۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۹
جایگاه اقتصاد ایران هم طراز با ایثارگری ملت ایران نیست
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

جایگاه اقتصاد ایران هم طراز با ایثارگری ملت ایران نیست

همتی، نامزدسیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: جایگاه اقتصادی ایران هم طراز با تلاش و ایثارگری ملت ایران نیست.

به گزارش بازار، عبدالناصر همتی در گفتگو تلویزیونی با مردم افزود: امروز اصلاحات اقتصادی مهمترین موضوع کشور است به گونه‌ای که بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد مسئله اصلی مردم مسائل اقتصادی است از این رو دولت بعد باید برمسائل اقتصادی متمرکز شود.

وی حکمرانی اشتباه اقتصادی را از عامل اصلی مشکلات اقتصادی دانست و گفت: برخی می‌گویند اگر شما می‌توانستید چرا در این سال‌ها کاری نکردید که در پاسخ به این منتقدان می‌گویم من برای اصلاحات اقتصادی به اختیاراتی بیشتر از بانک مرکزی نیاز دارم.

همتی چهار سال اینده را فرصتی استثنایی و حساس برای کشور دانست و تاکید کرد: نباید این فرصت را از دست داد و دیگر نمی‌توان براساس ازمون وخطا پیش رفت.

وی میانگین رشد اقتصادی در سه دهه گذشته را سه درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که براساس پیش بینی‌ها و برنامه ریزی انجام شده این رشد باید ۸ درصد می‌بود ضمن اینکه در این مدت رشد نقدینگی ۲۷ درصد بود این بدان معناست که رشد نقدینگی ۲۴ درصد بیشتر از رشد اقتصادی کشور بوده است.

اولویت دولت من بهبود وضع معیشت است
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: جایگاه اقتصادی ایران امروز هم تراز با فداکاری، شجاعت و ایثارگری مردم ایران نیست و دلایل زیادی باعث شده رشد و رفاه مردم عزیز خصوصاً معیشت بخش زیادی از مردم دچار مشکل و خدشه شده است.

همتی در برنامه بادوربین شبکه یک افزود: امروز هیچ چیزی بنیادی تر از بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی مردم عزیزمان نیست، بنابراین هر برنامه ای که داده می شود باید این موضوع را هدف اصلی خودش قرار دهد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اصلاحات اقتصادی را مهم ترین اولویت کشور دانست و افزود: مسائل اجتماعی و سیاسی هم مطرح است اما به نظر بنده بیش از ۶۰، ۷۰ درصد مردم مهمترین دغدغه شان مسئله اقتصادی است بنابراین دولت آینده باید محور اصلی و ظرفیت اصلی برنامه های خودش را بر حل مشکلات اقتصادی متمرکز کند.

همتی با تاکید بر اینکه نیاز مردم چیزی نیست جز رشد اقتصادی، رفاه و آرامش و مهم تر از همه رفع دغدغه زندگی آینده فرزندانشان گفت: صریح می گویم من برای چهار سال به عنوان رئیس خود را برای قضاوت و انتخاب مردم قرار دادم و فکر می کنم می توانیم طی چهار سال بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل کنیم و نیازی نیست که چهار سال دوم باشیم مگر اینکه باز هم تحت تاثیر سیاسی باشد، بحث های سیاسی متاسفانه طی سه دهه گذشته و عدم تعامل جدی که بین گروه های مختلف و نهادهای تصمیم گیر در کشور وجود دارد باعث شده که ما نتوانیم آن طور که باید در پیشبرد اقتصاد کشور موفق باشیم.

وی با بیان اینکه این مشکلات به حکمرانی اشتباه اقتصادی در کشور بر می گردد افزود: برخی سوال می کنند شما چند سال رئیس بانک مرکزی بوده اید چرا در این زمینه ها اقدام نکردید اما موضوع این است که اصلاح اقتصاد کشور به اقتصادی فراتر از بانک مرکزی نیاز دارد و بانک مرکزی در حد حوزه مسئولیت خود مسئول است و قطعاً سایر بخش ها باید همراهی کنند تا سیاست های کلی به نتیجه برسد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم عزیز ایران دیگر تحمل این وضعیت اقتصادی را ندارند و چهار سال آینده فرصت استثنایی و حساس است و اگر ما نتوانیم مشکلات و عقب ماندگی اقتصادی و همچنین انزوای بین المللی ایجاد شده را در چهار سال آینده حل کنیم ممکن است خیلی دیر شود و علت اصلی حضور بنده دغدغه ای است که در این خصوص دارم.

همتی افزود: اگر با اصلاح حکمرانی اقتصادی، ما روش و نگاه اقتصادی در کشور و در راس آن در شخص رئیس جمهور حاکم نکنیم و رئیس جمهور و مجموعه اقتصادی دولت بینش اقتصادی نداشته باشند نمی توانند مشکلات را حل کنند و دیگر نمی توان بر اساس آزمون و خطا پیش برویم.

وی رشد اقتصادی را یکی از متغیرهای اصلی اقتصاد خواند که مردم با آن مدام درگیر هستند که این شاخص به رغم پیش بینی های هشت درصدی در سه دهه گذشته سه درصد محقق شده در حالی که بسیار با نوسان بوده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مهم ترین تعریفی که برای توسعه اقتصادی شده رشد مداوم تولید و اقتصاد کشور است بنابراین اگر نتوانیم رشد مداوم را تضمین کنیم موجب می شود زیان های فراوانی از این بابت ببنیم.

همتی نرخ تورم را دیگر شاخص اصلی اقتصاد خواند و افزود: در ۳۰ تا حتی ۵۰ سال گذشته میانگین تورم حدود ۲۰ درصد بود و این نشان می دهد مایک ساختار غلط اقتصادی داریم و امکان ندارد کشوری بتواند ۳۰ سال مداوم میانگین تورم ۲۰ درصد را تجربه کند.

وی همچنین گفت: در ۳۰ سال گذشته میانگین نقدینگی در کشور ۲۷ و نیم درصد رشد کرده است در حالی که رشد اقتصادی سه درصد بود و این یعنی چیزی حدود ۲۴ واحد درصد بیشتر از رشد اقتصادی مان نقدینگی رشد کرده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رشد پایه پولی یکی دیگر از مشکلات اقتصادی کشور خواند و گفت: پایه پولی در واقع آن پولی است که توسط بانک مرکزی به اقتصاد عرضه می شود.

همتی با توجه به اهمیت بررسی دلایل رشد سه شاخص اصلی یعنی رشد پایه پولی، رشد تورم و رشد نقدینگی برای اصلاح اقتصاد کشور افزود: رشد اقتصادی پایین یعنی تولید ثروت در کشور پایین است، وقتی می گوییم تورم بالاست یعنی در کشور توزیع درآمد به نفع پولدارها و کسانی که درآمد زیادی دارند و به ضرر کسانی که درآمد ثابت دارند است.

وی ادامه داد: در سه دهه گذشته توزیع درآمد ما خیلی تفاوتی نکرده و ضریب جینی ما بین ۰/۳۹ تا ۰/۴۱ در نوسانان بوده است که این نشان می دهد که ما هیچ توفیقی بین توزیع درآمد در بین ۱۰ دهک جامعه که فقیر ترین و ثروتمندترین جامعه باشد نتوانستیم ایجاد کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اصلاح اقتصاد کشور در گرو اصلاح این شاخص های کلان اقتصادی است گفت: این اصلاحات نیاز به یکسری اقدامات در کشور دارد که آن اقدامات زمینه ساز این پیشرفت هاست.

همتی مهم ترین دلیل توفیق نیافتن در سال های گذشته را نااطمینانی دربخش سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و روابط خارجی خواند و افزود: همه اینها می تواند باعث حل نشدن این مشکلات شوند و تا اینها حل نشود نمی توانیم به اهداف برنامه ریزی شده رسید.

وی گفت: در این سال ها با عدم رشد اقتصادی سفره مردم رشدی نکرده است و وقتی سفره مردم رشد نکند منجر به کاهش رضایت مردم از زندگی خواهد شد و اگر تورم رشد پیدا کند باعث افزایش سن ازدواج، کاهش امنیت روانی جامعه و توزیع نامناسب درآمد در کشور شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما برای حل مشکلات و شکاف های طبقاتی ایجاد شده نیاز داریم سرمایه گذاری ها و عوامل موثر در سرمایه گذاری و همچنین عوامل موثر در توزیع درآمد در کشور را اصلاح کنیم.

همتی گفت: برای دولت سیزدهم ۱۵ اولویت را پیش بینی کرده ام که حدود ۶ مورد آن خیلی مهم است که در مدت چهار سال آینده به صورت جدی باید به آنها پرداخته شود.

وی افزود: یکی از این ۶ مورد رشد اقتصادی فراگیر و فقرزاست، رشد اقتصادی که همزمان با اشتغال نتواند فقر را از بین ببرد عملاً باز ما را از اهداف اصلی دور می کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مورد دوم ثبات بخشی به اقتصاد کلان و مهار تورم است و برنامه من در چهار سال آینده رساندن تورم بین ۸ تا ۱۲ درصد است و اینها فقط در اختیار بانک مرکزی نیست.

کد خبر: ۹۱٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha