۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
محدودیتی در صدور مجوز فعالیت‌های صنعتی و معدنی در کشور نداریم
وزیر صمت:

محدودیتی در صدور مجوز فعالیت‌های صنعتی و معدنی در کشور نداریم

ارومیه- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هیچ محدودیتی در صدور مجوز فعالیت های صنعتی و معدنی در کشور نداریم.

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا رزم حسینی عصر شنبه در آیین امضای تفاهم نامه امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو با دارا بودن مرز بازرگان به‌عنوان بزرگترین گذرگاه مرز زمینی کشور نقش مهمی در توسعه تجارت بین‌المللی دارد، گفت: این منطقه مهمترین منطقه تجاری، ترانزیتی، ‌ صنعتی و معدنی کشور است.

وی ادامه داد: ‌فرصت‌های بسیاری برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو در حوزه‌های مختلف فراهم شده که در صورت تبیین به بخش خصوصی می‌تواند مقصد سرمایه گذاری مطمئن باشد.

رزم حسینی با بیان اینکه کمتر منطقه‌ای در کشور همچون منطقه آزاد ماکو با این حجم از ذخایر معدنی موجود است، ادامه داد: در ۶ ماه گذشته تغییراتی در ریل صادرات و واردات کشور صورت گرفته و محدودیت‌های صادراتی رفع شده، در حال حاضر هیچ گونه محدودیتی در صدور مجوز فعالیت‌های صنعتی و معدنی در کشور نداریم.

رزم حسینی همچنین با اشاره به این‌که سال‌های گذشته شرایط سختی برای بخش‌های صنعتی و معدنی ایران بود، ادامه داد: دولت برای تسهیل و مانع زدایی فضای کسب و کار فعالان حوزه صنعت و تجارت اقدامات خوبی انجام داده است، که امیدواریم با تعامل و همکاری بیشتر تجار و صنعتگران شاهد مشکلات کمتری برای فعالان اقتصادی کشور در این حوزه باشیم.

بیش از ۱۵۵۰ واحد صنعتی راکد سال گذشته به چرخه تولید بازگشته‌اند
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز با بیان اینکه بیش از ۱۵۵۰ واحد صنعتی راکد در سال گذشته احیاء و به چرخه تولید بازگشته‌اند، گفت: بیش از۵۶ درصد مشکلات واحدهای صنعتی غیرفعال کشور به حوزه کمبود نقدینگی و تأمین مالی برمی‌گردد.

علی رسولیان افزود: علاوه بر این، حدود ۱۹ درصد مشکلات این واحدها مربوط به فقدان بازار و تهیه مواد اولیه مورد نیاز است و اختلاف شرکاء، کمبود ماشین آلات و مشکلات قضایی و زیرساختی نیز از دیگر دلایل توقف تولید برخی از واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده در شهرک‌های صنعتی کشور است.

وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال جاری یک هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی راکد در داخل شهرک‌های صنعتی و ۴۰۰ واحد خارج از شهرک‌های صنعتی بازفعال و به چرخه تولید باز خواهند گشت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به علت توقف تولید و رکود برخی از واحدهای تولیدی در کشور ادامه داد: گاهی اوقات چرخه تولید برخی از واحدهای تولیدی تمام می‌شود و مجبور هستند که چرخه تولید جدیدی را جایگزین آن کنند که متأسفانه بازه زمانی این جایگزینی طولانی شده و ضررهای هنگفتی به چرخه تولید کشوری وارد می‌شود.

۸۰۰۰ طرح صنعتی در حال ساخت و ساز در شهرک های صنعتی کشور وجود دارد
رسولیان با اشاره به این‌که در سال گذشته بالغ بر ۸ هزار طرح صنعتی درحال ساخت و ساز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور وجود داشته است، بیان کرد: تقاضای زیادی برای احداث واحدهای جدید صنعتی در سطح کشور داریم و بر همین اساس این سازمان تمام توان خود را برای فراهم سازی بسترها و زیرساخت‌های لازم برای ایجاد و راه اندازی این واحدها متمرکز کرده است.

وی با اشاره به اهمیت گسترش و توسعه واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی تصریح کرد: استان آذربایجان غربی ظرفیت بالقوه‌ای در زمینه شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی دارد؛ لذا برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته است که این شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی گسترش و توسعه پیدا کنند.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: هدف اصلی امضای تفاهم نامه با سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو نیز توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی و انتقال اسناد مالکیت اراضی مستقر در منطقه آزاد به واحدهای صنعتی است.

منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور است و شهرستان‌های ماکو، شوط و پلدشت را شامل می‌شود، این منطقه آزاد به شانگهای ایران مشهور است و سالانه هزاران میلیارد دلار تجارت مرزی در این منطقه صورت می‌گیرد.

جمعی از معاونان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستانی در این بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت را همراهی کردند.

کد خبر: ۹۱٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha