۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴
 بحرانی تازه در بازار مرغ در راه است
دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور:

بحرانی تازه در بازار مرغ در راه است

فروغی، دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: تا زمانی که بازار به صورت دستوری کنترل می شود و قیمت مرغ پایین نگه داشته می شود مرغدار و مصرف کننده متضرر خواهند شد.

به گزارش بازار، پرویز فروغی با اشاره به نوسانات قیمت مرغ در چند ماه گذشته تصریح کرد: تا زمانی که بازار به صورت دستوری کنترل می شود و در حالی ‌که قیمت سایر مولفه های تولید افزایش پیدا کرده است، سبب خواهد مرغدار متضرر شود و رغبتی به جوجه ریزی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه میزان تولید جوجه در سه ماه گذشته بسیار کاهش یافته و قیمت آن حدود دو برابر افزایش داشته است، عنوان کرد: مولفه های دیگر تولید از جمله خوراک های دامی همچون ذرت و سویا در دو نوبت توسط دولت افزایش داد اما قیمت مرغ را بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی خوراک های دامی حساب می کنند.

دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی بیان کرد: شرایط موجود سبب شده است خیلی از مرغداران نه توان تولید و نه رغبتی برای جوجه ریزی داشته باشند و به همین جهت در حال روبرو شدن با بحران دیگری در بازار مرغ هستیم.

وی با تصریح بر اینکه هرکدام از بخش های وزارت خانه های مختلف دولت به ویژه صمت و جهاد کشاورزی در وضعیت گرانی بازار مرغ دخالت دارند، اظهار کرد: یک راه حل این است که قیمت را آزاد کنیم و ارزش مرغ در بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود. البته آزاد شدن قیمت مرغ سبب افزایش زیاد قیمت نخواهد شد و مشکل اصلی وجود یک نابسامانی است.

فروغی افزود: مشکل اصلی مرغداران این است که دولت نمی تواند قیمت مولفه های تولید از جمله ذرت و سویا را ثابت نگه دارد و از سوی دیگر بخش های نظارتی تنها بر قیمت مرغ نظارت می کنند. این بخش های نظارتی حساب نمی کنند مرغی که قیمت ۱۷ هزار تومان مصوب شده است با جوجه ۴۲۰۰ تومانی بوده است در حالی ‌که قیمت تمام شده برای مرغدار نزدیک به دو برابر بیشتر است.

دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور خواسته مرغداران را یا افزایش قیمت مرغ یا کاهش هزینه های دیگر از جمله حمل و نقل دانست و تصریح کرد: متأسفانه هیچ ‌کدام از نهادهای متولی این خواسته ها را قبول نمی کنند. اگر امروز به سازمان حمایت مراجعه کنیم می گویند اینکه در بازار چه اتفاقی می افتد به سازمان ارتباطی ندارد. این شرایط هم باعث ضرر مرغداران و هم مصرف کننده شده است.

کد خبر: ۹۱٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha