۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
همراهی نفت و کرونا و سقوط دسته جمعی بازارهای بورس های عربی
تحلیل بورس های عربی/۲۳ اسفند۹۸؛

همراهی نفت و کرونا و سقوط دسته جمعی بازارهای بورس های عربی

بازار سرمایه در تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت ریزشی بوده و ارزش سهام در بیشتر صنایع این کشورها افت داشته است.

وحید بلالی- خبرگزاری بازار: بازار سرمایه در عربستان سعودی برای دومین روز متوالی ریزشی بود و سهام انرژی در این کشور بیشترین ضرر را از این ناحیه متحمل شد، تمام صنایع عربستان سعودی به جز صنعت داروسازی قرمز رنگ بودند. در کشورهای عربی دیگر حاشیه خلیج فارس نیز اوضاع به شدت قرمز بوده و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای کنترل بازار سهام تصمیم  تعطیلی بازار بورس را اجرایی کرده اند.

بورس عربستان سعودی

بورس سهام سعودی در پایان معاملات روز پنجشنبه  روز قرمز خود را تمدید کرده تا دومین کاهش متوالی خود را با توجه به کاهش جمعی بخش های اصلی خود به ثبت برساند. در معاملات بورس ریاض در روز پنجشنبه تنها ۱۵ نماد در وضعیت مثبت قرار داشته و ۱۷۷ نماد بورسی ریاض قرمز رنگ بودند و دو نماد نیز بدون تغییر ماندند

شاخص کل معاملات بورس ریاض با کاهش ۲.۹۸٪ مواجه شده و ۱۹۵.۴۳ واحد ریزش کرده تا به کانال ۶۳۵۷.۰۶ سقوط کند، در معاملات روز پنجشنبه،  ارزش معاملات به ۵.۷۵ میلیارد ریال(ریال عربستان) کاهش یافته که در مقایسه با ۶.۳۶ میلیارد ریال که در روز چهارشنبه در بورس ریاض معامله شده به شدت کاهش باشد ، در معاملات روز پنجشنبه ۲۵۶ میلیون سهم در بورس ریاض معامله شد  که در مقایسه با معاملات روز گذشته روندی به شدت کاهشی را نشان داده زیرا در روز چهارشنبه  ۲۸۲.۵۷ میلیون سهم در بورس ریاض معامله شد، نکته قابل تامل این است که بورس ریاض برای دومین روز متوالی قرمز رنگ بوده و اگر در معاملات روز شنبه نیز قرمز رنگ باشد می تواند یک روند منفی در کوتاه مدت و چه بسا بلند مدت را به خود ببیند.

در بخش صنایع عربستان سعودی همه صنایع به جز بخش داروسازی کاهش یافتند، سهام شرکت های دارویی عربستان افزایش ۱.۶۳ درصدی را نشان داد و بخش ارتباطات نیز بسیار نوسانی بود و از محدوده مثبت به منفی حرکت می کرد.

شاخص "مواد اصلی" با افت ۳.۳۹٪ در صدر، "بانک ها" ۳.۱۸٪ و بخش انرژی ۲.۵٪ کاهش را به خود اختصاص داده است. کاهش بخش انرژی عربستان سعودی بی ارتباط با منازعه نفتی میان عربستان و روسیه نبوده و افت قیمت در بازار جهانی در بازار عربستان سعودی نیز بسیار بیشتر از قبل حس می شود، انرژی بزرگترین صنعت عربستان سعودی است و ادامه این روند ضررهای بسیاری را متوجه آل سعود خواهد کرد. سهام ال لوژین و "بیمه عربستان" به حداکثر محدوده سقوط کردند و در صدر لیست افول قرار گرفتند. Medgulf صعود کنندگان را با ۲.۰۵ درصد افزایش داد و پس از آن "دارو" با حدود ۱.۶۳٪ اعلام شد. سهم الراجی بالاترین ارزش را در حدود ۹.۲۸ میلیون ریال ثبت کرد و بالاترین مقدار برای سهام "Alinma" حدود ۲۵.۶ میلیون سهم بود.

وضعیتی قرمز در بورس های دیگر عربی 

کاهش شدید شدید عملکرد بازارهای مالی خلیج فارس در معاملات روز پنجشنبه، پس از اعلام ویروس "کرونا" به عنوان اپیدمی جهانی، توسط سازمان بهداشت جهانی ترس در سرمایه گذاران عرب نیز شدت یافته و روند بازارهای عربی حاشیه خلیج فارس به شدت ریزشی شده است، علاوه بر کرونا، کاهش قیمت جهانی نفت نیز بر این وضعیت تاثیرگذار بوده است، ریزش بازار سهام در برخی از کشورها به حدی بوده است که اطلاعات جزئی از ریزش خود را رسانه ای نکرده اند و در بیان کلیات بسنده کرده اند.

بازار سهام در  دبی ۷.۷۷ درصد سقوط کرد و با کاهش  ۱۷۱.۴۵ واحدی به کانال ۲۰۳۶.۵۰رسید. در بازار سهام دبی ۱۰۱.۵۷ میلیون سهم به اندازه  ۱۴۴.۱۴۴ میلیون درهم معامله شد.  بورس اوراق بهادار ابوظبی دومین بازار امارات نیز به شدت ریزشی بوده و ریزش  ۶.۴ درصدی را تجربه کرد تا به کانال ۳۹۶۳.۶۴ واحدی برسد در بازار بورس ابوظبی در معاملات روز پنجشنبه ۵۲.۱۱۸ میلیون سهم به ارزش ۷۷.۸۴ میلیون درهم داد و ستد شد.

بورس قطر نیز با ریزش سهمگین ۵.۹۹ درصدی مواجه شده که برای این کشور میزبان جام جهانی به شدت زیان بار است، سهام بورس قطر با کاهش ۵۱۶.۲۸ واحدی به کانال۸۰۹۷.۰۸ واحد رسید، در بازار بورس قطر ۴۱ سهام منفی بوده و تنها سه نماد بورسی مثبت بودند.

  بازار بورس مسقط عمان نیز با ریزش مسقط نیز با ریزش  ۱.۳۹ مواجه شد و تنها دو نماد بورسی این کشور سبز رنگ بودند.  شاخص بورس بحرین ۳.۳۳ درصد سقوط کرد و به سطح ۱۴۳۹.۷۴ واحد رسید، با سقوط جمعی در سهام عمده، ۴۹.۵۴ واحد بورس بحرین سقوط کرده و از طریق معامله ۲.۲۶ میلیون سهم،  مبلغ ۳.۷۶ میلیون دینار از پول سرمایه گذاران بحرینی از بین رفت.  کویت نیز نیز از دیروز تصمیم بر تعطیلی بورس برای حمایت از سرمایه گذاران گرفت و بورس این کشور تا تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۲۰ یعنی بیش از ۱۶ روز تعطیل خواهد بود.   

ابو حلیمه کارشناس بورس عربی دیروز در این باره گفته بود: «وحشتی که در بازارهای مالی حاکم است به دلیل عدم موفقیت شرکتهای داروسازی، مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاهها، دانشگاهها و دولتها در کشف یک درمان و واکسن برای ویروس کرونا بوده که این امر بر تقاضای جهانی نفت تأثیر منفی خواهد گذاشت، کرونا به سرعت در بسیاری از کشورهای جهان رواج  پیدا کرده است و  اضطراب سرمایه گذاران به دلیل احتمال کاهش سود شرکت های بین المللی انرژی به ویژه شرکت های آمریکایی بوده و این امر باعث رواج وحشت در بازارهای جهانی شده و بازارهای خلیج فارس را نیز تحت تأثیر قرار داده است.»

کد خبر: ۹٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha