به وجود آمده است، هر چند وقت یکبار یکی از بازارها را هدف قرار می دهد و همین مسئله موجب افزایش غیرقابل انتظار قیمت ها در آن بازار می شود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در رابطه با تاثیرات رشد نقدینگی بر بازار فولاد اظهار کرد: در طول سالیان اخیر، رشد نقدینگی بدون پشتوانه موجب شده تا شاهد ضررهای بسیاری بر اقتصاد کشور باشیم. حمیدرضا رستگار، در ادامه بیان کرد: فولاد کالایی مصرفی در نظر گرفته می شود اما در حال حاضر تبدیل به محصولی سرمایه ای شده است و به واسطه چنین تغییراتی، برای خرید این محصول شاهد تقاضای کاذب هستیم. همین مسئله عاملی برای افزایش قیمت این محصول خواهد شد. در چندین ماه گذشته، شاهد نابسامانی های بسیاری در بازار آهن و فولاد بوده ایم و عوامل بسیاری بر این بی نظمی ها تاثیر گذار بوده است که بارها از سوی فعالان این صنعت در رابطه با آن ها اظهار نظر شده است.

وی بیان کرد: سرمایه های سرگردان و بدون پشتوانه ای که در کشور به وجود آمده است، هر چند وقت یکبار یکی از بازارها را هدف قرار می دهد و همین مسئله موجب افزایش غیرقابل انتظار قیمت ها در آن بازار می شود. همین شرایط به وجود آورنده گرانی کاذب و برهم ریختگی نظم بازار می شود.

رستگار بر نقش دولت به عنوان متصدی اصلی اقتصاد کشور تاکید کرد و در این باره گفت: دولت مسئول چنین بی نظمی هایی در بازار می باشد و می بایست در جهت بهبود شرایط موجود تصمیمات مهمی اتخاذ کند. در غیر این صورت وضعیت موجود موجب متضرر شدن مردم و همچنین فعالان واقعی بازار خواهد شد.

شرایط بازار به گونه ی است که روز گذشته در ابتدای روز قیمت های اعلامی مقاطع مختلف نشان دهنده ثبات بود اما از ساعاتی از روز قیمت برخی از آهن آلات از سوی تولیدکنندگان آنها با افزایش اعلام و روانه بازار شد. در بازار ارز، نرخ دلار از کانال ۲۳ هزارتومان خارج شد و وارد کانال ۲۴ هزارتومان شد و در ساعاتی از روز گذشته به نرخ ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. از سوی دیگر معاملات بورس کالا و افزایش قیمت پایه شمش نیز در افزایش قیمت ها در بازار آهن بی تاثیر نبوده است. البته لازم به ذکر است که روند افزایشی قیمت ها که در بازار آهن با آن مواجه هستیم با تقاضای موجود در بازار تناسبی ندارد.

شواهد حاکی از آن است که بازار نسبت به سیگنال های کاهش قیمت ها از جمله تعدیل قیمت های جهانی بی توجه شده و به آن ها واکنشی نشان نمی دهد و تنها در انتظار پارامترهای افزایش نرخ آهن آلات از جمله رشد نرخ ارز می باشد. از آن جایی که افزایش نرخ پایه شمش را عاملی برای افزایش قیمت ها محسوب می کنند، بنابراین در صورتی که در معاملات روز سه شنبه بورس کالا، قیمت پایه شمش مجددا افزایشی شود، باید در انتظار تداوم رشد قیمت ها باشیم.

با این تفاسیر قیمت های اعلامی از سوی تولیدکننگان انواع آهن آلات نشان دهنده این است که روز گذشته قیمت میلگرد در ابتدای روز از سوی  اغلب مبادی فروش این محصول بدون تغییر اعلام شد و در این میان برخی هم با اعمال افزایش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی فروش خود را به پایان رساندند؛ اما لازم به ذکر است که برخی پس از بستن فروش خود اقدام به اعلام چندباره قیمت میلگرد کردند و به این واسطه قیمت های خود را افزایش دادند. بیشترین قیمت میلگرد آجدار ۱۴ با نرخ ۱۵ هزارتومان و کمترین نرخ ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت نبشی و قیمت ناودانی نیز از سوی تولیدکنندگان این محصولات ثابت اعلام شد اما برخی هم به اعلام قیمت دوم اقدام کرده و محصولات خود را چیزی حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان افزایش دادند. در بازار تیرآهن نیز قیمت تیرآهن در بخش کیلویی با ثبات مواجه بود و در این بین یک شرکت در این بخش با ۳ بار اعلام قیمت محصولات خود را ۳۵۰ تومان افزایش داد و محصولات خود را روانه بازار کرد؛ در بخش تیرآهن شاخه ای نیز به جز کاهش ۱۰ هزارتومانی یک محصول در شاخه های پر فروش، شاهد ثبات قیمت در سایر سایزها بودیم.

قیمت قوطی و پروفیل نیز از سوی مبادی فروش این محصول بدون تغییر اعلام شد و در این بین برخی هم ترجیح دادند قیمت محصولات خود را اعلام نکنند. بسیاری از عوامل شرایط فعلی موجود در بازار را ملتهب تر می کنند و موجب بی نظمی در بازار آهن می شوند؛ به این واسطه قیمت روز آهن آلات نیز تحت تاثیر این عوامل، بازیچه قرار گرفته است.

کد خبر: ۹۱٬۳۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha