۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
«اینترنت اکسپلورر» به پایان کار خود رسید
«بازار» گزارش می دهد؛

«اینترنت اکسپلورر» به پایان کار خود رسید

شرکت مایکروسافت بعد از پنج سال تردید در مورد مرورگر اینترنت اکسپلورر اعلام کرد، که این مرورگر کهنه کار به پایان فعالیت ۲۰ ساله خود رسیدو در هفته جاری به طور کامل از تمامی منابع دانلود حذف خواهد شد.

سیران خانعلی زاده؛ بازار: در هفته ای که گذشت کمپانی مایکروسافت اعلام نمود که مرورگر اینترنت اکسپلورر به پایان  دوره فعالیت خود رسیده است  و در تاریخ ۱۵ خرداد به طور کامل از اپ استورهای رسمی و غیر رسمی حذف خواهد شد.

گفتنی است، اینترنت اکسپلورر برای اولین بار در سال ۱۹۹۵  پا به عرصه گذاشت و در کمترین زمان ممکن به یک مرور گر محبوب و یکه تاز تبدیل شد؛ این ابزار مطلوب از سرعت مناسبی برخوردار بود و امنیت  ۱۰۰ درصدی تمامی کاربران خود را نیز فراهم کرده بود و همین امر موجب شد بیشتر از ۲۰ سال به فعالیت خود ادامه دهد و مهم تر اینکه  این مرورگر در بازار همراه با ویندوز عرضه می شود و بر خلاف سایر مرورگر ها نیازی به نصب آن روی ویندوز نیست. این مرورگر توسط بسیاری از برنامه نویسان و طراحان وب سایت ها مورد استفاده قرار گرفت و صفحات سایت های خود را بر اساس آن طراحی نمودند. این افراد توانستند  با این روش، صفحات سایت ها را با همان ساختار در دیگر مرورگرها باز کنند.

اما نسخه‌های بعدی این مرورگر اگرچه پیشرفت‌های قابل قبولی داشتند اما عرضه مرورگر کروم توسط گوگل همه برنامه‌های مایکروسافت را تحت تاثیر قرار داد. مرورگر محبوب مایکروسافت حالا نه تنها باید با مرورگر قدرتمند گوگل رقابت می‌کرد بلکه رقیب دیگری به نام فایرفاکس از مجموعه موزیلا را در هم در برابر خودش داشت؛ به مرور زمان، کاربران اینترنت اکسپلورر به شدت کاهش پیدا کردند و افرادی که سیستم عامل ویندوز خود را عوض می‌کردند از این مرورگر تنها برای نصب مرورگرهایی مانند کروم و موزیلا یاری می‌گرفتند.

ناگفته نماند، مایکروسافت از پنج سال گذشته هیچ برنامه ای مدون و پایداری  برای به روز رسانی اینترنت اکسپلورر نداشته است به گونه ای که در طی چند ماه گذشته تنها دو بار به روز رسانی آن اطلاع رسانی شد که این میزان در برابر به روز رسانی سایر مروگرها از جمله کروم و فایر فاکس بسیار ناچیز بوده است؛ واقعیت این است که اینترنت اکسپلورر از سال‌ها پیش به مرورگری تبدیل شده بود که هیچ قابلیت ویژه‌ای نداشت. رابط کاربری ناامیدکننده آن در کنار سرعت بسیار پایین اجرای صفحات مجازی بسیاری از کاربران را خشمگین می‌کرد و همین هم باعث می‌شد بسیاری از آن‌ها با ساخت جوک‌های گوناگون این مرورگر ضعیف و قدیمی را به باد انتقاد و حتی تمسخر بگیرند.

انتقادات بسیار زیاد از مرورگر پوسیده مایکروسافت که در عین حال سهم عظیمی از کاربران اینترنت روی سیستم عامل ویندوز این شرکت را به مرورگر کروم گوگل هم باخته بود باعث شد این غول حوزه نرم افزار به دنبال یک راه چاره باشدو همین امر مایکروسافت را به حذف کامل  و یا جایگرینی کامل این برنامه بیشتر ترغیب ساخت.

مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ مرورگر جدید خود تحت عنوان ایج را وارد بازار کرد؛ اگرچه مرورگر جدید مایکروسافت مانع فعالیت اینترنت اکسپلورر نبود اما به نظر می‌رسد نخستین میخ به تابوت مرورگر  کهنه کار خود بوده است؛ در واقع، مایکروسافت چندین بار سعی نموده است که اینترنت اکسپلورر را از رده خارج کنند و حتی کار به جایی رسید که یکی از توسعه‌دهندگان سرویس‌های ایمنی ویندوز با انتشار مقاله‌ای از لزوم عدم استفاده از این مرورگر سخن گفت و اعلام نمود، اگر تنها یک بار با اینترنت اکسپلورر کار کرده باشید، می‌دانید که این مرورگر تلاش ویژه‌ای برای تبدیل‌شدن به مرورگر پیش‌فرض سیستم عامل شما دارد اما هیچ ویژگی مثبتی برای دست‌یابی به این افتخار در آن وجود ندارد.

همانطور که قبلا به آن اشاره شد مایکروسافت از پنج سال پیش به روز رسانی جدی برای این مرورگر نداشته است و این موضوع اینترنت اکسپلورر را آماج حملات هکرها و سایر حملات بدافزارها ساخته  است؛ در این صورت استفاده از آن به هیچ عنوان توصیه نمی شود. شرکت مایکروسافت نیز در این باره اعلام کرد، که پس از حذف کامل اینترنت اکسپلورر از تمامی اپ استورها تمامی تعهدات این شرکت در قبال کاربران منتفی خواهد شد.

کد خبر: ۹۱٬۱۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha