۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
رمز ارزها بر پایه یک استراتژی کلان تولید شوند
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران:

رمز ارزها بر پایه یک استراتژی کلان تولید شوند

نجفی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران معتقد است: پیش از هر چیز در حوزه ارزهای دیجیتال به یک استراتژی مشخص و جامع نیاز است تا بتوان در این بخش متناسب با پیشرفت‌های جهانی حرکت کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره وضعیت تولید انواع رمزارزها در کشور طی یک ماه گذشته که به دلیل روبه‌رویی با پیک مصرف برق در ایران دچار اختلالات جدی و تصمیمات ناگهانی مبنی بر توقف فعایت شده‌اند، گفت: میزان تولید برق کشور رقمی مشخصی است و شاید با توجه به ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم بتوانیم بیش از این برق تولید کنیم اما در حال حاضر توانایی نیروگاه ها در تولید مشخص است.

آرش نجفی ادامه داد: از سویی لزوم استفاده از انواع رمزارزها در کشور متناسب با تغییر و تحولاتی که در سطح دنیا رخ داده یک موضوع غیرقابل انکار است و نمی‌توانیم اجازه دهیم که دراین بخش نسبت به دنیا فاصله بگیریم. رمزارزها ابزاری مفید هستند و باید در کشور زیرساخت‌های استفاده از انواع آنها را که حدود ۴۰۰ نوع است تا مهیا کرد. این سطح از تنوع نشان می‌دهد که در آینده ایران ابزار بسیار توسعه خواهد یافت.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: شیوه تولید رمزارزها یا معطوف به فعالیت ماینرهاست و یا از طریق کارت‌های گرافیکی است که این بخش انرژی کمتری نیاز دارند و نسل جدیدتری به شمار می‌آیند.

او در این بخش ایده و پیشنهاد عملیاتی بر اساس تدوین یک استراتژی دقیق، مطرح کرد. به باور این فعال اقتصادی در ایران مزیت انرژی وجود دارد. در حال حاضر نفت خام، گاز، انواع میعانات به شیوه‌های مختلف از ایران صادر می‌شود که هر کدام از این حوزه‌ها متناسب با مسائلی چون تحریم، طی فرآیند صادرات ممکن است دچار چالش‌ها و تنگناهایی شوند.

نجفی تصریح کرد: اگر بتوان دو اقدام مهم را با هم گره زده و عملیاتی کنیم، تبعات تحریم‌های مالی و بانکی بر کشور کمتر می‌شود. قدم اول اینکه قبل از هر چیز باید زمینه‌ای را فراهم کنیم تا تولیدکنندگان انواع رمزارزها در حوزه بهینه مصرف کردن انرژی و صرفه‌جویی در این بخش سرمایه‌گذاری کرده و سپس به صورت قانونی اجازه پیدا کنند از برق تولیدی و صرفه‌جویی شده، بهره ببرند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: تولید رمزارز سود کافی را در پی دارد و سرمایه‌گذاری در راستای صرف‌جویی در مصرف، توجیه اقتصادی دارد. این اقدام باید در قالب همان نقشه راهی صورت گیرد که تدوین می‌شود. بدین ترتیب ارزش‌افزوده لازم نیز ایجاد خواهد شد.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران ادامه داد: به دنبال این اقدام باید مطالعاتی صورت گیرد و مشخص شود که آیا بهتر نیست به جای تمرکز بر صادرات انواع انرژی از ظرفیت‌های موجود برای تولید رمزارز استفاده کرده و از سود به دست آمده بهره برد؟ اگر این مکانیسم به صورت دقیق طراحی و تعریف شود بر اساس آن دیگر لازم نیست درگیر این حجم از صادرات نفت، گاز و غیره و تنش‌های ناشی از آن در سطح بین‌المللی بود.

او تاکید کرد: احداث نیروگاه و تولید برق از یک طرف و سرمایه‌گذاری برای صرفه‌جویی در مصرف برق و بالا بردن سطح تولید انواع رمزارزها باید بر اساس ساختاری مطالعه شده و کارشناسی، طراحی شود و اگر این اتفاق روی دهد علاوه بر بالا رفتن سطح راندمان و ایجاد اشتغال، سطح درآمد نیز افزایش می‌یابد بنابراین باید برای این بخش نظام مالیاتی خوبی نیز تعریف کرد.

آنچه بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی بسیار اهمیت دارد، استفاده از نقطه نظرات کلیه عوامل و بخش‌هایی که با حوزه ارزهای دیجیتال در ارتباط هستند. اگر در این مسیر کلیه عوامل را ببینیم، استراتژی و نقشه راه دقیقی طراحی می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران خاطرنشان کرد: اینکه امروز فعالیت تولیدکنندگان رمزارز به دلیل کمبود برق و فشار به خانوار و سایر بخش های اقتصادی، متوقف شده در واقع اقدامی از روی ناچاری است هرچند اجحاف در حق تولیدکنندگان این بخش است، اما در راستای حقوق مردم و دگیر کسب‌وکارهاست. چون از ابتدا موضوع تامین برق لازم برای تولیدکنندگان رمزارز مورد توجه نبوده امروز در پیک مصرفل با این چالش جدی مواجه شده‌ایم.

نجفی تصریح کرد: طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت نیرو در حال حاضر میزان کمبود برق در کشور بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات بوده که برابر با ۲۰ درصد کل نیاز کشور است. یعنی برای جبران آن باید در روز ۵ ساعت برق قطع شود. این موضوع کل اقتصد و کسب‌وکارهای موجود را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: ابندا ظرفیت لازم را فراهم کنیم و سپس مجوز توسعه تولید رمزارزها در کشور را بدهیم که این مهم از طریق تدوین استراتژی امکانپذیر است.

کد خبر: ۹۱٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha