۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۲
جدی شدن بحران آب در همدان| حجم ذخیره سد اکباتان ۳۶ درصد کاهش یافت
بازار گزارش می‌دهد؛

جدی شدن بحران آب در همدان| حجم ذخیره سد اکباتان ۳۶ درصد کاهش یافت

همدان- درحالی سداکباتان همدان سال گذشته همین ایام سرریز شده بود که این روزها نه تنها خبری از سرریزشدن آن نیست بلکه ۳۶درصد حجم ذخیره آب آن نیزخالی است که این وضعیت بحران کمبود آب همدان را تایید می کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها هر جا صحبت از قطعی برق و گرما و مصرف انرژی پیش می آید خواسته یا ناخواسته ذهن ها به سمت کمبود بارش و کاهش ذخایر آبی منحرف می شود؛ موضوعی که نمی توان آن را در ایجاد شرایط فعلی نادیده گرفت.

موضوع کاهش بارش ها آنجا وضعیت جدی تری به خود می گیرد که منحصر به یک منطقه یا استان در کشور نیست و تعداد قابل توجهی از استان های کشور امسال با آن درگیر هستند و در این میان استان همدان نیز وضعیت قابل تعریفی ندارد.

میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۳۹۹ تا انتهای شهریور۱۴۰۰) و تا آخرین روز اردیبهشت‌ماه با کاهش ۴۱.۳ درصدی همراه بوده که این وضعیت زنگ هشدار کمبود آب را به صدا درمی آورد

نگاه به آمار و ارقام منتشر شده پیرامون چگونگی بارش ها و ثبت آنها موید این واقعیت است که میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۳۹۹ تا انتهای شهریور۱۴۰۰) و تا آخرین روز اردیبهشت‌ماه با کاهش ۴۱.۳ درصدی همراه بوده که این وضعیت زنگ هشدار کمبود آب را به صدا درمی آورد.

جدی شدن بحران آب در همدان/ حجم ذخیره سد اکباتان ۳۶ درصد کاهش یافت

کارشناس امور آب استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا روز سی و یکم اردیبهشت‌ماه رقمی معادل ۱۲۷.۶ میلی‌متر بوده است، گفت: طبق آمار میانگین بارش‌های دوره بلندمدت کشور در همین مدت ۲۱۷.۴ میلی‌متر بوده که نشان از کاهش ۴۱.۳ درصدی دارد.

مصرف آب به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا و بالارفتن دمای هوا با افزایش همراه شده است

سعید بیات با بیان اینکه بارش های کشور با کاهش روبرو شده ضمن اینکه مصرف آب هم به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا و بالارفتن دمای هوا با افزایش همراه شده عنوان کرد: هنوز به روزهای گرم تابستان نرسیده ایم و با توجه به آمار و ارقام بارش ها؛ باید پیش‌بینی‌های لازم در این باره انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه واقعیت این است که به علت کاهش بارندگی منابع آبی سدها، قنات ها و چشمه ها کاهش پیدا کرده که این وضعیت در استان همدان نیز مشهود است، ادامه داد: سال قبل وقتی از کنار پل آبشینه که سرریز سد اکباتان از آن می گذرد عبور می کردیم شاهد خروشان بودن رودخانه عبوری از زیر پل بودیم اما امسال نه تنها خبری از رود خروشان نیست بلکه حتی آب باریکه هم از زیر پل عبور نمی کند.

همین صحبت ها کافی است تا مطمئن شویم وضعیت ذخایر آبی همدان مناسب نیست بنابراین با نزدیک شدن به فصل گرم سال باید مسئولان استان همدان در پی اتخاذ تمهیداتی برای مدیریت تامین انرژی باشند ضمن اینکه مردم نیز باید در مصرف انرژی تا جای ممکن مدیریت داشته باشند.

بررسی بهتر اوضاع خبرنگار بازار را پای صحبت های مدیر شرکت آب منطقه ای همدان نشاند تا در آماری به روزتر وضعیت ذخایر سدهای این استان بازگو و راهکارها برای گذر از این بحران بررسی شود.

میانگین بارش در استان همدان به نصف کاهش یافته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان در همین خصوص با بیان اینکه از ابتدای مهر ٩٩ تاکنون میانگین بارش در استان همدان ۲۶۷ میلیمتر بوده است، گفت: در مدت مشابه سال آبی قبل میانگین بارش ۴۵۷ میلیمتر بود که این رقم به حدود نصف کاهش یافته است.

جدی شدن بحران آب در همدان/ حجم ذخیره سد اکباتان ۳۶ درصد کاهش یافت

منصور ستوده با اشاره به اینکه میانگین بارش ها در استان همدان طی سال آبی امسال نسبت به میانگین بلند مدت کاهش چشمگیر دارد میزان بارش های بلند مدت را ۳۴۰ میلیمتر ذکر کرد و گفت: میزان بارش های سال زراعی انسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۱ درصد کاهش نشان می دهد.

سد اکباتان ۲۱.۵ میلیون متر مکعب آب دارد و ۶۴ درصد آن پر است در حالی که که در مدت زمان مشابه سال گذشته سر ریز بود

ستوده با اشاره به اینکه کاهش بارندگی و منابع برف در سال قبل باعث شد سیلاب در رودخانه ها و ورودی آب به سدها نداشته باشیم؛ یادآور شد: طبق آخرین وضعیت اعلام شده در سدهای قابل بهره برداری استان همدان سد اکباتان ۲۱.۵ میلیون متر مکعب آب دارد و ۶۴ درصد آن پر است در حالی که که در مدت زمان مشابه سال گذشته سر ریز بود.

وی بابیان اینکه سد آبشینه هم در حال حاضر چهار میلیون متر مکعب آب دارد ضمن اینکه هیچ گونه ورودی ندارد؛ اظهار کرد: مصرف میانگین آب شرب از دو سد اکباتان و آبشینه بر اساس سال های قبل، شرایط کرونایی و گرمای هوا ۳.۵ میلیون متر مکعب و مصرف آب کشاورزی دو میلیون متر مکعب در ماه پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه نیاز آبی استان همدان با احتساب حجم آب فعلی سدها، ورودی ها، مصارف و خروجی ها و تبخیر، ۲۰ میلیون متر مکعب تا مهر ماه است، ادامه داد: کل منابع آبی موجود ۲۲.۵ میلیون متر مکعب است و با محاسبات و پیش بینی های انجام شده در اوایل مهر حجم سد اکباتان به ۲.۵ متر مکعب می رسد.

میزان آب حتی جوابگوی یک ماه آب شرب شهر همدان هم نیست که این چالش بزرگی است که با جمع آوری آب های سطحی به دنبال منابع آب جایگزین هستیم

ستوده ادامه داد: این میزان آب حتی جوابگوی یک ماه آب شرب شهر همدان هم نیست که این چالش بزرگی است که با جمع آوری آب های سطحی به دنبال منابع آب جایگزین هستیم.

جدی شدن بحران آب در همدان/ حجم ذخیره سد اکباتان ۳۶ درصد کاهش یافت

وی با اشاره به اینکه تامین حق‌آبه های کشاورزی از سد اکباتان چالش فعلی پیش رو است؛ عنوان کرد: حق‌آبه های کشاورزی بخش زراعت شورین و باغ های آبشینه و سنگستان که در سال های گذشته حدود چهار تا پنج میلیون متر مکعب مقرر بود به دلیل عدم ورودی و بارش در شرایط بحرانی به دو میلیون متر مکعب کاهش یافت اما در صورت بارش باران این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

لزوم جلوگیری از کشت دوم محصولات کشاورزی، توسعه باغ ها در اراضی بالادست ورودی سد اکباتان و برخورد با کشت پاییزه در روستاهای شورین، آبشینه و سنگستان

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان همدان جلوگیری از کشت دوم محصولات کشاورزی، توسعه باغ ها در اراضی بالادست ورودی سد اکباتان و برخورد با کشت پاییزه در روستاهای شورین، آبشینه و سنگستان را از راهکارهای اجرایی در تامین آب شرب است.

ستوده شناسایی، اجاره و وارد مدار کردن چاه های آب کشاورزی نزدیک خطوط انتقال آب شرب و تصفیه خانه برای مصرف کشاورزی و آب شرب را نیز مورد تاکید قرار داد.

داستان به همین جا ختم نمی شود چراکه تنش آبی در سال هایی که با بارش کمتری همراه است بیشتر نمایان می شود هرچند این اوضاع فقط ناشی از کاهش بارش نیست اما به هر حال مدیریت مصرف آب در شهرهای دارای تنش باید اولویت قرار گیرد و همگان ملزم به رعایت شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز در گفتگو با بازار به وضعیت نامناسب ذخایر آبی در این استان اشاره و از احتمال قطعی و سهمیه بندی آب خبرداد.

احتمال بروز قطعی آب در ۱۰۰ شهر ایران
سیدهادی حسینی بیدار با اشاره به سخنان مدیرعامل شرکت مهندسی آب‌ و فاضلاب کشور مبنی بر بروز قطعی آب در ۱۰۰ شهر ایران، مطرح کرد: متاسفانه با مواجه شدن با کاهش ۴۵ درصدی بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کمبود شدید ذخایر آبی استان و خشکسالی بی سابقه باید گفت که همدان نیز در صورت عدم صرفه جویی مردم، در زمره ۱۰۰ شهر مذکور قرار خواهد گرفت.

جدی شدن بحران آب در همدان/ حجم ذخیره سد اکباتان ۳۶ درصد کاهش یافت

وی با بیان اینکه فروردین ماه سال جاری ۳۲ روستای استان همدان به صورت دائم و موقت تحت پوشش آبرسانی سیار قرار گرفتند، گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی پیش بینی میشود تعداد روستاهای تحت پوشش آبرسانی سیار در روزهای پیش رو افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت:سال گذشته  تعداد روستاهای تحت پوشش از ۳۷ روستا در فروردین ماه به ۵۴ روستا در شهریورماه رسید که پیش بینی می شود با افزایش گرما و کاهش نزولات جوی بر تعداد روستاهای تحت پوشش آبرسانی سیار افزوده شود.

حسینی بیدار یادآور شد: از مردم تقاضامندیم که تا حد امکان از مصرف بی‌رویه آب اجتناب کرده و با صرفه جویی خود مانع از سهمیه بندی و قطعی آب در استان همدان شوند.

سد اکباتان ۱۰ برابر کمتر از سال گذشته ذخایر آبی دارد
وی با تاکید براینکه طی ۵۰ سال اخیر با چنین خشکسالی مواجه نبوده‌ایم، عنوان کرد: درحال حاضر سد اکباتان ۱۰ برابر کمتر از سال گذشته ذخایر آبی دارد؛ این درحالی است که خرداد ۹۹ ما شاهد سرریز شدن سد اکباتان و ورودی قابل توجهی آب به این محل بودیم.

به هر حال آنچه مسلم است اینکه امسال همدان در شرایط نه چندان مطلوبی به لحاظ ذخایر آبی قرار گرفته که اگر وضعیت به درستی مدیریت نشود شرایط دشواری برای مردم به وجود می آید بنابراین بهتر است تا دیر نشده مدیریت صحیح انرژی را در برنامه قرار دهیم تا با عنایت خداوند نیمه اول امسال را بدون قطعی آب پشت سر بگذاریم.

کد خبر: ۹۱٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha