۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
پای توافق وین در افزایش قیمت ارز درمیان است
رئیس کل پیشین بانک مرکزی:

پای توافق وین در افزایش قیمت ارز درمیان است

مظاهری، رئیس کل پیشین بانک مرکزی گفت: آن انتظاراتی که در بازار ارز به واسطه حرف و حدیث‌ها از توافقات هسته‌ای وین و صحبت‌های رئیس جمهور ایجاد شده بود، محقق نشد و ارز به قیمت سه ماه گذشته بازگشته است.

به گزارش بازار، طهماسب مظاهری با تأکید بر اینکه ارزیابی بازار ارز باید در بازه زمانی میان مدت صورت بگیرد، گفت: تحولاتی که طی دو هفته در قیمت ارز صورت می گیرد، قاعدتاً روند بازار را تعیین نمی کند. آنچه در سه ماه اخیر و همچنین سه هفته اخیر در بازار ارز شاهد بودیم نشان از انتظارات تورمی و تغییر نرخ ارز ناشی از شرایط اجتماعی است.

وی با اشاره به شرایط بازار بیان کرد: در سه ماه گذشته انتظاراتی در خصوص توافق احتمالی در وین و بازگشت چند میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده در بازار ارز ایجاد شد و در نتیجه احساس می شد اگر گشایشی در این زمینه ایجاد شود، بخشی از ارز آزاد شده را وارد بازار کنند و به همین جهت نرخ دلار به ۱۵ هزار تومان برسد که البته اگر هم چنین اتفاقی می افتاد، کاملاً غلط بود.

رئیس کل پیشین بانک مرکزی ادامه داد: این نگاه بازار به مذاکرات و اظهارات رئیس جمهور سبب شد قیمت ارز کاهش یابد زیرا افرادی که ارز را برای پس انداز خود استفاده می کردند از ترس اینکه پس انداز خود را از دست بدهند، اقدام به فروش کردند.

وی ضمن اشاره به افزایش نسبی قیمت نرخ ارز در یک هفته اخیر اظهار کرد: آن انتظاراتی که در بازار ارز به واسطه حرف و حدیث ها از توافقات هسته ای وین و صحبت های رئیس جمهور ایجاد شده بود، محقق نشد. مواضعی که رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی اتخاذ کردند نشان داد اختلاف نظری بین ریاست جمهوری و بانک مرکزی وجود دارد و این موضوع در کنار، کاهش احتمال توافق، قیمت ارز به قیمت های سه ماه گذشته است.

مظاهری اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدوار هستیم دولت آتی، دولتی باشد که با اصول علمی هماهنگ باشد تا با تدبیر و سیاست، تقاضای ارز در بازار را خارج کند. برخی از مردم هم هرچند گاهاً مجبور می شوند برای حفظ دارایی خود، ارز خریداری کنند اما هیچ‌کدام از این اقدام خوشحال نیستند و با نهایت اکراه به ناچار چنین کاری کردند.

کد خبر: ۹۱٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha